nieuws

Uitvaartverzekeraars scoren met hun top-50

Archief

Uitvaartverzekeraars scoren met hun top-50

Uitvaartverzekeraar Dela heeft al vele jaren in de media gescoord met de ontwikkelingen in zijn uitvaart top-50. Dat moet collega-concurrent Monuta niet lekker hebben gezeten en die kent sinds enige tijd ook zo’n lijst. Bij Dela is de top-50 gebaseerd op stemmingen via internet, bij Monuta op feitelijk weergegeven nummers tijdens uitvaarten.
Onlangs presenteerde Monuta de nieuwe top-50, gebaseerd op de eerste helft van 2004. Nog steeds op nummer 1 staat ‘Ave Maria’ (diverse uitvoeringen) en op nummer 2 (één plaatsje gestegen in vergelijking met 2003) het schier onverwoestbare ‘Waarheen, waarvoor’ (Mieke Telkamp). Deze twee staan veel en veel lager in de top-50 van Dela. Ave Maria staat daar op 19 en ‘Waarheen, waarvoor’ is zelfs afgezakt naar de 29e plaats.
In beide lijsten prijkt ‘Time to say goodbye’ (Andrea Bocelli & Sarah Brightman) op de derde positie. Verder zijn de verschillen enorm. De ranglijstaanvoerder van Dela (‘Bird on a wire’ van Jennifer Warnes) en de huidige nummer 4 aldaar (‘Who wants to live forever’ van Queen) komen helemaal niet voor in de top-50 van Monuta.
Wat ook treffend is: in de lijst van Monuta komt ‘Afscheid nemen bestaat niet’ van Marco Borsato binnenstormen op de zesde plaats. Bij Dela is ie nog niet te vinden. Daar staat ‘Het water’ van Borsato op de negende plaats.
Overigens wijkt de praktijk bij Dela af van de favorietenlijst van de bezoekers van de internetsite. Want ook in Dela’s uitvaartcentra is Ave Maria nog immer het meest gedraaid. Eveneens populair is daar ‘Et les oiseaux chantaient’ (Sweet People), dat bij Monuta voor het tweede jaar achtereen de zevende positie op de lijst inneemt.
Sexy lingerie hit in reisclaims
Over hitlijsten gesproken: reisverzekeraar Europeesche stelt onder meer ranglijsten op van de meest geclaimde zaken op reispolissen. Het zal niemand verbazen dat ‘het mobieltje’ op de eerste plaats prijkt. Van digitale camera’s en dure zonnebrillen onder de veel voorkomende claims zullen ook weinigen opkijken. Verrassender is de wetenschap dat sexy lingerie op de elfde plaats is binnengekomen in de voorlopige ranglijst over 2004.
Of de vermissingen vooral te wijten zijn aan wegwaaien van de waslijn of aan diefstal, is nog niet duidelijk. Opmerkelijk is wel dat op een discussieforum op internet in een aanzienlijk deel van de reacties fraude door verzekerden wordt verondersteld, net zoals dat ‘leeft’ ten aanzien van dure zonnebrillen.
FBTO start op internet droomwenscompetitie
FBTO (Achmea) is met een actie gestart om het bezoek aan haar internetsite sterk te stimuleren. Als aanjager fungeert het aanbod van FBTO om mensen die iets willen kunnen, te helpen hun doel te bereiken.
Als willekeurige voorbeelden van dergelijke wensen komt FBTO op de proppen met parachutespringen, leeuwen temmen etc. FBTO financiert de opleiding tot een waarde van circa e 2.250. Onder het motto ‘Ik kan ook…’ worden bezoekers aangemoedigd hun wens op een ludieke manier aan te prijzen, zo veel mogelijk aangekleed met beelden en geluid. Dit gebeurt in een aparte ‘opkamer’ van de FBTO-site.
Vervolgens dienen de kandidaten in hun omgeving mensen te ronselen om op hen te gaan stemmen. De actie duurt zes weken. In deze periode worden drie winnaars aangewezen. Er worden door FBTO advertenties geplaatst op de internetsites van MSN en Lycos. Daarnaast worden er eind augustus/begin september radiocommercials uitgezonden. De actie loopt tot maandag 27 september. Vorige week hadden al enkele tientallen personen zich in de kijker gezet.
Typische naam (I)
Herhaaldelijk kom je opmerkelijke en soms intrigerende namen van assurantiebedrijven tegen. Neem nu het recentelijk in het Handelsregister ingeschreven Assurantiekantoor TGV in Almelo. Dat doet toch direct denken aan die Franse hogesnelheidstrein Train à Grande Vitesse.
Het Almelose kantoor blijkt te zijn opgericht door Arjan Westerik (38). Desgevraagd laat hij weten dat bij hem de afkorting TGV staat voor Transport- en GarageVerzekeringen. Westerik, die voorheen werkte bij het aan Bovemij gelieerde assurantiekantoor Dekavas, wil zich met zijn kantoor richten op de automotive-bedrijven in Overijssel en Gelderland.
Reclames blijven emoties oproepen
Als zelfs cabaretier Theo Maassen vindt, dat de reclamespot van De Leningman (Becam) moet worden verboden, dan zegt dat wel iets. Dat Frits Bom zich hiervoor liet lenen, zegt ook wel iets. Of de man is bang in de vergetelheid te raken, of hij heeft de centjes hard nodig.
De makers van het televisieprogramma Tros Radar hebben enkele jaren geleden, als prijs voor de meest irritante reclame, de Loden Leeuw in het leven geroepen (bedoeld als tegenhanger van de Gouden Loekie voor de leukste reclame).
Bij de uitreiking van de Loden Leeuw werd eerder dit jaar al door Richard van Hooijdonk, de toenmalige reclameman van Frisia betoogd, dat irritatie (ondanks de bij het publiek heersende veronderstelling) heel verkoopbevorderend werkt. Die uitspraak komt ook direct in gedachten bij het horen van de reclames van Interpolis, waarin schrijver Martin Ros de vocale hoofdrol speelt. Heel veel mensen vinden dat hij een zeer irritante stem heeft.
Op de forumpagina’s van Tros Radar kunnen bezoekers hun hart luchten over actuele reclames, dus ook over de uitingen van verzekeraars. Ros moet het heel wat keren ontgelden: “Interrrrrrrrpolis. Walgelijk!” (Harissa); “Ik vind deze reclame ook echt heel stom; met name door de manier waarop de man praat die de reclame van een stem voorziet. Ik word er nogal krrrrrrriebelig van”. (Koosje); “Interrrrrpolis…Verrrrrvelend. Ik zap ‘m altijd weg.” (Intelligente klant).
Over de Becam-spot met Frits Bom, zegt iemand: “Ik ken deze reclameboodschap niet, maar ik ben tegen! (J.P.J.M.M. Meloen)”
Niet alleen Frits Bom moet het ontgelden. Ook de quasi-serieuze dames in de spots van andere DSB-dochters moeten het ontgelden. Ene Jeanet beëindigt haar bespiegeling over volksverlakkerij met: “Als ik nog een Suzan of Isabel hoor kwelen dat bij hun het geld veel goedkoper is dan bij een ander, dan gaat er een baksteen door mijn buis. Ben ik er gelijk vanaf. Alleen, hoe koop ik een nieuwe… Wacht, snel ff naar Frisia bellen…” VIJFDE KOLOM Marrrtin Rrrros

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.