nieuws

“Veel klanten wilden juist een ‘stropdas’ als adviseur”

Archief

“Veel klanten wilden juist een ‘stropdas’ als adviseur”

Het lijkt erop dat Jus d’Assurance dit jaar niet meer van de stropdassen afkomt. Na onder meer ruime aandacht in de edities 14 en 18 komen wij nu opnieuw over dit kledingstuk te spreken. De aanleiding daarvoor is de constatering in de registers van toezichthouder AFM dat enkele intermediairs zich bedienen van een handelsnaam met ‘stropdas’ erin.
Een van de redenen waarom adviseur Robbert Brants een paar jaar geleden de website ‘Zonder stropdas.nl’ startte is dat hijzelf “een bloedhekel heeft aan stropdassen.” Voor zijn idee van online financiële informatie zonder toeters en bellen was echter minder animo dan hij aanvankelijk dacht, terwijl het onderdeel echtscheiding op de site juist een groot aantal hits kreeg. “Met name het onderdeel relatietherapie liep als een trein, maar de therapeuten aan wie we de adressen doorstuurden, waren daar niet zo blij mee”, vertelt Brants. “Die hebben het in Nederland kennelijk al druk genoeg.”
Ook bleek hij zich duidelijk vergist te hebben in de waarde die de klant toekent aan advies zonder stropdas. “In plaats van met advies ontdaan van fraaie praatjes associeerden sommige klanten ‘zonder stropdas’ vooral met: minder professioneel”, zegt Brants. “En dat was zeker niet wat wij voor ogen hadden.”
Einde relatie
Na het als reactie daarop nog even geprobeerd te hebben met ‘Jekuntnietzonderstropdas.nl’ besloot de initiatiefnemer, die assurantie-ervaring opdeed bij ABN Amro, De Goudse en Rabobank, ten slotte van de nood een deugd te maken en financiële planning bij echtscheiding als hoofdonderwerp van een nieuwe site te kiezen. Dat bleek een schot in de roos te zijn. Via de site www.relatie.nl
kunnen tussenpersonen een financieel advies op maat bij hun echtscheiding bestellen. Klanten met scheidingsplannen die de site bezoeken, komen bovendien als ‘lead’ bij een van de aangesloten tussenpersonen terecht.”
Op een houtje
Brants heeft op dit moment dertig financieel adviseurs in portefeuille. “Het loopt, met honderd informatieverzoeken per dag, zodanig goed dat ik verwacht rond januari 2008 honderd en in april tweehonderd adviseurs in de boeken te hebben.” Inmiddels zijn er, volgens Brants, ook gesprekken geweest met de Rabobank, Financium, Home-invest en een handvol inkoopcombinaties. “Grappig is dat we aanvankelijk de verkeerde insteek hadden gekozen, maar via deze omweg toch bij een interessante nichemarkt zijn uitgekomen. Het betekende voor ons wel twee jaar financieel op een houtje bijten, maar dat was het uiteindelijk wel waard.”
Strak pak
Directeur-eigenaar Rob Timmermans van Impact Financieel Advieskantoor in Druten begon al met “advisering zonder stropdas” in 2001 toen de hond van Lancyr bij wijze van spreken nog een pup was. “De gedachte was dat het stereotiepe beeld van hypotheekadvies door mensen met een strak pak en een dure auto mensen afschrikt”, zegt medewerker Dirk Flokstra van dit kantoor. “Hypotheekadvies kenmerkt zich door het persoonlijke aspect. Zeker bij echtscheidingszaken duik je wel heel diep iemands leven in.”
Timmermans geldt als een specialist op het gebied van hypotheekadvies. Hij plaatste zich vorig jaar bij de tien beste hypotheekadviseurs en schreef het boekje “750 vragen en antwoorden”als voorbereiding bij het examen erkend hypotheekadviseur. Bij deze opleiding is hij ook docent.
Eerste vrouw in top van branchetoezicht
In dit nummer staat een bericht over de benoeming van Joanne Kellermann in de directie van toezichthouder DNB. Alom valt te lezen dat zij de eerste vrouw in de top van dit mannenbolwerk is. Maar ook al heet DNB van nu nog net als vroeger voluit De Nederlandsche Bank, deze is niet meer toezichthouder op het bankwezen alleen.
Enkele jaren geleden fuseerde de toenmalige Pensioen- en Verzekeringskamer met de DNB tot de nieuwe DNB. In de jaren tachtig, toen de PVK nog louter Verzekeringskamer heette, kende de VK al een vrouwelijke bestuurder in de persoon van mr. E. Meydes (aan roepnamen werd in die tijd nog niet gedaan). Mr. Meydes was aanvankelijk secretaris van de VK, maar zij werd in de loop van de jaren tachtig tot bestuurder benoemd.
Koos radeloos?
We moesten de aflopen week herhaaldelijk denken aan Koos Postema. Zou hij nog willen doorgaan met het maken van reclame voor Aegon? Koos behoort immers tot de categorie Rotterdammers die tot in hun vezels verknocht zijn aan Feyenoord. Nu Aegon hoofdsponsor wordt van Ajax moet ‘m dat op z’n minst een zeer onprettig gevoel geven. Maar ja, voetbalkenners zullen er dan op wijzen, dat ‘Wimpie’ Jansen, toch ook een Feyenoorder in hart en nieren, aan het einde van zijn carrière ook nog actief is geweest in Ajax.
‘De groene kaart is helemaal niet groen’
Het digitale assurantiebedrijf Verzekeruzelf.nl heeft vorige week een duit in het zakje gedaan bij de doorlopende discussie over het milieu. Het bedrijf stelde op zijn site: “Spaar het milieu en ga digitaal is een veel gehoorde kreet tegenwoordig. Zelfs de regering dringt er op aan dat het bedrijfsleven de facturen digitaal gaat versturen om zo het milieu te sparen. Uit berekeningen blijkt dat dit alleen al in Nederland bijna 20.000 bomen op jaarbasis kan besparen. Verzekeruzelf.nl loopt al jaren voorop en voert alle correspondentie digitaal uit. Alleen de verplichte Groene kaart wordt nog steeds per post verstuurd en doet daarmee zijn naam geen eer aan. We hopen dan ook dat deze groene kaart in de toekomst een digitale variant gaat krijgen. Dit scheelt dan alweer minstens 7 miljoen A4-tjes en enveloppen per jaar.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.