nieuws

Vergelijkingssites timmeren aan de weg in zorgcampagne

Archief

Door Richard Vroom

Terwijl volgens onderzoeksinstituut Nivel de overstapgevoelige mensen vooral letten op de premie, richten de meeste reclamefilmpjes van de zorgverzekeraars zich vooral op de kwaliteit van hun dienstverlening. En dan komt Univé ineens op de proppen met een vechtproduct, dat overigens ook bij ‘internetconsumenten’ veel vraagtekens oproept. Wordt het toch nog een interessante najaarscampagne?
Er wordt weer wat af gecommuniceerd over de zorgverzekering! Vooral diverse vergelijkingssites zorgen ervoor dat ze herhaaldelijk in beeld komen met nieuwtjes en prognoses, want nu is het oogsttijd. Op de Verzekeringssite van Erik Hordijk was het aantal berekeningen rond 15 november al met 50% gestegen ten opzichte van vorig jaar. Het aantal gesloten polissen is ook gestegen. Hordijk kwam met de prognose dat 7% tot 9% zal overstappen. Afgezet tegen de 6% van de jaarwisseling 2006/2007 lijkt dit een vrijwel risicoloze prognose.
Nivel kwam al eerder dit jaar met de vaststelling, dat het niveau van de mobiliteit onder zorgverzekerden weer vergelijkbaar is met de situatie in de jaren vóór de invoering van de zorgverzekeringswet per 1 januari 2006. Dat betekent dus een ‘natuurlijk verloop’ dat zijn aanleidingen vooral vindt in veranderingen van werk- en leefsituaties van de individuele burgers. De verzekerden vinden dat de zorgverzekeraars hun dienstverlening hebben verbeterd. Ook dit mag geen verrassing zijn, als je kijkt naar de ongekende omwenteling die de invoering van de basisverzekering betekende en alle zorgverzekeringshuizen op stelten zette. Nu de storm is gaan liggen, kan er weer een beetje normaal worden gefunctioneerd.
Keuzevrijheid aan de kaak
Vorige week maandagavond stonden de zorgverzekeringen in de schijnwerper bij Tros Radar. Heeft eerder genoemde Hordijk een goede link met het tv-programma Kassa (Vara), nu was vanzelfsprekend Edmond Hilhorst van Independer te gast bij Antoinette Hertsenberg. De presentatrice trapte stevig af met het aan de kaak stellen van de beloofde keuzevrijheid voor de consument. Wil ie gaan swichen naar een verzekeraar die zijn of haar bestaande gezondheidsellende het beste vergoedt, gaan de potentiële verzekeraars daar moeilijk overdoen. Je moet formulieren invullen en je krijgt met medisch adviseurs te maken. Verdorie, je kunt bij ONVZ niet eens meer een losse tandartsverzekering sluiten! Woordvoerder Eric Bassant van Zorgverzekeraars Nederland mocht zich het vuur aan de schenen laten leggen door Hertsenberg.
Toch maar eens op internet die Zorghulp van Radar ingevuld. Er komt uiteindelijk een ranglijst uit de bus, gerangschikt naar premiehoogte. Daarna volgt een pagina met de mededeling ‘u verlaat de publieke website van Radar’. Daaronder wordt de bezoeker een drieledige keuze voorgeschoteld: ‘Ik wil meer informatie ontvangen via: een verzekeringsmaatschappij, een tussenpersoon of Independer. Als je kiest voor ‘een tussenpersoon’ kun je vervolgens kiezen uit NVA en NBVA. Aanklikken brengt je op de website van de betrokken organisatie. Als je kiest voor ‘een verzekeringsmaatschappij’, kom je terecht op de website van het Verbond van Verzekeraars. Op die site is het niet zo eenvoudig om de ledenlijst op te sporen. Heb je die eenmaal ontdekt, dan moet je niet willen zoeken naar grote zorgverzekeraars als Agis, CZ, VGZ of Zilveren Kruis, want deze staan niet in die ledenlijst. Het had bij deze Radarhulp toch voor de hand gelegen om door te linken naar de site van Zorgverzekeraars Nederland!
Op het verkeerde been
Behorend tot de miljoenen ‘passantkijkers’ naar het tv-programma Domino Day werd ik vierkant op het verkeerde been gezet door Agis. Op een van de reclameborden langs de kant stond als tekst ‘Agis Postcode Zorgpolis’. Huh? Gaat de zichzelf zorgverbéteraar noemende maatschappij, die zich altijd zo solidair opstelt, met verschillende regionale (= op postcodes gebaseerde) tarieven voor de aanvullende verzekering komen?
Natuurlijk direct een bezoek aan de website van Agis gebracht. En dan blijkt het te gaan om een collectiviteit die verbonden is aan de Nationale Postcode Loterij. “Zolang u deelneemt aan de Postcode en/of Sponsor Bingo Loterij, ontvangt u een korting die voor een gezin oploopt tot meer dan 300 euro per jaar! Hierdoor speelt u eigenlijk gratis mee met de loterij. En profiteert u van een zorgverzekering met een hele scherpe premie en uitstekende vergoedingen.”
‘Studeren is overleven’
Studenten wordt in radioreclames op het hart gebonden om vooral een bezoek te brengen aan de internetsite Studentenzorgverzekering.nl. Deze site opent met de kreet ‘Haal het beste uit je zorgverzekering’. De introductietekst luidt als volgt: “Studeren is overleven. Hard leren, hard fietsen, hard feesten. Dag in, dag uit. En dat allemaal om het beste uit jezelf te halen. Zilveren Kruis Achmea helpt je daar graag een handje bij. Met de Beter Af Polis voor studenten bijvoorbeeld.”
Deze vanzelfsprekend ‘complete zorgverzekering’ kent “een vette korting” en verder “een te gekke experience naar keuze als je ook een aanvullende verzekering afsluit”. En als één van je vrienden ook overstapt op de Beter Af Polis en een aanvullende verzekering afsluit, krijg je nog eens _ 50 extra. Dus check de polis, check de experience en verdien _ 50! Haal het beste uit je zorgverzekering en stap over op de Beter Af Polis.”
Overigens, als je de juiste sitenaam bent vergeten en je hebt ‘studentenzorgpolis.nl’ onthouden, kom je terecht op de website van PMA uit Nieuwerkerk aan den IJssel (‘Het grootste consumentencollectief van Nederland; meer dan 225.000 deelnemers’).
Preventief onderzoek
Een griepprik en andere huis-tuin-en-keukenpreventiemaatregelen ten bate van onze gezondheid vormen tegenwoordig logische onderdelen van een zeer uitgebreid ziektekostenpakket. Maar als je alles wilt vergoeden dat mensen ten dienste van hun gezondheid menen te kunnen uitgeven, beweeg je je anno 2007 op zeer glad ijs, zo heeft ONVZ aan den lijve ondervonden. Om ONVZ-verzekerden te wijzen op de komende dekkingsbeperking in de Topfit-polis heeft het bedrijf Prescan de afgelopen maand herhaaldelijk in De Telegraaf een advertentie geplaatst, die was gericht is op de betrokken verzekerden. ‘Boek daarom NU uw Total Body Scan voor een volledige vergoeding’. Wat zullen ze in Houten reikhalzend uitkijken naar de jaarwisseling.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.