nieuws

Verzekeraars niet op tijd klaar met omnummeroperatie

Archief

De verzekeringsbranche is niet op tijd klaar met het omnummeren van telefoonnummers voor ISDN en internetdiensten, zoals de Opta, de toezichthouder op de post- en telecommunicatiemarkt, begin maart heeft afgekondigd. Het gevolg is dat tussenpersonen zo meteen niet meer kunnen inbellen op bijvoorbeeld extranetten van verzekeraars.

De nieuwe richtlijn van de Opta houdt in dat voor het gebruik van telefoonnummers voor ISDN en internetdiensten geen regionale telefoonnummers (met bijbehorend lager tarief) mogen worden gebruikt voor het bellen naar bestemmingen buiten het netnummergebied.
De verzekeringsbranche ageert niet zo zeer tegen de mogelijk hogere tarieven die dit tot gevolg heeft, maar zegt in verband met de euroconversie de termijn van 31 december niet te halen. “De risico’s van een omnummeroperatie op deze korte termijn zijn te groot. Vele ondernemingen hebben een zogenaamde eurofreeze-periode ingelast. Aanpassingen in bestaande automatiseringssystemen zijn daardoor zo goed als onmogelijk”, zegt Niek Hoek, voorzitter van het E-businessplatform en bestuursvoorzitter van Delta Lloyd Nuts Ohra. Het E-businessplatform pleit daarom voor opschorting tot medio 2002 en heeft het Verbond van Verzekeraars gevraagd om dit probleem bij de Opta aan te kaarten.
Het Verbond op zijn beurt heeft een aantal suggesties voor het lobby-traject aangedragen bij het E-businessplatform, dat de zaak zal aankaarten. “Het platform zal nu rechtstreeks de telecombedrijven en het ministerie van Verkeer en Waterstaat benaderen, waarbij het Verbond zijn medewerking heeft toegezegd”, aldus woordvoerster Yvonne Kersten van Branche Initiatieven (ABZ).
Sancties
Als het omnummeren van de telefoonnummers niet op tijd klaar is, kunnen assurantietussenpersonen niet meer inbellen op bijvoorbeeld extranetten van verzekeraars. Het ADN-berichtenverkeer is eveneens niet meer mogelijk. Branche Initiatieven van ABZ zoekt dan ook nadrukkelijk de publiciteit om iedereen, en vooral de Opta, te laten inzien wat de gevolgen zijn voor de verzekeringsbranche.
Opta-woordvoerder Jeroen Nugteren zegt nog niets gezien te hebben van de verzekeringsbranche. “Maar als er een verzoek tot uitstel binnenkomt, zullen wij dat uiteraard goed bestuderen en aan de hand van genoemde argumenten beoordelen of het verzoek terecht is”. Over eventuele sancties als de bedrijven de omnummeroperatie niet op tijd hebben uitgevoerd, laat hij zich niet uit. “Het is nog veel te vroeg om daar uitspraken over te doen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.