nieuws

Vermaase berekent ANW- hiaat per telefoon

Archief

Actuarieel adviesbureau Vermaase uit Badhoevedorp heeft een nationale ANW-informatielijn opengesteld. Met behulp van een voice-responsesysteem kunnen bellers anoniem hun ANW-hiaat laten berekenen.

De ANW-lijn is in eerste instantie bedoeld voor de consument, die – zonder verdere verplichting – meer wil weten over de Algemene Nabestaandenwet en de gevolgen voor zijn persoonlijke situatie. Voor / 1 per minuut kan de consument op het nummer 0900-168.16.09 die informatie krijgen.
De beller krijgt eerst een korte uitleg over de gewijzigde voorziening voor nabestaanden. Hij kan vervolgens kiezen voor uitgebreide informatie over de oude AWW en de nieuwe ANW óf voor het berekenen van zijn persoonlijke ANW-hiaat.
Wordt gekozen voor de laatste optie, dan moeten met behulp van de telefoontoetsen gegevens worden ingevoerd over onder meer: leeftijd, gehuwde status, eventuele kinderen, mate van arbeidsongeschiktheid, salaris en inkomen in verband met arbeid. Een speciale rekenmodule berekent vervolgens de ANW-uitkering in geval van overlijden van de partner, de som die onder de oude AWW-regeling zou zijn uitgekeerd én het ANW-hiaat. Door een faxnummer in te toetsen kunnen de ingevoerde gegevens en de berekeningen ook per fax zwart op wit verkregen worden.
Doelstelling
Vermaase profileert zich nauwelijks op de informatielijn en ook niet op het faxbericht. Adres of telefoonnummer zijn niet te vinden, alleen de naam Vermaase Adviesgroep wordt genoemd. Robin Vermaase: ,,We zijn low-profile begonnen. We willen ook voorkomen dat we veelvuldig gebeld worden door consumenten. Dat is niet onze doelgroep.”
De telefoonlijn is echter wel voor consumenten bedoeld. ,,Dat klopt. Maar onze doelstellingen liggen op een ander vlak. Allereerst is het een oefening met deze vorm van dienstverlening. We willen ook aan verzekeraars en tussenpersonen laten zien wat met deze dienst allemaal mogelijk is.”
Een ander doel is het promoten van Vermaase Adviesgroep en het vergroten van de naamsbekendheid. ,,En, wat ik ook heel belangrijk vind, het onder de aandacht brengen van de ANW-problematiek”, aldus Vermaase. ,,Ik heb het idee dat veel mensen nauwelijks iets weten van de nieuwe situatie. En zo’n kale kip rond de kerstdagen helpt daar ook niet veel aan. Je hoort toch veel klagende geluiden over de verkoop van ANW-verzekeringen. Hopelijk draagt deze lijn bij aan de belangstelling voor de ANW.”
WAO-gat
Als het project slaagt, wil Vermaase ook andere onderwerpen via een telefoonlijn dichter bij de burger brengen. ,,Als het niet te moeilijk is én mogelijk is, dan kunnen ook het WAO-gat of een rendementsanalyse onderwerp van zo’n lijn worden.”
,,Voor het geld hoeven we het niet te doen. De enige die aan zulke lijnen verdient, is de PTT. Of er moeten natuurlijk ineens duizenden mensen gaan bellen, maar dat verwachten we niet.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.