nieuws

SparckInsight verenigt vijftig allochtone tussenpersonen

Archief

Tijdens een bijeenkomst in Amsterdam vond vorige week de start plaats van SparckInsight, het eerste financiële netwerk in ons land van tussenpersonen met een etnische achtergrond. Het netwerk vertegenwoordigt volgens initiatiefnemer Sparck Hypotheken een hypotheekomzet van _ 1 mld.

SparckInsight bestaat uit erkende assurantietussenpersonen met een etnische achtergrond, die veelal een etnische klantenkring hebben. Het doel van SparckInsight is de positie van de aangesloten tussenpersonen te versterken.
Het netwerk, dat ondersteund wordt door een interactieve website, biedt vijf bijeenkomsten per jaar, waar onder meer contacten gelegd kunnen worden en informatie kan worden uitgewisseld. Initiatiefnemer Sparck Hypotheken zegt uit de vele gesprekken met de tussenpersonen afzonderlijk, een gedetailleerd beeld gekregen te hebben van de specifieke behoeftes en wensen. Tijdens de eerste bijeenkomst werd hierop ingespeeld met een presentatie van Eufin, het Europees Financieel Centrum ter stimulering van financiële netwerken, en van managementcentrum De Baak.
Kapper
“Een allochtoon gaat niet naar De Hypotheker”, stelt commercieel directeur van Sparck, Jeroen Looman. “Een Turk komt aan informatie en contacten bijvoorbeeld bij de kapper. Surinamers en Antillianen wisselen weer meer informatie hierover uit in de horeca. Toch praat je dan over behoorlijke doelgroepen. En die mensen willen wij natuurlijk bereiken. We hopen dat dit netwerk ons daarbij helpt. Dus aan de ene kant zit er een sociale kant aan dit netwerk maar ook een commerciële. Daar ben ik eerlijk in. Maar we willen niet alleen maar halen. Door dit netwerk vijf keer per jaar bij elkaar te roepen, hopen we ook iets te brengen.”
Vis kopen
Turks intermediar Murat Karaulu, eigenaar van TAM verzekeringen een bedrijf met dertien werknemers, is blij met het netwerk. “Het is toch in ons commercieel belang”, zegt hij. De klandizie van TAM Verzekeringen is voor 80% Turks. Volgens Karaulu zijn die klanten bewerkelijker dan Nederlanders en wordt er van hem meer verwacht. “Een Nederlandse klant is makkelijk”, zegt hij. “Dan ben je met drie bezoeken klaar. Het adviesgesprek, de offerte en tekenen. Als je dan vraagt of ze de documenten die nodig zijn, gereed willen houden, dan zijn ze er ook. Dat ligt bij mijn klanten anders. Vaak moet ik alleen al voor een jaaropgave zelf de werkgever bellen. Een Turks persoon is ook niet opgevoed met het idee dat hij zich moet verzekeren. Die wil vis kopen.”
Tolk
Ook bij het passeren van de hypotheekakte komt er meer kijken: officieel moet er bij de notaris een tolk aanwezig zijn. “Maar in de praktijk ben ik als tussenpersoon vaak zelf de tolk”, zegt Karaulu. “En dan blijf ik ook verantwoordelijk. Ik ben veel tijd kwijt aan nazorg. Als een Nederlander getekend heeft, is het zijn contract. Dat ligt bij ons anders. Mijn klanten blijven mij verantwoordelijk houden. Niet erg, want als ik mijn werk goed doe, is het geen probleem.”
Het gaat er volgens Karaulu niet eens om dat je de taal spreekt. “Het gaat erom dat je de taal van klant spreekt”, benadrukt hij. “Dat betekent dat als je bij Turkse mensen naar binnen gaat, je je schoenen uitdoet. En zoals minister Verdonk met dat hand-incident: ik wacht gewoon af, of de vrouw des huizes mij een hand geeft. Het zijn kleine dingen, maar die zijn naast een sterk product en goed onderlegd zijn, heel belangrijk.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.