nieuws

Softwareleverancier speelt in op zorgplicht verzekerden

Archief

Bedrijven die het softwarepakket ‘Do-it’ van Gemex aanschaffen, kunnen er volgens de softwareleverancier op rekenen dat ze na gebruik voldoen aan de door verzekeraars in verband met millenniumschades vereiste zorgplicht. De softwareleverancier zegt voor alle zekerheid een advocatenkantoor achter de hand te houden.

De door verzekeraars gestelde zorgplicht eist van de verzekerde dat deze alle redelijkerwijs van hem te vergen maatregelen neemt om datumgerelateerde schades te voorkomen. Zonder deze inspanningen kan geen aanspraak op de verzekering gemaakt worden. Voor verzekerde bedrijven is het daarom zaak goed vast te leggen welke mogelijke problemen er zijn en welke maatregelen ter voorkoming daarvan zijn getroffen.
Het softwareprogramma ‘Do-it’ speelt in op deze zorgplichtclausule door (voor met name mkb-bedrijven) een volledige inventarisatie van de problemen op papier te zetten. In combinatie met het programma ‘OnMark2000’ van dezelfde leverancier wordt het computersysteem gecontroleerd op datumgerelateerde problemen en bovendien de ernst daarvan gerapporteerd. Een derde softwareprogramma moet computers millenniumbestendig maken door bestanden naar viercijferige jaartallen om te vormen ofwel te verwijderen. Als er onoplosbare problemen worden gevonden, zal de leverancier van de betreffende software ‘automatisch’ worden aangeschreven met het verzoek om een aanpassing of anders een ‘millenniumbestendig-verklaring’.
Jurisprudentie
Volgens John Rooymans, directeur van het softwarebedrijf Gemex, profiteren gebruikers van het programma ‘Do-it’ van een collectieve aanpak. Voor elk gekocht programma (zo’n f 300) wordt namelijk een bedrag opzij gezet bij een ‘gerenommeerd advocatenkantoor’, dat in het geval van datumgerelateerde schade zonodig de met het programma geproduceerde dossiers zal gebruiken in een geschil met een verzekeraar, zodat er voor de overige gebruikers handige jurisprudentie ontstaat.
De softwareproducent wil niet zeggen welk advocatenkantoor hij in de arm heeft genomen. “Daar praat ik niet over, want we zitten momenteel in een oorlogssituatie. Er lopen al procedures over deze kwestie. Bovendien heb ik via het CDA vragen gesteld aan de ministers van Financiën en Economische Zaken.”
Geen belangstelling
Rooymans moet tot zijn spijt bekennen sinds de introductie in februari nog niet één ‘zorgplicht-pakket’ te hebben verkocht, terwijl hij er wel uitgebreid mee adverteert, onder meer op Internet (www.marketplace.nl/millennium/). Rooymans wijt het gebrek aan belangstelling vooral aan het ontbreken van de bekendheid met het begrip ‘zorgplicht’.
“Het millenniumplatform maakt bijvoorbeeld op haar website en via andere uitingen niet eens melding van het bestaan van de zorgplicht voor bedrijven. Ook VNO en NCW zwijgen in alle talen over dit onderwerp. Binnenkort brengt het platform in een miljoenenoplage een millenniumkrant uit. Ik durf te wedden dat ook daar niets gemeld wordt over het bestaan van de zorgplicht.”
Het Verbond van Verzekeraars is niet onder de indruk van de productkenmerken van het zorgplichtpakket van Gemex. Volgens woordvoerder Gert Kloosterboer zullen de te nemen millennium-maatregelen sterk verschillen per bedrijf. Een softwareprogramma kan daar volgens hem geen uitkomst voor bieden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.