nieuws

Tussenpersoon vaak afgetroefd door een offerte via Independer

Archief

Assurantiekantoren worden in toenemende mate geconfronteerd met doe-het-zelvende consumenten, die via internetbedrijf Independer aantrekkelijker offertes krijgen dan hun tussenpersoon kan bieden. “We hebben nu eenmaal een marketingwaarde voor verzekeraars”, zo verklaart Independer zijn betere aanbod.

“Verzekeraars willen bij ons scherpe tarieven tonen”, weet Edmond Hilhorst, directeur van Independer. “Dat heeft een bepaalde marketingwaarde richting de zes miljoen bezoekers die onze site jaarlijks trekt. Verzekeraars staan graag hoog genoteerd in de zoeklijstjes die wij periodiek publiceren. En een scherp tarief levert ze natuurlijk ook directe productie op.”
Maatschappijen blijken tegen die achtergrond bereid speciale tarieven aan te bieden via Independer, tarieven die een gemiddelde tussenpersoon niet aan zijn klanten zal kunnen bieden. “Dat gebeurt vooral bij autoverzekeringen en de basis-ziektekostenpolis”, aldus Hilhorst. “Bij levensverzekeringen en hypotheken komt het minder vaak voor.”
Voorbeeld DBV
Een praktijkvoorbeeld deed zich onlangs voor bij Vlieg Assurantiën. Daar stapte een consument binnen met een lijfrentekapitaal van ruim _ 50.000. Vlieg dacht met een direct ingaande lijfrente van _ 6.120 per jaar, een aanbod van DBV, scherp te offreren. Die illusie vervloog toen de klant enkele dagen later zelf met een offerte op de proppen kwam met een jaarrente van _ 6.230. De offerte kwam ook van DBV en was opgevraagd via Independer.
Vlieg heeft vervolgens nog een offerte opgevraagd, waarbij het Alkmaarse kantoor volledig afzag van provisie (1,5% van de koopsom). Het resultaat was nog altijd lager (_ 12) dan het DBV-aanbod via Independer.
Volume-afspraak
Robbert-Jan de Graaff, commercieel directeur van DBV, ontkent dat er specifieke afspraken zijn gemaakt met Independer. “Wij beschouwen ze niet anders dan een andere tussenpersoon. Op basis van volume is het mogelijk dat een tussenpersoon bijzondere afspraken met ons kan maken. Dat kan bonusprovisie zijn, maar ook een scherper tarief. Maar dat is niet alleen aan Independer voorbehouden.”
Hilhorst ontkent dat Independer volumeafspraken maakt. “Er is geen clausule aan verbonden, die ons verplicht een bepaald volume te maken bij een maatschappij. Nadrukkelijk niet. Elke dag kan het tarief namelijk reden zijn om met een verzekeraar geen zaken meer te doen. DBV geeft ons korting op basis van volumes uit het verleden.”
Volgens Hilhorst komt het vaak voor dat de top-5 van aanbiedingen in een vergelijking allemaal scherper zijn dan het reguliere aanbod van de verzekeraars. “De kans wordt dus steeds groter dat klanten van kleinere assurantiekantoren via ons een scherpere offerte kunnen krijgen en het assurantiekantoor het van zijn persoonlijke band en service moet hebben om de klant te behouden. Heel veel tussenpersonen slagen daar overigens uitstekend in. Maar wij committeren ons op geen enkele wijze aan het sluiten van bepaalde aantallen of volumes.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.