nieuws

Sorgeloos pakt hypotheek- vergelijking grondig aan

Archief

De website van Sorgeloos, www.goedidee.nl, maakt een grondige en gedegen indruk. Het onderdeel ‘Hypotheek Advisor’ heeft ook belangstelling voor de bezoeker en niet alleen interesse in zijn te kopen huis. Dat pleit voor de website. Het samenspel tussen internet en persoonlijk adviseur lijkt goed doordacht. Al met al een site die binnen de specialistische hypptheekmarkt indruk maakt.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
De naam Sorgeloos is haast te mooi om waar te zijn voor een financieel adviseur. En inderdaad, het blijkt een weloverwogen fictieve naam te zijn. De website die de firma Sorgeloos heeft opgezet, kent de naam www.goedidee.nl. Blijkbaar bekt dat beter voor de Rotterdammers. Overigens komen we ook met www.sorgeloos.nl op de homepage van www.goedidee.nl uit.
De namen van de franchisers zijn met een sobere consistentie tot stand gekomen. ‘Jansen en Sorgeloos’. ‘Boesveld en Sorgeloos’. We zijn benieuwd wat ze doen als een franchiser bijvoorbeeld Nut heet: Nut en Sorgeloos? Op de pagina’s waar de 24 vestigingen zich presenteren, is de tekst ‘Algemene Informatie’ ook 24 keer hetzelfde.
Vergelijken
De website www.goedidee.nl is gericht op de hypotheek. De activiteiten van Sorgeloos op het gebied van pensioenmanagement komen (nog?) niet aan bod. Goedidee.nl biedt een ‘hypotheekvergelijking’ en een ‘hypotheekadvies’. We zullen beide proberen.
De hypotheekvergelijking heeft als ondertitel: ‘ruil uw hypotheek in voor een betere’. Bij het welkomstwoord lezen we dat Sorgeloos reageert op de ingevulde gegevens binnen 24 uur (op kantoordagen). En als we de hypotheek inruilen is een inruilkorting van f 2.500 de bonus. Daarbij schijnt het zo te zijn dat als Sorgeloos niks mooiers kan bieden, we een cd toegestuurd krijgen.
‘Belangrijke informatie over de hypotheekinruilactie’ geeft de spelregels van de actie. Na deze uitleg moeten we via het menu terug voor de volgende stap, het invullen van de formulieren. Sorgeloos geeft als eerste een lijst van diverse hypotheekvormen of een combinatie daarvan. Het formulier dat we vervolgens gepresenteerd krijgen, is uitgebreid en gebaseerd op de gedane keuze. Het formulier invullen vraagt enige inspanning en de bureaulade met hypotheekpapieren zal geopend moeten worden. Sorgeloos lijkt er werk van te willen maken.
De informatie die Sorgeloos op deze wijze vergaart, is gedetailleerd en kan een professionele vergelijking mogelijk maken. Wij ondervonden enige problemen met het invullen van het formulier met de browser Explorer. De foutmeldingen maken het uiteindelijk verzenden onmogelijk. Netscape was ons dit keer beter gediend.
Excuses
In afwachting van de uitkomst van de hypotheekvergelijking vragen we een hypotheekadvies aan. De ‘Hypotheek Advisor’ belooft ‘online advies over de juiste hypotheekvorm en een maatwerk voorstel binnen 48 uur’. Hij heeft een dagje langer werk nodig. Na een aantal pagina’s met toelichting, uitleg en alle voordelen, volgt het invulformulier. Ook nu weer mogen we beginnen met onze NAW-gegevens. Gezien het online verzenden van de gegevens zou in deze fase ook alleen het e-mailadres volstaan. In de toelichting staat wel dat niet alle vragen beantwoord hoeven te worden, maar de invulvelden denken hier toch anders over.
De vragen die gesteld worden variëren van onze gezondheid, gezinssamenstelling tot de mate van goklust en hang naar zekerheid. Het aanvinken van één van de mogelijke antwoorden is voldoende. Soms zouden we er twee willen kiezen, maar dat gaat niet.
