nieuws

‘Verkoop Amedia gaat ons zeker klanten opleveren’

Archief

De verkoop van Amedia aan Unit 4 Agresso en NPM Capital gaat de andere systeemhuizen, waaronder Anva, klanten opleveren. Dat is de stellige overtuiging van Anva-directeur Stoffel van Almkerk.

“Ik ben hartstikke blij met deze overname van Amedia door een beursgenoteerde onderneming. Bij dat soort bedrijven is de shareholders value belangrijker dan de kwaliteit van de dienstverlening. Zo’n partij wil rendement van zijn investering. ING en Aegon, de verkopende aandeelhouders, hadden belang bij tevreden tussenpersonen. Daar heeft Unit 4 Agresso in principe geen boodschap aan”, aldus Van Almkerk.
Volgens CCS-directeur Peter van der Velde wordt een tijdperk afgesloten. “CCS was in handen van verzekeraars, ACT en ASN – nu Amedia – waren in handen van ING en Aegon. Ik zou mij kunnen voorstellen dat de NVA haar banden met Anva opnieuw bekijkt”, aldus Van der Velde. Een bedreiging wil hij het niet noemen. “Het is een positieve beweging en iedereen moet uitgaan van zijn eigen kracht.”
Overname
Per 1 juli hebben het softwarebedrijf Unit 4 Agresso en investeringsmaatschappij NPM Capital ieder 50% van de aandelen overgenomen van ING en Aegon, aandeelhouders van Amedia. Unit 4 Agresso heeft gedurende maximaal twee jaar een optie op alle aandelen. Doel is dat Amedia een volledige dochter wordt van het beursgenoteerde bedrijf.
Voor de aandeelhouders van Amedia, ING voor 65% en Aegon voor 35%, was het systeemhuis al langer geen kernactiviteit meer. Al eerder was er sprake van verkoop van Amedia en werden onder andere gesprekken gevoerd met ABZ. “Ik vertel niets nieuws als ik zeg dat Aegon en ING van Amedia af wilden”, aldus Amedia-directeur Louk Pinckaers.
Flirten
“Het is allemaal heel erg snel gegaan. De contacten zijn tot stand gekomen via een fusieconsultant. Dan begint het flirten, maar al snel werd het serieus”, aldus Pinckaers, die voorlopig aanblijft als interim-directeur van het systeemhuis.
Volgens hem wil Unit 4 Agresso met de aankoop van Amedia zijn marktterrein verbreden en ervoor zorgen dat Amedia marktleider blijft. “We kunnen nu met gezwinde spoed aan de slag met de innovaties die op stapel staan. Die stappen moeten nu gezet worden. Dat is zowel voor ons als voor Unit 4 Agresso belangrijk.”
Beursgenoteerd
Volgens Pinckaers is de beursnotering van Unit 4 Agresso helemaal geen probleem. “Het biedt ons juist veel meer mogelijkheden. Zij hebben veel ervaring met het ontwikkelen en onderhouden van softwarepakketten. Er komt dus heel veel kennis naar ons toe en valt er voor ons heel veel te leren. Daarnaast hebben ze veel ervaring met de marketing van softwarepakketten”, aldus Pinckaers.
Marktstandaard
Op de vraag of Amedia nu versneld de softwarestandaard voor de markt gaat leveren, moet Pinckaers lachten. “Adel verplicht. We zijn marktleider. Maar Unit 4 Agresso heeft zich geschaard achter onze plannen voor de lange termijn. Ze gaan zich eerst de branche eigen maken en de marktstandaard komt te zijner tijd wel aan bod. Wij willen daar uiteraard wel het voortouw in nemen”, aldus Pinckaers.
Volgens hem moet die marktstandaard vooral gebaseerd zijn op gemak voor de klant. “Dat is wat onze klanten zoeken.”
Nichemarkt
Edwin van Leeuwen, financieel directeur van Unit 4 Agresso stelt dat zijn bedrijf zich vooral richt op nichemarkten. “Dus ook op de financiële dienstverlening, waar tussenpersonen nadrukkelijk onder vallen.” Het bedrijf is overigens in Nederland nog nauwelijks actief in de verzekeringsmarkt. “Wij willen wel samen met NPM Capital aan buy and build gaan doen.” Van Leeuwen verwacht dat er andere overnames zullen volgen.
“Met de overname van Amedia willen wij vooral hun softwarepakket verbeteren, moderner maken en ook winstgevender. Verder zal er synergie plaatsvinden met onze huidige productenportfolio. Dat gaat zeker voordelen opleveren voor de klanten van Amedia.”
Verder is het neerzetten van de marktstandaard door Amedia een doel, maar niet voor de korte termijn. “Wij gaan Amedia zeker helpen bij het neerzetten van een marktstandaard, maar dat zal toch pas over een paar jaar zijn. Wij hebben wel het schaalvoordeel om zo’n standaard te bereiken.”
Op de uitspraak van Van Almkerk over het verlies van klanten reageert Van Leeuwen lachend. “Als wij de marktstandaard neerzetten, krijgen zij het moeilijk. Ik zou in zijn plaats overigens hetzelfde zeggen.”
Zelfstandig
Vooralsnog hangt Amedia als zelfstandig onderdeel in de groep van Unit 4 Agresso. “Wel met alle faciliteiten van de groep. Voor de klanten van Amedia zal er weinig veranderen. “Hooguit komen er door de synergie meer producten beschikbaar.” Of die zelfstandigheid ook blijft, is voor Van Leeuwen nog een vraag. “Zeg nooit nooit.”
Personeel
Voor het personeel van Amedia is een bijeenkomst georganiseerd waar door Pinckaers en Jos Andeweg, directeur bij Unit 4 Agresso, tekst en uitleg is gegeven.
“Het personeel heeft het verhaal aangehoord. Er was geen opstand en er zijn nauwelijks vragen gesteld”, aldus Van Leeuwen. Volgens Pinckaers is er door het personeel positief gereageerd op de overname. “De arbeidsvoorwaarden veranderen niet, de standplaats blijft Den Haag er wordt alleen veranderd van aandeelhouder.” Bij Amedia werken 133 man.
Internationaal
Unit 4 Agresso is een internationale speler; het softwarebedrijf is aanwezig in negen Europese landen en daarnaast actief in Canada en de Verenigde Staten. In Australië wordt gewerkt met wederverkopers. Het bedrijf heeft ruim tweeduizend man aan het werk. De totale omzet van de groep bedroeg vorig jaar _ 352,6 mln. De omzet van het onderdeel Benelux bedroeg _ 54,3 mln.
de innovaties die op stapel staan.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.