nieuws

Verzekeraar AXA in stijl op Internet

Archief

Nu de fusie tussen AXA en UAP-NieuwRotterdam al weer even zijn beslag heeft gekregen, waagt de ‘nieuwe’ combinatie zich ook met een vernieuwde site op Internet. Volgens Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen doet de verzekeraar dat op een manier die je van haar mag verwachten: namelijk in stijl.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
www.axa.nl
De ouverture is indrukwekkend professioneel. Met een op het @-teken geïnspireerde vorm worden de rubrieken aangeduid. Een bewegend eitje in de linkerbovenhoek trekt de aandacht. Palm palm pasen. De tekst erbij vermeldt: de geboorte van een prijsvraag. Hierop klikken leidt tot een teleurstelling. Het geboortefeestje is echter al afgelopen: eind mei worden uit de goede inzendingen de winnaars ‘getrokken’ (zouden ze printjes maken van de aanmeldingen om ze in een bak doen en te husselen?).
Een e-mail leert ons dat het geen zin meer heeft om alle vragen goed te beantwoorden. Er komt binnenkort (…) weer iets nieuws. Adviesje: Haal zo’n verouderde prijsvraag dan ook weg van die homepage om teleurstelling en onnodige e-mails te voorkomen.
‘..en alles wat er tussenkomt’
Op de pagina ‘geboorte van een site’ komen we via de slogan van AXA ook bij een aantal foto’s terecht die informatie geven over de nieuwe commercial. Plaatjes die de slogan: voor al uw plannen en alles wat er tussenkomt, illustreren. Dit alles onder het motto; de geboorte van een site. De illustraties geven aan dat het juist die borelingen zijn die zorgen dat het geplande pad verlaten wordt. Belooft dit iets voor de site?
Rubrieken
Bovenaan het menu staat de rubriek ‘Actueel’. Hier vinden we nieuwsberichten, dagelijkse koersen of koersverlopen en nog eens een mededeling over de geboorte van de site. Ook treffen we hier een Euro-calculator aan. Een leuke gimmick om snel een bedrag van guldens in euro’s of andersom te berekenen.
Het hoofdstukje Millennium geeft uitgebreide informatie over de mening van AXA over, en haar handelswijze bij de millenniumproblematiek.
Privé
In de rubriek ‘Privé’ aandacht voor verzekeringen van belang voor het gezin, de toekomst en de bezittingen van de bezoeker. We kunnen over diverse producten een korte inleidende tekst lezen die altijd afsluit met een verwijzing naar de verzekeringsadviseur. In enkele gevallen is er een extra button die naar een uitgebreidere toelichting leidt. Een back-toets zou behulpzaam zijn om te bladeren op deze pagina’s.
De afsluiting blijft de hyperlink naar het zoekprogramma voor een adviseur. In een enkel geval treffen we een berekening aan, zoals de interactieve herbouwwaardemeter.
Zakelijk
‘Zakelijk’ geeft informatie over verzekeringsoplossingen voor de onderneming; zowel voor de medewerkers als de ondernemer zelf. De opzet is vergelijkbaar met de rubriek ‘Privé’. Voor meer informatie kunnen we steeds een niveau dieper gaan. We moeten wel goed bij de les blijven, om niet te verdwalen met alle hyperlinks die worden aangeboden.
Ook hier wordt het zoekprogramma naar de adviseur steeds als afsluiting van de pagina gebruikt. AXA wil haar tussenpersoon graag ondersteunen in zijn werk via de site. Maar wat jammer dan dat de e-mailfuncties naar die betreffende tussenpersoon niet werken. We hebben er verscheidene geprobeerd maar kregen steeds foutmeldingen.
Interactief
‘Interactief Advies’ biedt een pagina vol mogelijkheden. Het begint met die zoekmogelijkheid naar een adviseur in de buurt. Opvallend is dat we slechts één onderwerp per zoekopdracht mogen aangeven waarin we interesse hebben. Mooi is dat de zoekopdracht niet lukraak leidt tot een rijtje tussenpersonen. Als we aangeven in pensioenen geïnteresseerd te zijn, krijgen we iemand anders voorgeschoteld dan de keer dat we meer willen weten over schadeverzekeringen.
Moeilijke vragen
Het ‘Beleggingsfondsadvies’ vindt onze vragen te moeilijk. Helaas is het op basis van de door u aangegeven criteria niet mogelijk een selectie te maken uit onze fondsen. Dat lezen we geregeld, welke vraag we ook stellen. Het interactief advies voor de ‘Collectieve AOV’ en ‘Inkomensbescherming/verloop’ zijn in onderhoud. Het rijtje imponeert, maar het resultaat valt nog tegen.
Meer over AXA Verzekeringen en de AXA Groep lezen we bij het ‘Profiel’. Mondiaal meer dan 100.000 medewerkers, dat maakt indruk.
‘Vacatures’ zijn er vele, ook bij AXA vooral IT-functies.
Wereldbol
