nieuws

Terminus een eind op weg helpen

Archief

Terminus een eind op weg helpen

Er zijn al tal van reacties binnengekomen op onze oproep in het vorige nummer om mee te denken over een nieuwe naam voor Terminus. Joop G. Uijtdehaage, die een assurantiekantoor heeft in Amsterdam-Zuidoost, schreef het volgende: ‘Terminus’ is Latijns voor ‘grens’, in de betekenis van ‘eindpunt/einde’: je kunt geen kant meer op. Hij noemt als alternatief ‘Confinium’. “Dit is ook een grens, maar dan in de betekenis van ‘aangrenzing: je kunt een nieuwe start maken.” Een tweede suggestie van Joop is: ‘Confinis’, want ‘finis’ betekent grens(gebied) en ‘con’ staat voor ‘samen met anderen’. Kijk, daar is goed over nagedacht. De inzending van Harry de Zeeuw uit Alphen aan den Rijn lijkt ons absoluut onhaalbaar, want los van het feit dat ‘Prénatal’ al een bestaande naam in het economisch verkeer is, denken wij dat iemand met een ruige rijreputatie nog liever gaat fietsen dan dat hij bij een verkeerscontrole een polis van Prénatal moet laten zien. J.R.C. Mallant uit Tilburg faxte als voorstel: ‘PoolRisk’. De motivering: “Omdat naar mijn informatie Terminus in het leven is geroepen door gezamenlijke verzekeraars, lijkt mij dit een toepasselijke, vriendelijke naam”. Alex van Krimpen uit Rotterdam belde twee namen door: het ietwat oubollige ‘De Veilige Haven’ en het crimineel geïnspireerde ReclasPlus. Assurantiekantoor M.J.A.M. Veringa uit Wijk bij Duurstede kwam met vijf suggesties op de proppen: Una’assurance (eensgezind verzekering), U-U (Unie-Uniek), Todos (= Spaans voor: iedereen), Sam-sam (gezamenlijk) en het voor zichzelf sprekende: ‘Keerpunt’. H. Trietsch uit Deventer schreef: “Ik kan me indenken dat men de naam Terminus niet mooi vindt, hoewel het karakter van de maatschappij er toch wel mee wordt aangegeven. Wat denkt u van ‘Eureka’? Het klinkt m.i. vriendelijker en geeft tevens het wezen van deze verzekeringsmaatschpapij toch wel aan”. Cor van Galen uit Den Haag liet ons per e-mail weten: ‘Rotonde’, want je kunt er in een soort parkeerbaan blijven cirkelen, maar in potentie ook weer een afslag (naar een reguliere verzekeraar) nemen. Wij zullen al deze suggesties onder de aandacht brengen van Terminus-directeur Ton Schröder, hoewel wij hem ervan verdenken dat hij Jus d’Assurance toch al leest.
Even weNNen…
Het is erg wennen: die nieuwe aanpak van de NN-reclame voor de Zekerheidscombinatie. We hebben het filmpje met Trijntje Oosterhuis en Candy Dulfer al een paar keer op de beeldbuis voorbij zien komen en… tja, we weten het niet. Trijntjes broer Tjeerd heeft bewezen hitgevoelige producten te kunnen afleveren, maar of het steeds herhaalde ‘het is de combinatie’, opgejaagd door Candy’s saxofoon, een feest van herkenning wordt?
Makelariekoek
In Jus d’ Assurance stond onlangs een stukje over de beloning van voetbalmakelaars. Daarover ontvingen wij een serieuze brief van mevrouw Belksma, secretaris van de Commissie Makelaardij van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Rotterdam en de Beneden-Maas. “Hier wordt ten onrechte gesproken over een makelaar. Een makelaar is een door de arrondissementsrechtbank beëdigde bemiddelaar. Pas als men beëdigd is, mag men zich makelaar noemen, makelaar is een beschermde titel.” Daarna volgt een verhandeling over het verschil tussen een bemiddelaar en een makelaar. Natuurlijk weten wij dat ook, mevrouw Belksma. Wij hebben in dat stukje (in uw ogen: op lichtzinnige wijze) het jargon uit de voetbalwereld geadopteerd, maar ‘Jus’ is nu eenmaal een lichtvoetige rubriek.
En dan toch nog een afbeelding van de Rembrandt Tower in Amsterdam, ook een schepping van de architect ir. Tom van der Put aan wie wij in AM nr 10. (pag. 26 e.v.) een reportage hebben gewijd. Zoals eerder gemeld, wordt Van Nierop Assuradeuren per 1 juni bewoner van dit bouwwerk. Het uithangbord geeft aan dat het bedrijf op de achttiende etage intrekt.
Voice-response: alleen op kosten van de zaak?
Royal Nederland is een van de verzekeraars die 24 uur per dag de actuele poliswaarde opvraagbaar hebben via een voice-responsesysteem. Dit jaar verwacht Royal 50.000 telefoontjes te verwerken te krijgen. Bij de analyse van het belsysteem viel directeur Frank Rosenmuller iets vreemds op: 90% van de telefoontjes wordt tijdens kantooruren gepleegd. Mogelijke verklaringen: polishouders weten niet dat het voice-responsesysteem 24 uur per dag, 7 dagen per week bereikbaar is óf de verzekerden bellen graag op kosten van de werkgever.
“Dat laatste is heel goed mogelijk”, aldus Rosenmuller, “want onze polishouders kunnen bovenmatig goed rekenen”. De vraag is of Rosenmuller ook controleert hoe vaak zijn afdeling actuariaat niet-zakelijke telefoontjes pleegt.
Chubb ziet ze niet vliegen
Bedrijvenverzekeraar Chubb heeft deze maand in ons land zijn eerste product voor (vermogende) particulieren geïntroduceerd: Masterpiece. Om deze lancering luister bij te zetten, trad de maatschappij op als hoofdsponsor van de jaarlijkse bijeenkomst van de internationale vereniging van vrouwelijke piloten. Natuurlijk poseerde Chubb-directeur Charles Boeziek in Amsterdam graag tussen de meer dan honderd deelneemsters.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.