nieuws

Verzekeringsland verschiet van kleur

Archief

door Richard Vroom

Behalve de tekst en eventuele illustraties vormt het gebruik van kleur een essentieel aspect van adverteren in gedrukte en visuele media. Er lijkt dit jaar in assurantieland een bovenmatige aandacht voor het kleurgebruik te bestaan. Bij sommige partijen is zelfs sprake van een complete omwenteling.
Heel veel verzekeraars hebben van oudsher als hoofdkleur blauw. Die kleur wordt geassocieerd met begrippen als helderheid, macht en waarheid. Als je in deze branche met een nieuw bedrijf begint, zal het blauw daarom bij velen in de overwegingen worden betrokken. Natuurlijk wil iedere nieuwe onderneming zich onderscheiden en dit kan onder meer worden bereikt door een bepaald kleurgebruik. Voor een startende aanbieder in deze branche van ‘zekerheid’ is het anderzijds van groot belang om (eerst) zo snel mogelijk vertrouwen te winnen. En die slag kan bijvoorbeeld worden gemaakt door aan te haken bij bestaande situaties.
Jan-Willem van Dijk, medegrondlegger van Spaar Select, heeft begin 2001 ruiterlijk toegegeven, dat hij de uitstraling van het destijds gerenommeerde Spaarbeleg (Aegon) heeft gekopieerd om bij het publiek vertrouwen op te wekken. “Met presentatiemappen en brochures in dezelfde kleur blauw als Spaarbeleg, zijn we begonnen. Heel laag eigenlijk, maar het werkte wel.” Spaarbeleg koos overigens eind 2004 voor een nieuwe kleur: groen. Wel grappig: groen was tot voor kort de huiskleur van inkooporganisatie Welke Financiële Diensten. Die besloot evenwel om blauw als nieuwe huiskleur te kiezen.
Bij sommige maatschappijen is er bij de kleurstelling geen sprake van een vrije keuze. Als je Zwitserleven heet, ben je geboren met een rode huidskleur en bij agrarische verzekeraar ligt het gebruik van de kleur groen meer dan voor hand (en als je Groene Land heet, is het ook al meteen duidelijk).
Warmer
Het sinds de start, beginjaren tachtig, intens blauwe Aegon besloot enkele jaren geleden, dat er wat gedaan moest worden aan het (te) koele imago. Aegon wilde graag ‘warmer’ en moderner overkomen. Met handhaving van het blauw als basis, zei Aegon meer kleuren te gaan gebruiken in reclame-uitingen. Het concern wilde zich vernieuwen en daarbij ‘warmer’ worden. “Als je warmer wil overkomen, voeg dan gewoon wat meer kleur toe”, zei Wendel Hofman, hoofd Reclame Aegon Nederland in de lente van 2002. De kleuren die naast het blauw vooral zullen worden gebruikt zijn: rood, fuchsia, lila en groen. Op de website is het blauw inmiddels al veel zachter geworden.
Oranje boven
Bij uitvaartverzekeraar Dela is het roer in de uitingen stevig om. Als je op een recente advertentie de ‘firmanaam’ met de hand afdekt en aan een branchegenoot vraagt ‘Van wie is deze advertentie?’, dan is de kans meer dan 90% dat de aangesprokene direct zal reageren: ‘Nationale-Nederlanden’. Het lijkt wel alsof er weer campagne wordt gevoerd voor de ooit zeer populaire Man/Vrouw-polis van NN. Als ik medewerker van Dela was, zou ik me toch bijna doodschamen als er tijdens een lezing bij de assurantieclub een inspecteur van NN naast me zou blijken te zitten.
De keus van Dela voor het nationale oranje zal ook te maken kunnen hebben met de nieuwe sponsoractiviteit van deze uitvaartverzekeraar, te weten de Nederlandse damesvolleybalselectie. Het nationale team speelt nu in oranje shirts, waarop in diapositieve letters de naam Dela prijkt. De website van Dela is overigens qua kleurstelling nogal bont: oranje met diverse tinten groen; je moet er maar van houden.
Waar Dela helemaal op de oranje toer is gegaan, gebruiken anderen de ‘volkskleur’ als garnering van hun uitingen. Het rode DSB Bank doet dat bijvoorbeeld via de schaatser in het logo en ook bij Fortis ASR wordt het concernrood tegenwoordig voorzien van een oranje-accent.
Rood
Als je in de branche aan rood denkt, denk je al gauw aan Ohra. De Arnhemse direct-writer gebruikt al jaren grote vlakken rood in zijn advertenties. Medio oktober diende zich in het rechtstreekse kanaal een nieuwe concurrent aan: BudgetPolis.nl. Deze ontpopt zich tot dusver in advertenties als de kampioen van de eenvoud: een knalrood vlak met daarin heel weinig tekst. Qua kleurgebruik is BudgetPolis duidelijk het neefje van Ohra.
Intermediair-groen
De intermediairorganisaties NBVA en NVA hebben gemeen dat zij lange tijd de kleuren zwart en groen hanteerden. Ook nu nog is de in stippen uitgevoerde NVA-paraplu fel groen. De NBVA-site is gebaseerd op de tinten zacht donkerrood en licht- en donkerblauw. In de jongste consumentencampagne gebruikt de NBVA een combinatie van rood (conform de kleur van het verenigingslogo), okergeel en garnering met warm donkerblauw.
van NN is.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.