nieuws

Van Dijk: ‘Jaarwinst Spaar Select is ¦ 40 mln’

Archief

Intermediairbedrijf Spaar Select heeft vorig jaar een nettowinst behaald van zo’n veertig miljoen gulden. Dat meldt directeur Jan Willem van Dijk. De omzet van de franchiseketen verdubbelde tot liefst f 160 mln.

Van Dijk noemt het winstcijfer “een goede marge”. De cijfers zijn nog zonder de activiteiten in België, die “fractioneel” zijn ten opzichte van Nederland. “Ik schat nog geen 25% daarvan”, aldus Van Dijk. De meest recente openbare jaarrekening van Spaar Select dateert van 1998. In dat jaar werd bij een omzet van f 29,4 mln een nettowinst van f 12,6 mln geboekt.
Eigenaren van het intermediairbedrijf zijn Jan Willem van Dijk zelf, 33 jaar oud, en de één jaar jongere Harry Sistermans, die leiding geeft aan de Belgische activiteiten. Spaar Select telt in ons land momenteel 36 vestigingen, waarvan twee voor eigen rekening worden gedreven. De 34 andere kantoren behoren toe aan in totaal elf franchisenemers.
Dat verklaart volgens Van Dijk mede het succes van de franchisegever, Spaar Select Holding. “Je hoeft het concept maar één keer te bedenken en regelt centraal de werving, opleiding, automatisering, marketing en productmanagement. De adviseurs kunnen zich helemaal op de verkoop storten.” Volgens Van Dijk brengt een adviseur per jaar gemiddeld vijf ton binnen. “Grofweg eenderde is voor de adviseur.”
Voor dit jaar verwacht Van Dijk voor Spaar Select “een afzwakkende groei, omdat we onder meer van de verlaging van de maximale lijfrente-aftrek een tik zullen krijgen”. De resultaten zullen echter op niveau blijven. “Dit bedrijf beschikt over een goed fundament. De motor blijft draaien en dan kun je tegenvallers wel opvangen. We zijn geen hit-and-run-kantoor, maar richten ons op de lange termijn.”
Er staan voor dit jaar nieuwe vestigingen op de rol, onder meer in Amsterdam. Het adviseurskorps wordt volgens planning uitgebreid van driehonderd naar 350. Het huidige klantenbestand is 60.000 klanten groot. Drie keer per jaar stuurt Spaar Select aan 200.000 huishoudens het eigen magazine toe. Het bedrijf verkoopt producten op het gebied van sparen, lijfrente, hypotheek, aandelenlease en beleggingen.
Spaarbeleg
Spaar Select is in 1994 opgestart door Van Dijk en Sistermans, die allebei werkzaam waren voor Aegon-dochter Spaarbeleg. In een interview vorige maand in het Brabants Dagblad zegt Van Dijk dat hij in de eerste jaren zelf nog langs de deuren leurde. “Eén van onze eerste klanten, een vrouw in Prinsenbeek, vroeg of ik van dat bedrijf was dat ze kende van een advertentie uit Elsevier. Ze haalde Spaarbeleg en Spaar Select door elkaar. Wij wisten toen dat het wel safe zat: als ze ons nu al voor Spaarbeleg aanzien.”
In het interview erkent Van Dijk dat de handelswijze van Spaar Select in de eerste jaren niet de schoonheidsprijs verdiende. “Om te profiteren van de reputatie van Spaarbeleg (en Aegon) hebben we bewust een naam gekozen die in de buurt kwam. Met mensen opbellen, langs de deuren trekken met zelf gemaakte presentatiemappen en brochures in dezelfde blauwe kleur van Spaarbeleg, zijn we begonnen. Heel laag eigenlijk, maar het werkte wel.”
Sponsoring
De associatie met Spaarbeleg werd in 1998 de aanleiding om actief in sportsponsoring te worden. “Het voordeel van de gelijkenis van onze naam met die van Spaarbeleg sloeg op een gegeven moment om in een nadeel, omdat men ons ging vergelijken met die brievenbusvervuilers en bedrijven die via telefoontjes rond het avondeten klanten werven en junkmail sturen. De agressieve wijze waarop Spaarbeleg en Aegon aandacht vroegen voor hun financiële plannen ging de mensen tegenstaan. We moesten ons dus gaan onderscheiden”, aldus Van Dijk in het Brabants Dagblad.
Tijdens de Olympische Spelen in Nagano koos Van Dijk voor sponsoring van schaatser Gianni Romme. “Die sympathieke uitstraling, zo’n succes. Dat was de man die ik nodig had. Voor vier ton konden we hoofdsponsor worden van zijn nieuwe ploeg.” Die prijs ging snel omhoog, aldus Van Dijk. “Toen-ie een paar wereldrecords reed, ging de prijs naar één miljoen. Nu betalen we zes tot acht miljoen per jaar voor een hele ploeg, die tot 2006 onder contract staat.”
Van Dijk is nu vooral gecharmeerd van de glamour van schaatscoach Peter Mueller. “Hij is zoals wij: ambitieus tot op het arrogante af. Zijn grootspraak is kenmerkend voor Spaar Select. Wij zijn het grootste onafhankelijke financiële adviesbureau. We zullen ons niet laten opkopen door een verzekeringsmaatschappij.”
Het statige kantoorpand van Spaar Select in Breda.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.