nieuws

Uniglas coördineert glasherstel in natura

Archief

Herstel in natura is bij opstalverzekeringen inmiddels meer regel dan uitzondering. Niet altijd is echter duidelijk wie dat (glas)herstel dan coördineert. Voor glasherstel is sinds vier jaar in Groningen de herstelorganisatie Uniglas actief, met landelijk inmiddels ruim vijftig aangesloten bedrijven.

Bij woningbouwcorporaties was natura-glasherstel al ingeburgerd. Bij Uniglas zijn inmiddels 52 glasherstelbedrijven aangesloten met zo’n 65 vestigingen. “We hebben daarmee landelijke dekking”, vertelt directeur Janita Toren. “Daarnaast zijn we 24 uur per dag bereikbaar. We werken volledig geautomatiseerd en kunnen daardoor met acht medewerkers veel schademeldingen verwerken, ook administratief.”
Uniglas bestaat uit een netwerk van lokaal werkende glasherstelbedrijven. Die werken onder hun eigen naam. “Uniglas is géén franchise-organisatie; bedrijven mogen niet afhankelijk worden van onze omzet.”
De centrale meldkamer van Uniglas heeft de naam Unimeld en is voorzien van private-labeltelefoonlijnen en managementsoftware. Bij Unimeld worden ook bouwschades gemeld. Deze meldingen worden doorgegeven aan een netwerk van bouwherstelbedrijven.
Verzekeraars kunnen de meldingen bij Uniglas via een private-labellijn laten binnenkomen en met de gewenste naam laten aannemen. Van verzekerden worden ook de dekkingsgegevens geregistreerd: “Van verschillende maatschappijen lezen wij maandelijks een actueel polisbestand in. Daarmee nemen wij ook de dekkingscontrole over”, aldus Toren. Uniglas factureert vervolgens centraal voor de aangesloten herstelbedrijven.
Concurrentie
Naast Uniglas is er nog één andere glasherstelketen met landelijke dekking: het in Hoorn gevestigde Service Glasherstel, dat zestien aangesloten bedrijven telt. Adjunct-directeur Harry Kerkdijk van Uniglas: “Wij voelen geen sterke concurrentie; de markt voor glasherstel is nog vrij groot. Bovendien hebben we allebei onze eigen speerpunten. Het aantal bedrijven waar je mee samenwerkt, is naar onze mening essentieel vanwege de korte aanrijtijden die je daarmee kunt bewerkstelligen. Voorheen belde een verzekerde de glaszetter op de hoek. Nu loopt dat via ons. Dat is voor de hele markt voordelig: onze opdrachtgevers zijn bij ons circa 20% goedkoper uit”.
Bij de consument zal Uniglas qua naamsbekendheid niet hoog scoren. Uniglas werkt business-to-business en heeft naast verzekeringsmaatschappijen ook de politie, diverse winkelcentra en woningbouwcorporaties als klant. Daarnaast heeft ook een aantal gevolmachtigden afspraken gemaakt met Uniglas.
Tussenpersonen
Bij veel tussenpersonen is Uniglas nog niet bekend. Toren: “Wel merken we dat volmachtbedrijven heel blij zijn dat wij regionale dekking hebben. We zien ook dat steeds meer tussenpersonen efficiency-slagen willen maken. Wij denken dat wij daar een rol in kunnen spelen. Het voordeel van herstel in natura is dat er geen schadeformulieren meer ingevuld hoeven te worden, waarmee tijd wordt bespaard. Op onze managementoverzichten kan per regel een schadedossier vermeld worden. Desgewenst kunnen wij dagelijks doorgeven hoeveel meldingen er zijn binnengekomen”.
Schadelast
Van invloed op het glasherstel zijn uiteraard ook de ontwikkelingen in de soorten glas die gebruikt worden. Kerkdijk: “Ruiten zijn de laatste jaren kleiner geworden. In de jaren zestig en zeventig had je de doorzonwoningen met enorm grote ruiten. Nu zie je bijna geen ruiten meer boven de twee vierkante meter. Glas moet ook aan steeds meer normen voldoen. Mensen willen steeds veiliger wonen. De komende jaren zullen steeds meer in het teken staan van preventie. Dat kun je bereiken door bij vervanging van glas gebruik te maken van hoogwaardiger, minder schadegevoelige producten”.
Uniglas maakt voor verzekeraars complete overzichten: van het aantal meldingen tot de soort glas die is geplaatst en de oorzaken van de schades. “Het blijkt dat verzekeraars vaak geen idee hadden van de schadeomvang en -ontwikkeling. Wij geven nu managementinformatie waarin wij alle gegevens per melding opnemen. Met onze overzichten hebben maatschappijen een instrument voor schadelastbeheersing”, zegt Toren.
Levertijd
Al die verschillende soorten glas moeten ook leverbaar zijn. Niet alle soorten zijn op voorraad. “Op isolatieglas zit zo’n twee weken levertijd. Gelaagd glas kunnen wij direct leveren. Dat kan de dag na een ruitbreuk worden geplaatst”, zegt Kerkdijk. Het grote voordeel van gelaagd glas is dat geen noodvoorziening geplaatst hoeft te worden ,omdat het glas niet uit elkaar springt. “Zeker wanneer een ruit ’s nachts sneuvelt, is dat een groot voordeel. Je mag een ruit namelijk niet ’s nachts repareren. Maar een gebroken ruit roept wel vandalisme op. Je moet er dus voor zorgen zo snel mogelijk voor vervanging te zorgen. Dat kan niet altijd: een hardglazen winkeldeur met opdruk is vaak door een architect bedacht en moet speciaal gemaakt worden.”
Janita Toren (rechts) en Harry Kerkdijk: “Verzekeraars hebben vaak geen idee van de schadeomvang en schadeontwikkeling”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.