nieuws

Van Lanschot België wil meer Vlaamse klanten

Archief

Van Lanschot Bankiers breidt het aantal diensten voor haar Belgische particuliere klanten uit met onder meer hypotheken. Verder wordt de doelgroep verruimd: Vlamingen met een belastbaar inkomen vanaf e 100.000 zijn vanaf 1 december welkom bij de bank.

Ook particulieren met een belegbaar vermogen van e 250.000 kunnen gebruik gaan maken van de private-bankingdiensten van Van Lanschot. Het Belgische particuliere klantenbestand van Van Lanschot (in totaal 2.500) bestaat voor 50% uit Nederlanders die in België woonachtig zijn. De bank telt in België acht kantoren. “Dat kan uitgroeien tot twaalf”, aldus woordvoerder Jeroen Stein. “We zijn in het begin van de jaren negentig de vermogende Nederlanders achterna gereisd. Nu gaan wij ons meer richten op de Belgen.”
Bij onze zuiderburen lag de inkomensgrens om klant te kunnen worden bij Van Lanschot veel hoger dan e 100.000. “Onder onze particuliere klanten zijn bijna alleen maar miljonairs. Die kwamen vooral naar ons toe voor de effectendienstverlening. Door de inkomensgrens te verlagen en het aantal diensten uit te breiden, willen we nu ook de doelgroep onder die miljonairs bereiken.”
Aan de introductie van de nieuwe producten wordt een reclamecampagne gekoppeld. “We hebben al spots op RTL4 en 5; daarvan gaan we ‘vervlaamste’ versies uitzenden in België”, aldus Stein.
Vorig jaar werd in Brussel een kantoor geopend. Afhankelijk van het succes van de nieuwe producten, zal Van Lanschot zich ook in Wallonië gaan vestigen. Voorlopig blijft de bank zich echter richten op particulieren in Vlaanderen.
Grand Cru Wonen
Eén van de nieuwe producten is het hypotheekconcept Grand Cru Wonen. Binnen dit concept vallen onder meer een verzekeringsanalyse en vermogensplanning. Andere nieuwe producten die Van Lanschot op de Belgische markt gaat brengen, zijn een buitenlandhypotheek en het beleggingsconcept Fund Investment Services.
Grand Cru Wonen is vergelijkbaar met het KroonWonen-concept, dat eerder dit jaar in Nederland is geïntroduceerd. “Wij hebben dat concept voor België overgenomen”, zegt Franky Depickere, directievoorzitter van Van Lanschot België. “We richten ons hiermee deels op de nieuwe instroom van Nederlanders die in de grensstreek gaan wonen, maar in Nederland blijven werken en zo kunnen profiteren van fiscale voordelen. Daarnaast ontstaat er nu een nieuwe doelgroep, namelijk de tweede generatie Nederbelgen. Dat zijn de kinderen van diegenen die de afgelopen jaren in België zijn gaan wonen.”
Relatief nieuw voor België is de beleggingshypotheek. “Dat product staat hier nog in de kinderschoenen”, aldus Depickere. “Ook zijn wij zover wij kunnen nagaan de eerste bank in België die een buitenlandhypotheek aanbiedt, waarbij de klant alles in de eigen taal kan regelen. Wij zorgen voor de contacten in het land waar de (tweede) woning wordt gekocht.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.