Het advies dat we allereerst direct na beantwoording van de vragen krijgen, geeft aan welke hypotheekvorm(-en) het passendste zou zijn. Per hypotheekvorm vinden we enige uitleg en de mogelijkheid om een persoonlijk berekening van die geadviseerde hypotheekvorm aan te vragen. Op die reactie per e-mail zullen we twee dagen moeten wachten. Ook is het mogelijk om de vragen nog eens in te vullen (nu als een heel ander persoon) en een nieuw advies te krijgen.
De uiteindelijke reactie, een dag later per e-mail, stelt teleur: “Door het grote enthousiasme dat wij met deze site teweeg hebben gebracht, kunnen we helaas de beloofde 24 uur responstijd niet waarmaken, waarvoor onze welgemeende excuses. Naar verwachting zal het antwoord op uw verzoek binnen enkele dagen worden verzonden”.
Sorgeloos Groep
De site kent nog enkele rubrieken. ‘Hoofdmenu’ brengt ons naar de homepage. ‘Sorgeloos Groep’ geeft onder de titel ‘Algemene informatie’ in drie pagina’s de werkwijze van de Sorgelozen weer. Hier kunnen we ‘Adres en Plattegrond’ opvragen. De plattegrond is alleen beschikbaar bij de vestigingen, het hoofdkantoor in Rotterdam stelt het zonder.
‘Documentatie Aanvragen’ leidt tot een invulformulier om het ‘Informatiepakket’ aan te vragen. Dit formulier bereiken we ook via de verwijzing ‘Informatie Aanvraag’ in het menu. De rubriek ‘Vestigingen’ leidt tot een overzicht met plaatsnamen waar de overige kantoren zich bevinden. Elke vestiging heeft een aantal pagina’s met ‘Algemene informatie’, ‘Adres en plattegrond’ en een ‘Aanvraagformulier’. In een keer de juiste vestiging kiezen, is aan te raden, want bladeren gaat moeizaam.
Op de homepage staat: ‘de site waar uw persoonlijk adviseur achter zit’. Inderdaad, het valt op dat gebruik is gemaakt van vragenlijsten en adviesprogramma’s die ook bij een persoonlijk gesprek over tafel gaan. Het is goed dat die nu ook online beschikbaar zijn. Hypotheekzoekenden en -gokkers kunnen gaan spelen. In vergelijking met snelle hypotheekkosten-berekeningen op diverse sites, geeft de ‘Hypotheek Advisor’ minder vluchtig advies.
Gedegen
Het is een site die binnen de specialistische markt van de hypotheken een grondige en gedegen indruk maakt. ‘Onafhankelijk en de goedkoopste’. We kunnen niet controleren of de pretenties worden waargemaakt, maar we hebben geen redenen om er aan te twijfelen. Het samenspel tussen internet en de persoonlijke adviseur lijkt goed overdacht en begrepen te zijn door Sorgeloos.
De site is van het type ‘niet lullen, maar poetsen’, op de rand van het betuttelende. Je vindt zelden pagina’s die het scherm ontspringen, het is rustig bladeren, pagina voor pagina, paplepel voor paplepel.
Sorgeloos zegt het druk te hebben. Dat is dan mooi, maar als je niet op de hoogte bent van de naam Sorgeloos of Goedidee is het niet bepaald eenvoudig om bij de site te komen. We hebben een klein onderzoek gedaan op Ilse (zoeken op hypotheek), Startpagina (hypotheek.pagina.nl), Hypotheekplein, maar in geen van de gevallen kwam Goedidee of Sorgeloos hoog op de ranglijsten voor. Misschien moet men het hebben van de ‘oude’ media. Tegelijkertijd ervoor zorgen dat je gevonden wordt in het internetwoud van hypotheekverstrekkers, lijkt ons ook geen kwaad kunnen.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
www.goedidee.nl
Plussen en minnen
+ De uitgebreide vragenlijsten voor de hypotheekvergelijking maken een grondige indruk.
+ De ‘Hypotheek Advisor’ toont interesse in de bezoeker, niet alleen in zijn (te kopen) huis.
+ Een verademing, een financiële site zonder poespas, nietszeggende foto’s of frutsels.
– Niet nakomen van beloftes stelt teleur. Pas dan de tekst aan.
– Bladeren binnen een rubriek, bijvoorbeeld ‘Hypotheekvergelijking’ en ‘Vestigingen’, is moeilijk. De navigatie mag uitgebreider.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.