nieuws

Verzekeraars en banken slecht te vinden op internet

Archief

Eenderde van de financiële dienstverleners is in zoekmachines onder de eigen naam niet te vinden. Tot deze bevinding komt het Rotterdamse internetadviesbureau NetMarketing.

Het adviesbureau onderzocht twintig verzekeraars en zestien banken. Voor de verschillende bedrijven is onderzocht of ze gevonden kunnen worden via zoekmachines, of de websites vervolgens gebruiksvriendelijk zijn en of de bezoekers optimaal kunnen communiceren met de organisatie.
Behalve dat de financiële dienstverleners in eenderde van de gevallen überhaupt niet te vinden is, zijn ze ook niet te vinden als er gezocht wordt op specifieke producten en diensten. Bij het zoeken op het woord ‘bank’ wordt slechts in 1% van de gevallen een grote bank gevonden.
Als de website eenmaal gevonden is, dient de volgende teleurstelling zich aan. In driekwart van de gevallen duurt het erg lang voordat de homepage eindelijk op het scherm verschijnt. Daarnaast is 13% van de overige pagina’s ook te zwaar om snel op het beeldscherm te kunnen verschijnen. “Het geduld van de bezoeker wordt hiermee wel erg op de proef gesteld”, vinden de onderzoekers. “Financiële dienstverleners laten daardoor een grote kans liggen om met de bezoeker in contact te komen.”
Blijkt de bezoeker een toch een doordouwer te zijn, dan volgt de derde tegenvaller. In circa één van de vier pogingen is het niet mogelijk via de website een interactie met het bedrijf aan te gaan. Er is vaak geen elektronisch formulier of e-mailfunctie aanwezig of werkend. Ook wordt in eenderde van de gevallen niet gereageerd op e-mailverzoeken. De gangbare norm om binnen 24 uur e-mail af te handelen, wordt slechts in 5% van de gevallen gehaald.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.