nieuws

Tussenpersoon liet klanten zelf spaarprodukt verkopen

Archief

Hoevelaken Assurantiën uit Hoevelaken heeft de eigen klanten ingezet bij de verkoop van het spaarprodukt Koers Plan van Spaarbeleg. Het assurantiekantoor koppelde hiervoor het produkt aan het lidmaatschap van een Britse piramide-organisatie. Spaarbeleg en Aegon zijn er niet blij mee. Standsorganisaties noemen de methode “dubieus” en “schokkend”.

Het lijkt de volgende stap in de hausse van netwerkmarketing-organisaties die ons land momenteel doormaakt: vorm het complete klantenbestand om tot een mega-buitendienst. Maar hoe krijg je de klanten zover? A. Smilde, directeur van Hoevelaken Assurantiën (A-inschrijving en één van de toprelaties van Spaarbeleg), vond er een oplossing voor.
Afgelopen augustus ontvingen de klanten van Hoevelaken Assurantiën een brief waarin zij werden opgeroepen om lid te worden van de Premier Club International (PCI), een soort piramide-organisatie.
In het kort komt de inhoud van de brief hier op neer: betaal f 450 voor het lidmaatschap van PCI, zorg vervolgens dat zoveel mogelijk kennissen eveneens lid worden van PCI en verkoop bovendien een Koers Plan van Spaarbeleg aan een kennis of vriend, of schaf er zelf een aan.
In ruil voor de verkoop van het spaarprodukt, garandeert Hoevelaken Assurantiën een gestaffelde opbrengst uit het lidmaatschap van de PCI. Indien de klant 3 nieuwe leden werft, krijgt hij de inleg van / 450 binnen twee jaar terug, bij 6 nieuwe leden krijgt hij de inleg plus 25%, bij 12 nieuwe leden de inleg plus 75%, etc.
De brief bevat verder een opsomming van voordelen van het lidmaatschap van de PCI: “U ontvangt een kwartaalblad, een kortingspas en enig geld”. Hoevelaken Assurantiën meldt in het schrijven bovendien dat de opbrengsten uit het PCI-lidmaatschap niet mis zijn. “Een hele matrix van 13 lagen diep kan oplopen tot ruim / 100.000. Bonussen zijn daarin niet begrepen; ziet u die als extraatjes (al komen die elk jaar automatisch terug).” Over de advisering van het Koers Plan aan kennissen schrijft het assurantiekantoor aan haar klanten: “Zegt uw kennis: ‘Dat clublidmaatschap zie ik wel zitten, maar nu splits je me wel een contract van 15 jaar in m’n maag; wat gebeurt er als ik dit clublidmaatschap niet meer zie zitten. Dan zit ik wel vast aan dat spaarplan.’ U kunt dan het volgende voorstellen: laat Koers Plan ingaan op 1 november 1994. Uw kennis kan dat Koers Plan nog geheel opzeggen vóór 1 februari 1995. Met terugbetaling van alle premies.” Onder het kopje Wat te doen? luidt de instructie over de bemiddeling door de klant: “U voegt het ingevulde via u afgesloten Koersplan inschrijfformulier bij”.
Geen nieuws
In eerste instantie wil directeur A. Smilde geen toelichting geven op deze nieuwe manier van financiële dienstverlening. “Het is geen nieuws, we zijn er al weer mee gestopt”. Een week later reageert hij per fax: “Dat tussenpersonen graag zien dat klanten dermate enthousiast zijn over een produkt, dat ze ook anderen daarvoor ‘warm’ maken, lijkt ons een volstrekt gebruikelijke zaak. We boden hiermee slechts aan, dat ze in ruil daarvoor zonder geldelijke risico’s lid kunnen worden van Premier Club International. (…) Overigens: meerdere assurantiekantoren werken met deze club. De reden dat wij hiermee zijn gestopt, is simpel: we hebben maar één klantenkring waar we tijdelijk op kunnen mailen. De mailing heeft op zich afdoende gescoord. Helaas voor ons kwamen er meer PCI-leden uit dan adressen voor Koers Plan”.
Bij Spaarbeleg reageert men geschrokken op de actie van haar toprelatie Hoevelaken Assurantiën: “Niet wéér een netwerkmarketing-organisatie hè?”, maar doet er verder het zwijgen toe. Bestuurssecretaris C. Brink van Spaarbeleg-moeder Aegon wil wel reageren: “Het is niet een methode die we graag zouden willen. Men gaat voorbij aan het feit dat dit adviesprodukten zijn. Bovendien raak je bij dat schakel-gedoe het zicht op je produktie geheel kwijt. Wij denken dat zoiets niet past bij een bedrijf als Spaarbeleg”. Brink kondigt aan dat er een gesprek over de methode zal plaatsvinden bij Hoevelaken Assurantiën.
Beunhazerij
Een stuk duidelijker in hun afwijzing van de verkoopmethode van de (ongeorganiseerde) tussenpersoon uit Hoevelaken, zijn de standsorganisaties. “Het neigt naar beunhazerij”, zegt NBvA-woordvoerder Jan van Stigt Thans. Hij noemt de methode “dubieus” en denkt dat deze het imago van de assurantie-adviseur geen goed doet. “Het brengt ons terug naar de situatie van vóór de Wabb”.
Een vergelijkbare reactie geeft directeur H. Scheffer van de NVA: “We vinden het een schokkende actie. Het spaarprodukt is volkomen ondergeschikt gemaakt aan een marketingmethode. Eerlijk gezegd dachten we eerst dat het om een verlate 1 april-grap ging.”
Ook de Economische Controledienst vond de verkoopmethode zo opmerkelijk, dat er vorige week een onderzoek ingesteld werd. Twee dagen later werd dit onderzoek weer afgeblazen. “Het bleek een tijdelijke actie van een half jaar geleden te betreffen. Dat heeft bij ons geen prioriteit”, aldus B. Hilberts van het Wabb-team.
Directeur A. Smilde van Hoevelaken Assurantiën heeft inmiddels z’n buik vol van de actie. “Als ik toen had geweten wat ik nu weet, was ik er nooit aan begonnen. Al die trammelant is het niet waard geweest.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.