nieuws

Toekomstdenken

Archief

Toekomstdenken Over de vraag of ondernemerschap is aangeboren of niet, was niet iedereen het eens

Maar dat je iets kunt leren van ondernemers uit andere bedrijfstakken, staat buiten kijf. Dit werd weer eens bewezen op het jaarlijkse NVA-congres, dat deze keer in het teken stond van ‘Ondernemerschap in perspectief’ en waar onder de kritische begeleiding van TV-journalist Paul Witteman, vier ondernemers werden gepresenteerd, afkomstig uit de foodsector, de retail, de machine-industrie en de consumentenelektronica. Praten over ondernemerschap, concurrentie en marktontwikkelingen leidt binnen de verzekeringsbranche vaak tot zinloze discussies. De reacties op het rapport ‘Drievoud verzekerd’ waren hier een treffend voorbeeld van. Niemand kan namelijk de vraag beantwoorden hoe de branche er precies over tien jaar uit zal zien, dat is ook niet interessant. Er moet echter wel worden geanticipeerd op marktontwikkelingen en nagedacht over de toekomst. Een goede ondernemer staat altijd open voor signalen. Of het nu gaat om het verkopen van een pak koffie, een horloge of een pensioenprodukt, de bereidheid tot verandering moet er zijn. Ondernemers van buiten de branche zijn niet altijd even onder de indruk van de veranderingsgezindheid in de verzekeringswereld. Een van de sprekers, Mr C. Boonstra, CEO bij Philips Lighting en voormalig rvb-lid Sara Lee, vindt de verzekeringsbedrijfstak behoorlijk verstart, kijkend naar de reactie op het samengaan van NN met de Postbank. Het is volgens hem niet slecht als vaste patronen doorbroken worden. Als ondernemer zou Boonstra het bovendien “fantastisch” vinden op dit moment tussenpersoon te zijn, gezien de terugtredende overheid en het ontstaan van allerlei nieuwe markten. “Heerlijk al die veranderingen, dát is ondernemen”. Gepensioneerd directeur R.J.M. Paijens van handelsonderneming Nepad was tijdens het congres het meest treffende voorbeeld van een ondernemer met oog voor zijn omgeving. Iemand die bruist van ideeën, voortdurend om zich heen te kijkt en ervan uit gaat dat werkelijk alles kan veranderen in welke bedrijfstak dan ook. Als directeur van Nepad, ooit uitgemaakt voor het meest innovatieve bedrijf van Nederland, leerde Paijens nooit ergens verbaasd over te zijn en in de toekomst alles voor mogelijk te houden. Een stratemaker wordt bodembewerker, de boorfabriek wordt gaatjesmaker en iemand die kosmetica verkoopt, specialiseert zich in het aan de man brengen van ‘verwachting’. Kijk naar je omgeving is zijn devies en leer toekomstdenken. Wat ben je als verzekeraar of tussenpersoon? Wat verkoop je eigenlijk en hoe en wat verkoop je over tien jaar? Een goede ondernemer staat open voor verandering en durft beslissingen te nemen, was de boodschap tijdens het NVA-congres. Paijens gaf hieraan een mooi motto mee: “Het loont om met de toekomst bezig te zijn, want de rest van je leven kom je erin terecht.” Monique van Geenen

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.