nieuws

Veiling

Archief

De signalen volgen elkaar in steeds sneller tempo op en worden steeds duidelijker: internet gaat de positie van het intermediair op de verzekeringsmarkt serieus bedreigen

De niet al te complexe schadepolissen gaan tot het domein van de internetter behoren. Als mensen voor een honderden of zelfs duizenden euro’s kostende reis geen reisbureau meer nodig hebben, dan hebben ze zeker geen verzekeringsadviseur meer nodig voor een huis-, tuin- en keukenpolis. Een nog prille ontwikkeling op het wereldwijde web is die van de virtuele veiling: een verzekerde zet zijn risicovraag of bestaande polisvoorwaarden in de etalage en verzekeraars en/of tussenpersonen laten daar hun aanbod op los, waarna de verzekerde zijn keuze kan maken. Na de ‘Verzekeringsbeurs’ en www.koopeenverzekering.nl. zijn deze maand twee nieuwe veilingen gestart: ‘Verzekeringen-Online’ en de ‘Ziekteverzuimveiling’. En de voor de hand liggende namen ‘Assurantieveiling’ en ‘Verzekeringsveiling’ zijn al geclaimd. Je zou er als traditioneel assurantiekantoor nerveus van worden. De mensen achter Verzekeringen-Online wakkeren dat gevoel van onrust aan met woorden als “de concurrentie neemt toe door middel van retourprovisie”. De consument wordt middels een “landelijke campagne” warm gemaakt voor het kiezen van de beste offerte uit het aanbod van “11.000 tussenpersonen en 400 verzekeraars”. Het klinkt veelbelovend, maar Verzekeringen-Online moet ernstig rekening houden met een lege kraam. Ten eerste moet er van de landelijke campagne, gezien het beperkte budget, niet al te veel worden verwacht. Reden twee is dat in potentie elfduizend tussenpersonen en verzekeraars de persoonlijke gegevens van de offertevrager in handen kunnen krijgen. Dat is gevoelsmatig wat veel van het goede: internetkopers hebben de zaken graag zelf in de hand. Dan toch liever rechtstreeks gekocht of eerst een bezoekje gebracht aan een vergelijkingssite. Daar zetten ze ook diverse aanbiedingen op een rij en je kunt er geheel anoniem terecht. En, niet onbelangrijk, het gaat wel zo snel. Een nog belangrijkere reden is het gebrek aan medewerking bij aanbieders. Welke tussenpersoon of verzekeraar wurmt zich dagelijks door een stroom offerteaanvragen en steekt tijd in tegenvoorstellen, in de wetenschap dat vele concurrenten datzelfde (kunnen) doen en de kans om tot een zaak te komen derhalve klein is? Wat dat betreft is de Ziekteverzuimveiling kansrijker: het aantal aanbieders is beperkt en de binnen te halen posten zijn substantieel van omvang. Daar zijn verzekeraars wat beter voor te porren. Henri Drost hdrost@kluwer.nl

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.