nieuws

Viersporen-beleid Interpolis bij aanpak van autotekening

Archief

Interpolis heeft voor een viersporen-beleid gekozen om de sterk verliesgevende autotekening uit het slop te halen. De maatschappij richt zich daarbij op: beperking van de schadelast, aanscherping van de premies, verbetering van de service, en verhoging van de kwaliteit van reparaties.

Verreweg het meest opvallend in de gewijzigde aanpak binnen de branche autoverzekeringen is de individualisering van de premiestelling.
Zowel bij het sluiten als tijdens de looptijd van de verzekering worden de premies berekend op basis van individuele risicoselectie. De criteria die worden gehanteerd, zijn onder meer: de diefstalgevoeligheid en de leeftijd van de (verzekerde) auto. “Het betreft een verdere verfijning van de regio-indeling. Er worden lagere premies in rekening gebracht voor goede risico’s, en hogere premies voor minder goede risico’s”, aldus een woordvoerder van Interpolis.
Volgens hem loopt er (nog) een proefproject bij een groep van 15 Rabobanken, maar staat nu al vast dat na de zomer het aantal deelnemende banken fors wordt uitgebreid. “Eind 1996 zullen dat er zo’n 300 moeten zijn.”
Centraal schade melden
Eenzelfde aantal banken zal er in de loop van volgend jaar ook de nieuwe werkwijze op het gebied van de schaderegeling eigen moeten hebben gemaakt.
Het aanmelden van een schade gebeurt sinds eind 1994 centraal bij Interpolis, en dus niet meer via bemiddeling van de lokale Rabobanken. Het leeuwedeel van de schadezaken kan daardoor in één keer worden afgehandeld. “Hiermee komt een eind aan de vertragend werkende papierstroom tussen Rabobanken en Interpolis, waardoor de klant langer dan nodig is, moet wachten op zichtbare resultaten”, aldus de maatschappij.
Een proeffase met 70 deelnemende Rabobanken zal volgende maand worden uitgebreid met meer bankkantoren.
Schadeherstelbedrijven
Begin deze maand is Interpolis tevens een proefproject gestart met zes geselecteerde schadeherstelbedrijven (Focwa/Bovag) waarmee een samenwerking is aangegaan naar het voorbeeld van schadeherstelketens als Schadegarant en Topherstel.
Ook hier zijn de ‘voordelen’ voor de cliënt hetzelfde: geen eigen risico van f 300, gratis vervangende auto tijdens de reparatieperiode, twee jaar garantie op reparaties, en rechtstreekse betaling van de reparateur. Na de proeffase zal de samenwerking worden uitgebreid tot maximaal 80 schadeherstelbedrijven in het gehele land.
Preventie-eisen
In navolging van andere verzekeraars gaat Interpolis ook de preventie-eisen aanscherpen bij nieuwe verzekeringen van diefstalgevoelige (bestel)auto’s en motoren.
Verder wordt een geselecteerde groep (bestaande) verzekerden geïnformeerd over de preventiemaatregelen. Zij zullen in staat worden gesteld tegen een gereduceerd tarief van f 200 een startonderbrekingssysteem te laten inbouwen in hun wagen, onder meer ten gunste van het vervallen van het eigen risico van f 300 bij diefstal.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.