nieuws

SOS International verdubbelt resultaat

Archief

Dankzij een toename van het aantal meldingen en efficiënter omgaan met de inzet van werknemers, heeft de alarmcentrale SOS International in het afgelopen jaar het resultaat weten te verdubbelen tot f 1 (0,5) mln. Een reorganisatie moet daar dit jaar nog een schepje bovenop doen.

De reorganisatie van de Amsterdamse alarmcentrale (65% eigendom van reisverzekeraar Europeesche en 35% van Interpolis), heeft met name betrekking op de integratie van de drie operationele afdelingen Materiële-hulp, Personenhulp en Services. Insteek daarbij is om een zo goed mogelijk hulpverleningsproduct te leveren tegen zo laag mogelijke kosten.
De drie afdelingen opereerden tot voor kort geheel los van elkaar binnen de SOS-organisatie. Sinds de implementatie van het herstructureringsplan begin dit jaar is daar een eind aan gekomen. De niet-specialistische werkzaamheden van de afdelingen dienen uitwisselbaar te zijn, waardoor er medewerkers in ‘piekperiodes’ tussen de afdelingen uitgewisseld kunnen worden. “Op die manier kunnen we dankzij een slimmere aanpak meer meldingen verwerken met hetzelfde aantal mensen”, licht SOS-directeur Jean Meewis toe. “Er is geen sprake van een vacaturestop, maar we gaan wel spaarzaam om met de invulling daarvan”. Op dit moment werkt SOS International met 110 fte’s.
Binnenland
In het verslagjaar zijn er 12% meer meldingen binnengekomen bij de alarmcentrale in Amsterdam. Het merendeel van deze stijging is toe te schrijven aan verzoeken om materiële hulp (met name motorrijtuigen) uit het binnenland: 49.068 (43.381). Het aantal meldingen uit het buitenland steeg tot 6.539 (6.239). In vergelijking met andere jaren kwamen er meer hulpaanvragen uit landen aan de Middellandse zee. Frankrijk spande de kroon met 2.265, een stijging van 10%.
De afdeling Personenhulp realiseerde een stijging van 9% ten opzichte van 1997. De meeste meldingen (80%) komen uit Europa, met een nadruk op de landen Spanje, Frankrijk en Oostenrijk. De zomer van 1998 vertoonde een stijgend aantal meldingen in verband met zwangerschapscomplicaties. Als gevolg daarvan heeft SOS diverse malen gecompliceerd transport voor te vroeg geborenen moeten uitvoeren.
De afdeling Services van SOS handelt niet alleen het binnenkomend telefoonverkeer af voor de andere afdelingen, ook worden hier de eenvoudiger hulpverleningsactiviteiten afgehandeld. Tot hun werkzaamheden behoort onder meer het blokkeren van (gestolen) bankpassen en creditcards en het verwerken van schademeldingen in en rondom het huis. In totaal kreeg deze afdeling in het afgelopen jaar 375.946 telefoontjes te verwerken.
In 1998 introduceerde SOS een nieuw hulpverleningsproduct ten behoeve van vrachtwagenchauffeurs in het buitenland, waar TVM zich als eerste voor meldde. De Amersfoortse bracht medio 1998 ook de hulpverlening voor auto’s naar Amsterdam en in november werd een nieuwe klant gevonden in Végio Assuradeuren, voor wat betreft de woonhuisservice.
Werknemers van SOS International kunnen voortaan in ‘piekperiodes’ uitgewisseld worden met andere afdelingen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.