nieuws

‘Verzekeringen horen niet thuis in de supermarkt’

Archief

Supermarktbezoekers lopen niet warm voor verzekeringen in het schap. Slechts 1% van de consumenten vindt verzekeringen passen in de schappen van de supermarkt. Dit blijkt uit een onderzoek van de Erasmus Universiteit in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL).

Aan de consumenten werd – naast een heleboel andere vragen – 22 mogelijke assortimentsuitbreidingen voorgelegd, waaronder verzekeringen. Consumenten hebben overduidelijk aangegeven dat verzekeringen niet thuis horen in het schap van de supermarkt. Slechts 1% vond het een zinvolle uitbreiding. Geneesmiddelen zonder recept werd door 71% als ‘passend’ genoemd. Geneesmiddelen voeren dan ook de lijst aan. Met 59% scoort de aanwezigheid van een postkantoor ook goed. Bancaire diensten, zoals het extra geld kunnen pinnen bij de kassa, wordt door 17% als ‘passen’ in het schap ervaren.
Voor financiële dienstverleners die actief zijn in supermarkten, zoals bijvoorbeeld Aegon met Albert Heijn en Achmea met C1000, kunnen zich dus achter de oren krabben. De onderzoekers stellen zich terecht de vraag of de consument nog moet wennen aan het fenomeen of dat de verkoop van deze producten wellicht aan andere kanalen moet worden overgelaten.
Eerder dit jaar kwam AssurantieMagazine (zie AM nr. 11, pag. 37) tot dezelfde conclusie na een onderzoek onder verzekeraars die hun financiële producten via de supermarkt (willen) afzetten.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.