nieuws

Veel tussenpersonen wachten op offertesoftware voor bijsluiter

Archief

De invoering van de Financiële Bijsluiter is niet vlekkeloos verlopen (zie voorpagina). Een week na de deadline van 1 juli zitten veel tussenpersonen nog smachtend op aangepaste offertesoftware van verzekeraars te wachten. Het intermediair is verdeeld in zijn houding: de één zegt geen offerte meer uit te draaien zonder bijsluiter, de ander zal eind deze maand eens een blik werpen op alle poststapels met als onderwerp ‘Bijsluiter’.

In de eerste week van deze maand maakte AM een rondje langs assurantiekantoren en dat leverde een diffuus beeld op. Jos van de Weest, van Meeùs Woerden (voorheen Kentron) geeft een typerende reactie. “Van wie hebben wij al aangepaste software binnen? Even kijken hoor, want er ligt hier een enorme stapel post op mijn bureau en die ben ik nu aan het doornemen.”
Van de Weest coördineert voor honderd medewerkers van de Meeùs-vestigingen Woerden en Amstelveen de invoering van de Financiële Bijsluiter. Volgens hem hebben de meeste verzekeraars hun offertesoftware op tijd aangepast, hetzij op cd-rom hetzij door software te downloaden via internet. “Op ons netwerk staat in elk geval de aangepaste software van Aegon, Amev, Legal & General en Nieuwe Hollandse Lloyd. Een probleem vind ik trouwens dat de bijsluiter vaak geïntegreerd is in de offerte. Terwijl de bijsluiter visueel en materieel gescheiden moet zijn van de offerte.”
Stringent
Eenderde van de bevraagde tussenpersonen zegt géén offertes meer uit te brengen zonder de juiste bijsluiter. Volgens Hans Liempt van assurantiekantoor Frans Robbe in Oosterhout zit er wel een einde aan die stringente houding. “Twee weken houden we dat wel vol, maar daarna wordt het toch vervelend.” Wim Koster van het Alphense Koster Verzekeringen is daarentegen duidelijk. “Ik heb intern een memo rondgestuurd dat er geen offerte wordt opgemaakt zonder bijsluiter. Ik wil geen enkel risico nemen met die Doctors van Leeuwen.”
Eigendaal & Van Romondt geeft geen offertes uit zonder bijsluiter. En van het aanvragen van offertes via de binnendienst van een verzekeraar ziet het Haagse kantoor eveneens af, aldus Ron van Kleef. “Het duurt dan namelijk toch langer dan twee weken voordat ik zo’n offerte weer in huis heb. Tegen die tijd hoop ik dat we van de meeste verzekeraars de aangepaste offertesoftware hebben ontvangen, zodat we zelf weer offertes kunnen uitdraaien.”
Voldoende
Menig tussenpersoon gaat wat losser met de nieuwe wet om. “Als de goede bijsluiter nog ontbreekt, sturen we gewoon een standaard-bijsluiter mee”, aldus Bart van Deijl van Dorestaete in Wijk bij Duurstede. “Dat de gepersonaliseerde bijsluiter pas bij de polis volgt, is wat aan de late kant. Maar hij hoeft volgens de letter van de wet niet bij de eerste offerte te zitten. Een week voor de polis is ook goed.”
Volgens Pieter de Vlaam van Aristo Raad krijgen consumenten al genoeg informatie over zich heen gestort. “Wij voegen een standaard-bijsluiter bij plus de Gidi-advieswijzer. Verder hebben we zelf nog een formulier gemaakt waarin het nodige in gewone mensentaal wordt uitgelegd. Dat moet volgens ons voldoende zijn.”
Weer anderen springen wel erg luchtig om met de bijsluiter. “Degene die dat coördineert is met vakantie. Wij starten in augustus met de bijsluiter”, is het antwoord van de Limburgse George Vossen aan AM. Bij de Nuenense Veldink Adviesgroep duurt de vakantie van de verantwoordelijke functionaris gelukkig maar één week.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.