nieuws

Troostwijk voorziet concurrentie uit hoek van accountantsbureaus

Archief

Grote internationale accountants worden een belangrijke concurrent voor expertise- en taxatiebureaus als Troostwijk en het onlangs door dit bedrijf overgenomen Bijl. “In het kader van hun ‘one stop shop’-filosofie willen de accountants ook graag aan waardebepaling doen. Ze zijn hier al langs geweest in een poging ons in te lijven. Dat gaat dus mooi niet door”, aldus directeur Ad Westerhof van Troostwijk.

Volgens Ad Westerhof is de opkomst van niet traditionele aanbieders op de markt, waaronder accountantsbureaus ‘die bulken van het geld’, één van de redenen geweest om te besluiten tot de recente overname van Bijl Taxaties. “Wil je als onderneming enig tegenspel kunnen bieden in deze markt, dan is de beschikking over een behoorlijk volume een eerste vereiste”. Zijn broer Wiebe vult aan: “Een waardebepaler als Troostwijk dient een volledig onafhankelijke positie in te kunnen nemen. Opdrachtgevers moeten er op kunnen vertrouwen dat de waardebepaling volledig op basis van kennis tot stand komt, en dus zonder andere invloeden”.
Troostwijk denkt met de overname van Bijl met name een belangrijke stap gezet te hebben in het streven naar groei in het topsegment van de brand- en taxatiemarkt. Bijl is wat dat betreft een mooie vangst, aangezien het meer dan de helft van de f 8,5 mln omzet uit multinationale bedrijven haalt. Troostwijk zelf, met een omzet van f 27 mln in Nederland, haalt 30% uit dit segment en de rest van de opdrachten komt van het mkb. Als gevolg van de overname is het bureau onbetwist marktleider op het gebied van verzekeringstaxaties en contra-expertise.
Volgens Wiebe Westerhof hoeven klanten niet bang te zijn voor prijsstijgingen als gevolg van de greep, die de combinatie Troostwijk/Bijl op de markt hebben gekregen. “Opdrachtgevers zullen niet duurder uit zijn, misschien op termijn juist wel goedkoper.”
Nieuw team
Aan tafel in Amsterdam zit het complete nieuwe directie-team van de Troostwijk Groep: Ad Westerhof, Wiebe Westerhof en de onlangs tot het team toegetreden Wim Fröhlich van het door Troostwijk overgenomen Bijl Taxaties.
“Een logische stap”, noemt Wim Fröhlich de samenvoeging van Troostwijk en Bijl. “Wegens conflicterende belangen had Bijl zich al in een eerder stadium los gemaakt van GAB Robins, een expertisebureau dat in tegenstelling tot Bijl in opdracht van verzekeraars werkt. We bleven echter evenals GAB Robins onderdeel van de Zwitserse multinational SGS, waar Bijl als taxatie- en contra-expertisebedrijf een vreemde eend in de bijt was. Als gevolg van ons afsplitsingsbesluit konden we bovendien het internationale netwerk van SGS niet meer gebruiken. Dat was erg lastig, aangezien wij vooral grote industriële bedrijven als klant hebben. Dan moet je bij schades in het buitenland dus telkens je eigen mensen de wereld overvliegen. Laatst zaten er als gevolg daarvan twaalf man van ons in Venezuela. Dat gaat natuurlijk ten koste van de thuismarkt hier in Nederland. Troostwijk heeft de beschikking over een uitgebreid internationaal netwerk, daar was ik echt jaloers op. Vervolgens bleek ons moederbedrijf SGS het besluit genomen te hebben om de complete expertisepoot af te stoten. Kortom: allemaal ingrediënten die aanleiding vormden voor een uitgebreide vrijpartij met Troostwijk”, zegt Fröhlich.
Overnamesom
Troostwijk heeft de overname van Bijl deels met eigen middelen en deels met geleend geld gefinancierd. Over de hoogte van overnamesom willen de gebroeders Westerhof niets kwijt. “Wat ik wél kan zeggen, is dat we het met SGS snel eens waren over de prijs van de aandelen. Nee nee, dat was niet omdat we gelijk akkoord zijn gegaan met hun vraagprijs”, lacht Wiebe Westerhof “We kenden de onderneming al goed en wisten wat we er aan hadden en wat we er voor wilden betalen.”
“Bijl is een mooi bedrijf, met goeie en vakkundige mensen en een indrukwekkende klantenkring. Ook het rendement mag er wezen. Dat ligt zelfs hoger dan het onze”. Wim Fröhlich haast zich om op het hogere rendement een toelichting op te geven: “Dat is het gevolg van de snelle groei die we in de afgelopen jaren hebben doorgemaakt. Daardoor is Bijl niet toegekomen aan een aantal kostbare investeringen, hetgeen bij Troostwijk wel is gebeurd”.
Waarde-instituut
Als marktleider voelt Troostwijk zich genoodzaakt in de markt een aanvoerende rol te spelen. “We steken daarom veel tijd in productontwikkeling en trachten het niveau van het vak op te krikken. Op het gebied van productontwikkeling hebben we bijvoorbeeld goed gescoord met het walkthrough-product voor waardebepalingen. Hierbij wordt in één dag de globale waarde van een bedrijf bepaald zonder uitgebreide rapportage. Daar bleek een grote vraag naar te bestaan.”
“We streven er naar om van Troostwijk een waarde-instituut te maken. Niet uit arrogantie, maar dat lijkt ons gewoon een mooi streven”, aldus Ad Westerhof. Hij is van mening dat de verzekeringsindustrie veel te weinig rekening houdt met het begrip waardebepaling. “Eerst voeren ze stevige onderhandelingen over de hoogte van de premie, weten die terug te brengen tot pak ‘m beet 51 cent, om vervolgens niet dezelfde interesse te hebben voor het bedrag waarmee die premie vermenigvuldigd moet worden. Ik vind dat onbegrijpelijk.”
Integratie
Hoewel er juridisch sinds februari al sprake is van één bedrijf, zal Troostwijk (160 medewerkers) voorlopig afzien van een integratie van Bijl (46 medewerkers) in de eigen organisatie.
Ad Westerhof: “We hebben daar helemaal geen haast mee. Ook als de verhuizing in mei heeft plaatsgevonden zal Bijl Taxatie gewoon als zodanig aanspreekbaar zijn voor klanten. We hebben geen zin om ons ego als directie te strelen door die zaken zo snel mogelijk in elkaar te schuiven. Daar heeft de klant namelijk alleen maar last van. We gaan pas volledig integreren zodra het kan”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.