nieuws

‘Verzekeraars halen te weinig uit klantcontact via internet’

Archief

Verzekeraars en intermediair concentreren zich steeds meer op het binnenhalen van nieuwe klanten via internet. Door ondercapaciteit blijft het echter vaak bij een eenmalig contact. Brainsgroup Nederland wil de branche daarin te hulp schieten met een eigen formule.

De opvolging van leads die binnenkomen via internet is in de financiële branche slecht geregeld, aldus directeur Michiel Koopman van Brainsgroup. “De backoffice van veel aanbieders is onvoldoende berekend op het internetverkeer dat zij zelf genereren. Nieuwe productiekansen kunnen pas voldoende worden opgepakt als gebruik gemaakt wordt van de diensten van een gespecialiseerd bedrijf.” Brainsgroup heeft daarvoor de formule ‘Internet leadscreening’ ontwikkeld. “Het voordeel daarvan is dat wij de potentiële contacten voor de opdrachtgever filteren.”
Brainsgroup noemt zichzelf een “gespecialiseerd telefonisch contactcenter”, dat alleen actief is voor de financiële branche. “We hebben nu zo’n twintig opdrachtgevers. Dat zijn banken en verzekeraars. We werken ook wel met het intermediair, maar het contact loopt dan eerst via banken en verzekeraars”, zegt directeur Michiel Koopman. Klanten zijn onder meer Levob, De Goudse, Centraal Beheer en Ohra. Kernactiviteit is het maken van bezoekafspraken voor financieel adviseurs, inclusief het vooraf inventariseren van de benodigde prospect- en klantinformatie. Daarvoor worden zo’n tweehonderd medewerkers ingeschakeld. Daarnaast bedenkt Brainsgroup DM-acties, die zelf worden uitgevoerd.
De leads komen via e-mail binnen bij Brainsgroup, dat de resultaten na contact met de prospect weer via e-mail terugstuurt naar de opdrachtgever. De prijs voor de diensten van Brainsgroup varieert per opdracht. “Na enkele testweken bepalen we met de opdrachtgever een prijs per gegenereerd klantcontact”, zegt Koopman. Opdrachtgevers zijn niet alleen geïnteresseerd in prospects die een adviesgesprek willen, maar ook in de gegevens van mensen die nog geen adviseur over de vloer willen. “Die gegevens kunnen zij afnemen om zelf later de klanten te kunnen benaderen, maar ze kunnen dat ook aan ons overlaten.”
Benadering van klanten vindt altijd telefonisch plaats. “Dat vinden mensen niet vervelend, want zij hebben altijd vooraf via internet al aangegeven dat zij benaderd willen worden. Zij krijgen binnen 24 uur een specialist aan de lijn.” Brainsgroup, dat per jaar ruim een half miljoen potentiële klanten benadert, werkt altijd uit naam van de opdrachtgever en zegt een conversiegraad van 50% tot 70% te halen bij gegenereerde bezoekafspraken met particulieren. Voor zakelijke klanten ligt dat percentage tussen de 25% en 40%. Als bestaande klantbestanden worden benaderd, zou tot 90% leiden tot het sluiten van een product.
De directie van Brainsgroup: (v.l.n.r.) Yvo Joustra, Michiel Koopman en Jan Peter Zijl.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.