nieuws

Vijf verzekeraars van start met clearinghuis regres

Archief

Vorige maand is het Clearinghuis Regresschades in gebruik genomen, een elektronisch platform waarop motorrijtuigenverzekeraars (WA en casco) onderling verhaalszaken kunnen regelen. Aegon, Stad Rotterdam, Delta Lloyd, Ohra en Hooge Huys zijn de eerste verzekeraars die zich hebben aangesloten.

Het platform is gebouwd door het Verbond van Verzekeraars en ABZ en moet forse besparingen realiseren op de administratieve afhandeling van regresschades. Het clearinghuis richt zich op alle gevallen van verhaalszaken tussen casco- en WAM-verzekeraars waarbij de Overeenkomst Vereenvoudigde Schaderegeling (OVS) als uitgangspunt dient. Meer dan de helft van alle verhaalszaken worden volgens de OVS afgehandeld.
De regresnemende partij verstrekt volgens een vaste procedure een beperkte hoeveelheid standaardinformatie aan het clearinghuis. Dat stuurt de informatie vervolgens door naar de juiste partij en bewaakt of de aangesloten partijen tijdig en volgens de procedure reageren.
De eerste maatschappijen die worden aangesloten (via een XML-interface of internet) maken deel uit van de commissie Motorrijtuigen: Aegon, Stad Rotterdam, Delta Lloyd, Ohra en Hooge Huys zijn al aangesloten en deze maand volgen NN, Centraal Beheer en Amev. Ook Univé, London, Interpolis, FBTO, Avéro, RVS en Allianz sluiten zich op korte termijn aan. Het Verbond streeft naar een marktdekking van 80%. De aangesloten partijen betalen voor hun deelname per polis een bedrag.
Het clearinghuis is ondergebracht in de Stichting Efficiënte Processen Schadeverzekeraars (EPS), die gaat zorgen voor werving van deelnemers en uitbouw van het clearinghuis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.