nieuws

Verzekering snelst groeiende product in internetverkoop

Archief

Van alle producten die verkocht worden via internet, blijken verzekeringen de grootste groei te vertonen. Met een premieomzet van bijna _ 200 mln staan direct gesloten verzekeringen zelfs op de tweede plaats in de internethandel, na het online boeken van reizen.

De internetbestedingen van Nederlandse consumenten zijn vorig jaar met ruim 30% gestegen tot _ 2,2 mld, meldt Thuiswinkel.org. De internetomzet van verzekeringen verdubbelde ruim ten opzichte van het jaar 2004. Geen enkel ander productsegment liet een dergelijke groei zien.
Thuiswinkel.org doet elk halfjaar onderzoek naar de online consumentenbestedingen, samen met onderzoeksbureau Blauw Research. De brancheorganisatie doet dat in samenwerking met de bijna driehonderd leden, waaronder de verzekeraars Centraal Beheer, FBTO, Ohra, Univé en hypotheekbedrijf MoneYou. Verder wordt onderzoek gedaan bij tweeduizend consumenten.
Mond-tot-mond
Uit de ‘Thuiswinkel Markt Monitor 2005-2’ blijkt dat inmiddels 44% van alle Nederlanders (van 16 jaar en ouder) wel eens een online bestelling heeft gedaan. Het aantal online kopers steeg vorig jaar met 29% tot 5,1 miljoen, waarvan 1,3 miljoen dat in 2005 voor het eerst deed. Het gemiddeld bestede jaarbedrag per koper was _ 433. Internetters hebben steeds minder moeite om producten met hoge aankoopbedragen aan te schaffen, wat onder meer bij reizen en verzekeringen geen uitzondering meer is.
Uit het onderzoek blijkt verder dat steeds minder mensen zeggen nooit een aankoop via internet te zullen doen. “Nog slechts 7% van de internetters zegt nooit iets online te zullen kopen”, aldus Frank Sibbel van Blauw Research.
Volgens hem zijn internetters die al online kopen in zeer sterke mate tevreden over hun aankoop. Gemiddeld geeft 92% aan (zeer) tevreden te zijn over de laatste internetbestelling. “Het sterk toegenomen consumentenvertrouwen maakt dat het de gewoonste zaak van de wereld wordt. Mensen die enthousiast zijn over een winkel of aankoop vertellen dat graag aan anderen. En mond-tot-mondreclame werkt nog steeds het allerbeste.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.