Rechtsboven zien we steeds een wereldbol staan die ons leidt naar een nieuw scherm met alle internationale AXA-vestigingen. Er naast staan links naar een e-mail mogelijkheid, een help-functie met nuttige Internet-faq’s (frequently asked questions), Zoeken (volledige tekst) en een site-index bestaande uit hyperlinks. Aan alle mogelijke functionaliteiten op een Internet-site is gedacht.
Conclusie
Een aantal opmerkelijke zaken. Allereerst, met grote zorg is de publicatie van telefoonnummers van AXA vermeden. Blijkbaar is het nadrukkelijk de bedoeling om alleen maar middels postbus of e-mail met de verzekeraar in contact te komen. Aangezien de persberichten integraal worden overgenomen zijn er toch B dank, gij handige zoekmachine – telefoonnummers ingeslopen. Natuurlijk wordt van de assurantie-adviseurs wèl het telefoonnummer vermeld.
Blijkbaar is een belangrijke doelstelling van de site om de bezoekers algemeen te informeren, en vervolgens zo snel mogelijk door te sturen naar de adviseurs. Het is een verademing te zien dat e-mail adressen van adviseurs worden vermeld, voor zover beschikbaar natuurlijk. Het is een teleurstelling te zien dat het nog niet werkt als je echt wil gaan mailen.
Nadrukkelijk werden lange lappen teksten vermeden, ook een ‘schoone zaak’. Als je in het gelukkige bezit bent van een scherm met een fatsoenlijke resolutie hoef je zelfs nooit te scrollen.
Er is nadrukkelijk zorg aan de site besteed, dat blijkt uit alles. Het verklaart ook wellicht waarom deze bevalling zo lang geduurd heeft. Daar waar een aantal sites al met een tweede of derde versie op de markt is, kondigt AXA met trots haar digitale baby aan. (AXA Leven had al eerder een Internet-site, red.) Maar wel meteen een nieuwkomer die er nadrukkelijk is. Alle katten zijn de bomen uitgekeken en de kater loopt triomfantelijk rond.
Axa doet geen moeite om gegevens vast te leggen van de bezoeker. Zij kan zich verschuilen achter de redenering dat dit is ter bescherming van het intermediair, we vinden dat nog steeds geen legitieme redenering (zie onze stelling verderop). De menukeuze ‘Interactief Advies’ is een ietwat misleidende vlag op een schuit vol met nuttige invul-oefeningen. Een premieberekening kan toch geen kwaad?
We poneren de volgende stelling, reacties zijn welkom: De doelstelling van een verzekeraar die distribueert via tussenpersonen zou er op gericht moeten zijn om mogelijke leads van al dan niet argeloze bezoekers optimaal gekwalificeerd door te geven aan het intermediair die in staat wordt gesteld om over te gaan tot het afsluiten van de transactie.
Als je de Nederlandse site van AXA vergelijkt met een aantal internationale sites kun je constateren dat er overduidelijk een corporate-wide standaard is vastgesteld waaraan de meeste landen zich houden. Dat hebben we ook wel eens anders gezien (zie ook de bespreking over Aegon, AM nr. 4, pag. 44).
De grote partij AXA meldt zich nadrukkelijk op het Internet. En doet dat zoals je dat van haar mag verwachten: in stijl.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.axa.nl
Beoordeling Axa Vormgeving
De pop-up menu’s die verschijnen als je op een rubrieksnaam klikt, zijn fraai. Eenmaal bladerend, blijkt de navigatie beperkt. Binnen een rubriek is het moeilijk om van pagina’s te wisselen. Back-toetsen ontbreken nogal eens en de hoofdstukken zijn nergens terug te vinden.
Het kleurgebruik op de site sluit mooi aan bij het logo. De vormgevers hebben veel aandacht besteed aan de presentatie.
Inhoud
Het is (nog) niet allemaal even actueel. Het laatste nieuwsbericht dateert van 29 april jl. en samen met de verlopen prijsvraag geeft het de indruk dat de redactie (als die al aanwezig is) veel ander werk te doen heeft.
De inhoud is wel zo compleet mogelijk gemaakt. Daar waar interesante hyperlinks kunnen worden toegevoegd staan ze er, bijvoorbeeld de link naar de site van het MillenniumPlatform. Maar soms is dat ook onduidelijk. Als je als consument via de ingang sparen en beleggen bij het ‘Hypotheekfonds’ uitkomt, word je naar de ‘Koersen’ geleid. De back-toets op die pagina brengt ons weer bovenaan de rubriek ‘Koersen’, de informatie die we zochten zijn we kwijt. Via het hoofdmenu moeten we nu 4 stappen doen om weer bij dit product van onze interesse uit te komen. Dat doet alleen de volhardende zoeker.
Mediumgebruik
Er is veel ontworpen, veel nagedacht en veel geprobeerd door de sitebouwers. Jammer is het dat er enkele functionaliteiten met name bij het ‘Interactief Advies’ nog niet werken. Dat doet afbreuk aan het bezoek.
Prikkel
Er is veel te halen, zeker niet alleen standaard verhalen. De rubriek ‘Interactief Advies’ kan een belangrijke rol gaan spelen.
Betrokkenheid
We kregen keurig dezelfde middag nog antwoord op een vraag.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.