nieuws

‘Stage is bedoeld om te leren’

Archief

In de rubriek Respons van AssurantieMagazine (AM-nr. 9, pag. 41) stond een ingezonden artikel van Marc Brunsmann over ‘Ervaringen met een mbo-stagiair’. Brian van den IJssel, zelf stagiair geweest en opgeleid door het bewuste Nova College, geeft zijn visie op de zaak en die is vrij eenvoudig: “Een stage is bedoeld om te leren en ervaring op te doen”.

In het artikel doet Brunsmann van Damave Financieel Adviescentrum zijn beklag over de opleiding van het Nova College te Haarlem, met name op de opleiding in de Nederlandse taal en correspondentie.
Van den IJssel schrijft: “Ikzelf ben ook leerling geweest op het Nova College, opleiding commercieel medewerker banken en verzekeringen. Momenteel ben ik ruim drie jaar in dienst bij het assurantiekantoor waar ik ben begonnen als stagiair, ik blijk dus wel een ‘goede’ stagiair te zijn geweest.
In de tijd dat ik deze opleiding volgde met 27 medeleerlingen, waren wij de eerste op het Nova College te Haarlem. Inderdaad is het zo dat wij alleen in de eerste twee leerjaren les kregen in de Nederlandse taal. In die twee jaar hebben wij veel aandacht besteed aan het communiceren met andere personen, in taal en geschrift. Natuurlijk wordt verwacht van leerlingen die een beroepsopleiding volgen dat zij enige kennis hebben van de Nederlandse taal. Omdat er gedurende van het voortgezet onderwijs diep is ingegaan op de Nederlandse taal zou het niet terecht zijn om dit nogmaals vier jaar te gaan herhalen op het Nova College. Daarom wordt dit slechts beperkt tot twee jaar, waarbij vooral aandacht wordt besteed aan zakelijke correspondentie en zakelijke gesprekken. Wanneer blijkt dat er leerlingen zijn die niet goed genoeg scoren op het gebied van correspondentie, wordt deze leerlingen het advies gegeven om dit bij te spijkeren op de avondopleidingen van het Nova College. Wanneer een leerling dit niet doet is dit zijn eigen keuze, en niet die van het Nova Collega.
Klagen
Op de opleiding zelf wordt veel aandacht besteed aan de beroepsgerichte opleidingen, lessen verzekeringen, banken, omgangskunde (commerciële gesprekken voeren etc.) en werken met software vanuit de branche. Derhalve kan ik dus niet spreken over een slechte opleiding.
Dat wellicht blijkt dat de opleiding niet goed is georganiseerd, kan ik mij voorstellen. Maar het klagen over de stageperiodes en het even regelen op het laatste moment, is niet geheel te wijten aan het Nova College. Ook hier zijn er meerder factoren die dit beïnvloeden.
Om maar enkele factoren te noemen: de leerling zelf, de onderwijsinspectie, maar ook de branche. Dit laatste komt vaker voor dan wij allemaal misschien denken. In mijn eigen klas zijn er zo’n vijf leerlingen geweest die dachten een stageplaats te hebben gevonden. Echter vlak voordat de stage zou beginnen, werd door het bedrijf afgebeld wegens diverse redenen. Zo hebben wijzelf op ons kantoor eind vorig jaar een stagiair aangenomen waarvan de stage reeds was begonnen. Bij het eerste bedrijf werd hij de eerste dag al afgebeld, er zou geen begeleiding zijn. Uiteraard was de leerling zelf heel blij met de stageplaats bij ons. Deze is ook voor beide partijen naar tevredenheid verlopen.
Dus voordat wij met z’n allen gaan klagen over het niveau van de huidige mbo-opleiding, moeten wij dan niet eerst eens naar onszelf kijken? Kijken wat wijzelf eventueel nog kunnen doen om de mbo-opleiding te verbeteren? Het is zo makkelijk om te gaan klagen zonder zelf maar iets te doen aan een eventuele oplossing.
Een stageperiode is niet voor de leerling om te bewijzen dat hij alles weet en kan, omdat wij dat van hem zouden verwachten. En een stageperiode is al helemaal niet bedoeld als goedkope arbeidskracht voor het bedrijf. Hij is er om te leren. Gééf hem dan ook de kans om iets te leren van zijn stageperiode. Wanneer de stage niet bevalt voor de stagiair zal hij er waarschijnlijk ook niet voor kiezen om de rest van zijn leven in deze branche te gaan werken. Geef hem dan een eerlijke kans en laat hem zien wat de branche te bieden heeft.” Brian van den IJssel, Hillebrand Assurantiën, Haarlem.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.