nieuws

‘Uitvaartverzekeraars wekken te hoge verwachtingen’

Archief

“Over het algemeen wekken natura-uitvaartverzekeraars in reclame-uitingen een te hoog verwachtingspatroon.” Dat stelt de Ombudsman Natura-Uitvaartverzekering in zijn negende verslag van werkzaamheden.

De hoge verwachtingen worden volgens de ombudsman gewekt door slogans als ‘algehele verzorging’ en ‘alles wordt keurig netjes voor u geregeld’. “Het publiek denkt hierdoor dat alle kosten gedekt zijn”, aldus ombudsman Job de Ruiter, die verwijst naar een Nipo-enquête waaruit bleek dat 63% van de consumenten denkt alle uitvaartkosten te hebben verzekerd.
De consumentenvoorlichting is één van de weinige kritiekpunten van de ombudsman over 1997. Het aantal klachten nam af tot 74 (83). De ombudsman behandelde er 55 (61), waarvan 17 (31) geheel of gedeeltelijk ten gunste van de klagers. In veertien gevallen was de ombudsman niet bevoegd tot bemiddeling, veelal omdat de klacht een maatschappij betrof die geen lid van het Verbond van Verzekeraars is.
Een klacht vergde gemiddeld 5,4 weken behandelingstijd. De Ruiter kreeg ten slotte nog ruim zeventig telefonische klachten te verwerken. 1997 1996 1995 1994 1993 Soort klacht Afkoop/premie 10 15 11 14 7 Uitspannen 4 13 2 – 3 Uitkeringen 24 16 25 11 17 Diversen 17 17 28 19 13 Totaal afgehandeld 55 61 66 44 40 w.v. toegewezen 17 31 15 – – Niet bevoegd 14 14 2 5 8 In behandeling 5 8 – Totaal ontvangen 74 83 68 49 48

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.