nieuws

Van Dijk doet stap terug bij vernieuwd Spaar Select

Archief

Spaar Select wordt per 1 juli een loondienstorganisatie. Bijna alle franchisenemers zijn uitgekocht, zodat op drie na alle 32 vestigingen eigendom worden van het bedrijf van Jan-Willem van Dijk, die zelf terugtreedt als algemeen directeur en hoofd Marketing wordt. De huidige P&O-directeur Bart Hoex wordt de nieuwe topman.

Voor de buitenwereld is de meest opvallende wijziging dat Van Dijk na acht jaar stopt als directeur en een stap terugdoet. “De verandering van franchise- naar loondienstorganisatie betekent dat er veel meer management nodig is. Ik vind niet dat ik daarvoor de aangewezen man ben. Mijn hart ligt bij marketing; daarin kan ik mijn creativiteit kwijt. Ik ben blij dat ik van al die andere taken af ben”.
Opvolger van Van Dijk is de 38-jarige Bart Hoex, sinds mei vorig jaar directeur P&O. Daarvoor was hij onder meer werkzaam als adjunct-directeur bij cateringbedrijf Van Hecke en als directeur van een vakantiepark bij Center Parcs. “Ik ben in februari 2001 door Spaar Select benaderd”, aldus Hoex. “Er was een P&O-man nodig die vooral veel wist van de organisatiekant.” Toen Van Dijk in april besloot de fakkel over te dragen, was Hoex de aangewezen man. “Hij is de ideale bruggenbouwer”, aldus Van Dijk. “Ik ben recht voor zijn raap, maar het bedrijf heeft nu iemand nodig die meer diplomatiek is. Ik ga me bezig houden met marketing, productontwikkeling, het blad BoB, recruitment en sponsoring.”
Spaar Select streeft naar tachtig kantoren in 2010 (nu: 32). Die groei moet autonoom worden bereikt; overnames zijn niet aan de orde. “Er valt trouwens niet zo veel over te nemen”, aldus Van Dijk, die met mede-aandeelhouder Harry Sistermans lid blijft van de raad van advies.
Overhead
De beslissing om de vestigingen over te nemen, is vooral ingegeven door dalende marges en stijgende kosten. Van Dijk: “Die kosten zaten grotendeels bij de franchisenemers, die allemaal hun eigen specifieke regiofuncties hadden. Dat zorgt voor een enorme overhead. Dat is geen probleem als franchisenemers doorgroeien naar vier tot zes vestigingen. Maar als je blijft hangen op twee vestigingen, dan drukt die overhead zwaar op je break-evenpoint. Door de overname kunnen aansturende en ondersteunende functies efficiënter worden ingezet”.
Eén franchisenemer, die drie vestigingen runt, wilde op de oude voet verdergaan. “Dat is geen dwarsligger. Hij staat helemaal achter onze plannen, maar zag geen reden om ermee te stoppen. Hij heeft het prima naar zijn zin”, zegt Van Dijk. Drie franchisenemers treden in dienst van Spaar Select, waarvan er twee onderdeel gaan uitmaken van het nieuwe directieteam. De overige franchisenemers keren niet terug. “Er zijn twee mogelijkheden: of we betalen een bedrag ineens aan de franchisenemer, of we betalen een lager bedrag en de franchisenemer deelt de komende jaren mee in de winst. Zeker diegenen die in dienst zijn gekomen, hebben gekozen voor de laatste optie.”
Door het omvormen van de organisatie moet de slagvaardigheid worden vergroot. “Alle beslissingen moesten worden genomen in vergaderingen met de franchisenemers. Op die manier kwam het voor dat besluiten maandenlang werden uitgesteld. Nu kunnen we sneller handelen”, aldus Van Dijk. Verder zijn er nu meer doorgroeimogelijkheden voor het personeel van de vestigingen. “Doordat franchisenemers hun personeel graag wilden vasthouden, wat overigens begrijpelijk is, was een doorgroei naar de franchisegever niet mogelijk. Dat werkte demotiverend voor het personeel, waardoor goede medewerkers voor het bedrijf verloren zijn gegaan.”
Er zal ook veel geïnvesteerd worden in de kwaliteit van de managers. “Daar drijft het bedrijf op. We nemen nu meer mensen van boven de dertig aan met leidinggevende ervaring. We hebben gezien dat accountmanagers met weinig of geen leidinggevende ervaring een vestiging kunnen ‘breken’.”
