nieuws

Verzekeraars investeren niet voldoende in hun medewerkers

Archief

Nederlandse verzekeraars die focussen op autonome groei maken een grove fout door niet of nauwelijks te investeren in hun medewerkers. Die conclusie trekt organisatieadviesbureau Turner uit de uitkomsten van het onderzoek Strategische Agenda Verzekeraars, dat dit jaar voor de tweede keer is gehouden onder directieleden en managers van Nederlandse verzekeraars.

In totaal werd aan zo’n zevenhonderd beleidsbepalers gevraagd welke primaire en secundaire strategische doelen ze hebben voor de komende drie jaar en welke middelen ze zullen inzetten om deze doelen te bereiken.
“Vergeleken met twee jaar geleden, toen we dit onderzoek voor de eerste keer hielden, viel op dat kostenreductie en efficiencyverbetering een veel lagere prioriteit hebben gekregen. Ze worden door slechts 5% van de verzekeraars als belangrijkste doel gezien”, vertelt programmamanager Rozé van Velzen, die een respons kon noteren van 25%. “Verzekeraars zijn grotendeels bezig met dezelfde strategie: autonome groei (44%), klantloyaliteit (18%) en fusies/overnames (9%) zijn top of mind, maar ook implementatie van regelgeving en innovatie zijn belangrijk.”
Professionals
De belangrijkste middelen die verzekeraars de komende drie jaar gaan inzetten om deze doelen te bereiken, zijn meer klantgericht organiseren, kernrelatiebeleid/marktsegmentatie, investeren in relatiebeheersystemen als CRM en verbetering van het risicomanagement, stelt het onderzoeksbureau. “Allemaal rationele middelen waarvan de resultaten direct meetbaar zijn,” aldus Van Velzen. Ze wil daar echter wel een kritische kanttekening bij zetten: “Als je meer loyaliteit onder je klanten nastreeft, zijn juist de mensen die het klantcontact moeten opbouwen en onderhouden van doorslaggevend belang. Verzekeraars maken in mijn optiek een grove fout door niet of nauwelijks te investeren in het fundament ‘medewerker’. Ze hebben professionals nodig die de markt aanvoelen en de vertaalslag kunnen maken naar moderne dienstverlening. Aan het binden en boeien van mensen zou daarom veel meer aandacht moeten worden besteed.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.