nieuws

StercK wil in drie jaar naar koppositie in hypotheekmarkt

Archief

Inkoop- en midofficebedrijf NIA gaat vanaf 1 januari samen met de overgenomen bedrijven Box Finance, KomBo en ADP Intermediairgroep verder onder de naam ViaFeria. Richting het intermediair zal worden geopereerd onder de naam StercK.

Motto van de geïntegreerde organisatie is ‘Wij gaan voor élke hypotheek’. “Ons doel is om dé nummer één financiële dienstverlener van het land te worden, zowel kwalitatief als kwantitatief”, licht Guido Witpen toe, die vorig jaar samen met Hans Wilkes NIA overnam. Met Paul Bondam (van KomBo), Hilma Broekveldt (van NIA), Michiel Nagel (operationeel directeur) en de dit jaar aangetrokken marketingdirecteur Pierre Wolfs gaan zij de directie vormen van ViaFeria.
De doelstelling is om in 2010 meer dan _ 10 mld aan hypotheken te sluiten. Vorig jaar waren de gezamenlijke inkoopbedrijven goed voor _ 5 mld hypotheekproductie en die stijgt dit jaar naar verwachting tot _ 6,2 mld. Na Afab – dat dit jaar al de _ 10 mld aan hypotheken verwacht te bereiken – is StercK daarmee de grootste serviceprovider voor leven en hypotheken. Inmiddels zijn drieduizend kantoren aangesloten bij het nieuwe ViaFeria, die door 48 regiogebonden formulemanagers zullen worden ondersteund.
Grote kantoren
De inkoop- en midofficediensten voor het intermediair worden aangeboden onder de naam StercK. “Daarnaast bieden we onze diensten ook aan formules als DIN en SNS Regio Bank. Dat doen we als de zogeheten ‘slimme fabriek’ ViaFeria, een naam waarmee we verder niet naar buiten treden”, zegt Witpen. Het is de bedoeling dat vooral de dienstverlening aan de grotere intermediairformules wordt uitgebreid. “Dit jaar was het jaar van de overgang; komend jaar richten we ons meer op autonome groei. De top 150 van intermediairkantoren is ons verlanglijstje.”
Circa 75% van alle aanvragen wordt nu al finaal akkoord gegeven op de vestiging van NIA in Assen. “Geldverstrekkers komen meerdere malen per week langs om aanvragen te beoordelen. Zijn er nog problemen, dan kunnen die meteen worden opgelost. Dat scheelt zeker vijf dagen”, aldus Wilkes. Bij NIA, KomBo, Box Finance en ADP Intermediairsgroep zijn nu in totaal tachtig acceptanten werkzaam; het totale personeelsbestand – dat niet inkrimpt – telt overigens tweehonderd medewerkers.
Regio’s
Er blijven vier vestigingen open: Assen (van NIA), Breda (van Box Finance), Gouda (van ADP) en Venray (van KomBo). Vanuit Assen worden de regio’s noord- en midden-Nederland bediend; de Randstad wordt ondersteund vanuit Gouda (waarin de kantoren Delft en Amersfoort zijn opgegaan) en Venray neemt het zuiden van het land voor zijn rekening. In Breda worden alle activiteiten die te maken hebben met het label StercK geconcentreerd.
In Assen en Gouda komen de zogeheten ‘maatwerkateliers’: kredieten, bijzondere onderpanden en voorlegzaken worden behandeld in Assen, waar ook de postenbankfaciliteit is gevestigd. Gouda heeft een BKR-desk, een Leven-desk en bedient de klanten die onder eigen label actief zijn.
Tevens wordt een nieuw midofficesysteem in gebruik genomen. “We werken niet meer met een centrale server; iedereen kan de status van een aanvraag realtime en online volgen. De rekening-courantadministratie is daarnaast op vier niveaus te volgen. Dat is uniek”, aldus Witpen.
Verder worden de openingstijden verlengd. Het intermediair kan de midoffice bereiken tot negen uur ’s avonds. Wilkes: “We gaan ook service-levelagreements sluiten, waarin onder meer is opgenomen dat een afgewezen aanvraag altijd wordt opgevolgd met een alternatieve aanvraag. Nu wordt pakweg 10% van de aanvragen niet geaccepteerd; een deel daarvan willen we alsnog kunnen bedienen.”
Abonnementen
StercK kent drie verschillende abonnementsvormen: bij het gratis basisabonnement geldt een bonusonafhankelijke provisieregeling en kan het kantoor gebruik maken van een formulemanager, het extranet en de midofficediensten van ViaFeria. Het XL-abonnement kost _ 125 (excl. btw) per maand en kent twee extra staffels voor de bonus en de provisieregeling; daarnaast vallen onder dit abonnement marketing- en opleidingdiensten en vallen er zogeheten StercK-punten te verdienen. Die kunnen worden besteed aan zaken als extra opleiding. Het meest uitgebreide abonnement (XXL) kost _ 375 en biedt nog een extra bonusstaffel. Verder wordt de abonnee lid van een ‘executive club’, worden er strategische sessies en studiereizen georganiseerd en kunnen consultingdiensten worden afgenomen. “Kantoren kunnen bij ons bonusonafhankelijk adviseren. Het maakt niet uit bij welke geldgever een hypotheek wordt ondergebracht; alle productie wordt bij ons opgeteld. Dat voorkomt dat je een te duur product adviseert, omdat je je bonus moet halen.”
Extranet
Het nieuwe extranet is gekoppeld met de midoffice en is voor het aangesloten kantoor gepersonaliseerd. Er wordt onder meer een wekelijkse aflevering van StercK TV uitgezonden, die nieuws biedt over de partijen die met het bedrijf zaken doen. Op termijn moet ook chatten mogelijk worden, al zal dat meer in het midofficesysteem worden ingebouwd. Wilkes: “Ik ben ervan overtuigd dat chatten een deel van het e-mailverkeer zal gaan vervangen. Het is ook een goede manier om meningen te peilen en online producten te laten waarderen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.