Missie
Aan de medewerkers is onlangs het mission statement gepresenteerd. “De aanleiding daarvoor was dat we van binnen- en buitenaf signalen kregen dat de identiteit van Spaar Select niet duidelijk was”, zegt Hoex. “We hebben daarom onderzoeken gehouden onder klanten, abonnees, medewerkers, ex-medewerkers en managers”. Met het directieteam is daarna een nieuwe koers bepaald. Daarmee is aan het adagium ‘groter en beter’ een nieuwe invulling gegeven. “We willen weer voorop lopen met innovatieve producten voor de gehele particuliere markt. We hebben te lang geteerd op het succes van de effectenlease. Daarna zijn we ingedommeld”, zegt Van Dijk.
De focus komt te liggen op hypotheken en beleggingsproducten met garantie. “We hopen deze zomer met Société Generale een beleggingsproduct op de markt te brengen, waarbij de klant na tien jaar zijn inleg gegarandeerd terugkrijgt”, zegt Van Dijk. “Daarvoor zijn we nog wel afhankelijk van de toestemming van de betreffende autoriteiten”. Het product lijkt enigszins op het Meesterplan van Spaarbeleg. “Het verschil is dat bij ons belegd gaat worden in twaalf aandelen. Als geen van die aandelen in de laatste vijf jaar onder 60% van de startkoers is gezakt, krijg je driemaal je inleg uitgekeerd. Zakt één of meer aandelen daar wel onder, dan wordt er nog altijd 80% van het gemiddelde koersresultaat uitgekeerd. De minimale uitkering is altijd 100% van de inleg”, zegt Van Dijk.
De verwerking van aanvragen moet met behulp van ICT-oplossingen aanzienlijk worden versneld. “We werken al samen met Levob, dat het eigen systeem heeft gekoppeld aan dat van ons. De invoer van gegevens wordt door ons gedaan, waarna de acceptatie verder zonder tussenkomst van mensen bij Levob verloopt”. De samenwerking met Levob zit nog in het proefstadium; wordt het een succes, dan kunnen meer maatschappijen gaan aanhaken.
Risicobepaler
Ander belangrijk onderdeel van de Spaar Select-missie vormen moraliteit en integriteit: zorgen voor eerlijke en volledige voorlichting van de klant. “Onderdeel daarvan zijn de presentatiemappen die we hanteren. Daarop geven we altijd aan wat er gebeurt bij koersdalingen, zodat de klant van alle mogelijkheden op de hoogte is. De Gidi hebben we als één van de eerste bedrijven ingevoerd. Verder hebben wij de risicobepaler, waarbij we vooraf kijken welk risicoprofiel bij de klant hoort. Daarna gaan we er pas een product bij zoeken.” Verzekeringsmaatschappijen zijn enthousiast over de risicobepaler, aldus Van Dijk. “We laten de Autoriteit-FM ernaar kijken, zodat zij hun goedkeuring kunnen geven.”
Doorlopend
Voor een aantal producten zal op termijn gewerkt gaan worden op basis van doorlopende provisie. “Bij afsluitprovisie heeft een nieuwe accountmanager geen prikkel om aandacht te besteden aan bestaande klanten. Daar valt geen provisie aan te verdienen. Bovendien valt het klanten tegen dat ze na verloop van tijd niets meer horen. Onze accountmanagers gaan nu de door hen gesloten klanten nabellen om te informeren of alles naar wens is gegaan en duidelijk is. Een accountmanager heeft er bij doorlopende provisie ook belang bij dat de klant niet wegloopt.”
Mede door het betere assortiment en een grotere klantgerichtheid moet het aantal afspraken met potentiële klanten toenemen. “Daarnaast gaan we ons blad BoB viermaal in plaats van driemaal per jaar uitgeven. Onze abonnees geven BoB het rapportcijfer acht. Bovendien blijkt door het toesturen van het blad de kans op een afspraak toe te nemen.”
Bart Hoex (links) en Jan-Willem van Dijk inspecteren het volgend jaar in Etten-Leur te openen nieuwe opleidingscentrum van Spaar Select.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.