nieuws

Systeemhuizen scoren gemiddeld een zeven

Archief

Assurantiekantoren zijn redelijk positief over hun systeemhuizen. De gemiddelde waardering ligt op een 6,9. Dit blijkt uit het onderzoek ‘Systeemhuizen onder de loep’ van adviesbureau D&O onder 3.000 assurantiekantoren. Ruim 500 assurantiekantoren retourneerden de schriftelijke enquête; een respons van 18%.

De uitkomsten van dit onderzoek zijn iets positiever dan twee jaar geleden. Toen was de gemiddelde waardering een 6,7. Systeemhuis Anva scoort boven het gemiddelde met een 7,4, ACT onder het gemiddelde met een 6,5.
Uit het onderzoek blijkt verder dat ACT met 33% (35,3%) het grootste marktaandeel heeft, gevolgd door ASN met 23% (20%), Anva met 20% (20%), CCS met 14% (13%) en Online met 9% (6,5%).
Waardering
De systeemhuizen krijgen van hun gebruikers gemiddeld een 6,9 als algemene waardering. Daarnaast is de assurantiekantoren ook gevraagd een cijfer te geven voor verschillende onderdelen van het assurantiepakket.
Daaruit blijkt dat de kwaliteit van de helpdesk de hoogste score krijgt, een 7,2. De bereikbaarheid van de helpdesk wordt met een 7,1 beoordeeld. De functionaliteit van het pakket en de gebruikersvriendelijkheid kunnen op een 7 rekenen. De informatie op de website van de systeemhuizen laat duidelijk te wensen over en scoort slechts een 6,1.
Dossiervorming
D&O heeft in het kader van de Wet Financiële Dienstverlening (WFD) ook vragen gesteld over het elektronisch vastleggen van klantgegevens. Uit de antwoorden blijkt dat het vastleggen van e-mailberichten bij meer dan de helft van de assurantiepakketten niet mogelijk is. Ook het scannen van formulieren en het vastleggen van offerteaanvragen blijkt bij veel assurantiepakketten niet mogelijk. Een overzicht van alle polissen kan in 96,8% van de gevallen vastgelegd worden. Acties en agendering kan in ruim 93% van de assurantiepakketten vastgelegd worden.
Zeventig procent van de respondenten vindt het belangrijk tot heel belangrijk dat het assurantiepakket kan worden gekoppeld met (offerte)software of rekentools van verzekeraars. Momenteel heeft maar 18% van de respondenten zo’n koppeling.
Internet
Ruim 75% van de kantoren beschikt over een internetaansluiting op alle werkplekken. Slechts 1,2% van de kantoren heeft geen internetaansluiting. Bijna 42% van de kantoren maakt verbinding met internet via ADSL, 31,5% via ISDN, 14,8% via kabelaansluiting en 12% via een gewone telefoonlijn. Ruim 65% van de kantoren beschikt op alle werkplekken over één of meer actieve e-mailadressen.
Opvallend is dat de meeste gebruikers van de assurantiepakketten op dit moment niet weten of hun systeemhuis instaat is om een ketenintegratiemodule te leveren. Uitzondering hierop is systeemhuis Online, dat aan zijn gebruikers de KetenIntegratieModule (KIM) levert.
Bijna 60% van de respondenten geeft aan van een centrale applicatie gebruik te zullen maken waarbij dan de mogelijkheid bestaat om sneller (en foutloos) het offerte, aanvraag en acceptatietraject te doorlopen. De centrale applicatie is aanvullend op het huidige assurantiepakket.
Het onderzoek is te bestellen via e-mail (fdejong@deno.nl) en kost e 50.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.