nieuws

Toeristen geconfronteerd met onrealistische doktersrekening

Archief

Uit een inventarisatie van de Verzekeraars Hulpdienst (VHD) blijkt dat het afgelopen seizoen bij een groeiend aantal Nederlanders tijdens hun vakantie in het buitenland volstrekte onnodige en onnodig dure medische handelingen zijn verricht. Vooral medische rekeningen uit Egypte, Spanje en Turkije bleken soms opvallend hoog te zijn.

De grootste kostenposten zijn overbodig ambulancevervoer, onnodige medicatie en verkeerd opgestelde rekeningen.
In Turkije werden bij 11,7% van de behandelingen in ziekenhuizen onnodig hoge kosten in rekening gebracht. Vorig jaar was dit nog bij 8,7% het geval. Ook werden vakantiegangers bij behandeling in sommige ziekenhuizen steeds vaker onder druk gezet om een betalingsgarantie af te geven via de verzekeraar, zonder dat de hoogte van de nota bekend was.
Contact met alarmcentrale
Wat veel vakantiegangers volgens de VHD ook niet weten is dat ze niet gebonden zijn aan de ziekenhuizen of de artsen van hun hotel. Toeristen worden vaak al op vliegvelden en in hotels benaderd met brochures van ziekenhuizen met commerciële doeleinden. De VHD adviseert dan ook eerst contact op te nemen met de alarmcentrale van de zorgverzekeraar. Die verwijzen mensen door naar een ziekenhuis waarvan zij weten dat de kwaliteit van de zorg goed is, dat er geen onnodige behandelingen worden uitgevoerd en dat daar geen druk op toeristen wordt uitgeoefend om garanties af te geven om hoge nota’s te betalen.
“Brochures die eruit zien alsof het gaat om het aanprijzen van hotelkamers, bevelen vaak ziekenhuizen aan met commerciële doeleinden”, aldus een woordvoerder van de VHD. “Deze kosten worden dit jaar nog gedekt door verzekeraars, maar we verwachten dat dat volgend jaar gaat veranderen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.