nieuws

SNS wil marktaandeel hypotheken boven 10%

Archief

SNS Bank is een campagne gestart om haar imago te veranderen en haar naamsbekendheid flink te verhogen. Bedrijfseconomische doelstellingen zijn het vergroten van marktaandeel in sparen, beleggen en hypotheken. In dat laatste segment moet het huidige marktaandeel van 7% worden verhoogd tot meer dan 10%, onder meer via het intermediair.

De omzetgroei moet verder komen uit de opening van zo’n 20 tot 25 nieuwe kantoren in de Randstad. In Den Haag en Utrecht zijn die al geopend, in Amsterdam en Rotterdam volgen binnenkort de eerste filialen. Verder laat SNS Bank het oog vallen op middelgrote steden in het westen van ons land. Het huidige aantal kantoren ligt op tweehonderd, vooral gelegen in Noord-, Oost-, Zuid- en Midden-Nederland.
Tegelijkertijd wil de bank de banden met “het professionele intermediair” stevig aanhalen. Dat intermediair is nu al goed voor 50% van de nieuwe hypotheekproductie. Over het jaar 2001 bedroeg die van SNS Bank (inclusief BLG Hypotheken, CVB Bank en ASN Bank) e 3,9 miljard en van Hooge Huys e 678 mln. Het marktaandeel was toen 7,2%. Dankzij de introductie van de Plafondrente was de hypotheekproductie in de maand oktober – in aantal hypotheken – de tweede van Nederland, na die van Rabobank.
Klanteigendom
Bestuursvoorzitter Rien Hinssen van SNS Bank voorziet geen problemen met tussenpersonen, die geen zaken zouden willen doen met een bank die via nieuwe kantoren en bijvoorbeeld internet volop met die tussenpersoon concurreert. “De discussies over klanteigendom zijn achterhaald. Wie zijn wij om te bepalen van wie de klant is? Dat bepaalt hij zelf wel. Wij leggen dus niets vast over klanteigendom. Als wij goede producten bieden, en dat doen we, dan zal het intermediair met ons zaken doen. De hypotheekproductie bewijst dat.”
Naast hypotheken legt SNS Bank zich de komende jaren volledig toe op sparen en beleggen. De marktaandelen moeten hier worden vergroot van 4% naar meer dan 6% respectievelijk van 2% naar meer dan 4%. Verzekeringen vormen voor de banktak geen speerpunt, ook niet via het loket internet.
Minder bankerig
Deze week is SNS Bank gestart met een nieuwe televisiecampagne. In de eerste week van januari volgen productgerichte televisiespots. Voor de gelegenheid heeft de bank zijn gezicht compleet veranderd. Het nieuwe logo is een caleidoscoop, die de bank meer kleur moet geven: “minder bankerig, minder grijs”, zoals SNS Bank zelf zegt. Verder is in het logo een kompas te ontdekken. “Voor wie dat wil gebruiken”, zegt Hinssen hierover, want de bank wil klanten “faciliteren en niet dicteren”.
De slogan die voortaan gepaard gaat met SNS Bank is ‘Zo kan het ook’. De kantoren krijgen het uiterlijk van een winkel. Daartoe worden momenteel in Velp en Bussum proeven gehouden. Hinssen kijkt graag naar retailers als Albert Heijn en Ikea. “Van een fles wijn tot een complete maaltijd, van een meubel tot een complete inrichting. Zo willen ook wij losse producten en totaalpakketten verkopen. We willen als bank een winkel zijn, het meest gebruiksvriendelijk en met de aardigste medewerkers.”
De kersverse bestuursvoorzitter van SNS Reaal, Sjoerd van Keulen, benadrukt dat SNS Bank “een andere financiële instelling wil zijn: aardig en betrokken en zeker niet groot en log”. Na drie weken van oriënteren is Van Keulen enthousiast over de potentie van SNS Reaal. “Wij zijn een geïntegreerde bankverzekeraar, volgens mij de enige in Europa. We zijn niet-beursgenoteerd en dus is een lange-termijnvisie mogelijk. We hebben de administratieve verwerking op orde en focussen op groei en innovatie. SNS Reaal heeft de juist omvang: groot genoeg voor kostenvoordelen en klein genoeg om nog met de klant te kunnen communiceren.”
Hooge Huys
Aan de twee gebreken volgens Van Keulen – de naamsbekendheid en het distributienetwerk – wordt de komende tijd gewerkt. SNS hoopt de spontane naamsbekendheid te kunnen verhogen van 30% naar 45% en de totale bekendheid van 85% naar structureel meer dan 90%.
Over het omdopen van de naam Hooge Huys in SNS Verzekeringen is nog geen definitieve beslissing genomen, maar veel signalen wijzen erop dat de naam Hooge Huys zijn langste tijd heeft gehad. “We willen ons als één bedrijf profileren en deze presentatie is een voorloper op eenzelfde positionering en profilering van de verzekeringstak”, liet topman Van Keulen zich ontvallen. “Dit logo biedt ruimte voor andere variaties dan alleen SNS Bank”, voegde communicatiemanager Jan Willem Dreteler eraan toe.
Maar volgens Van Keulen loopt de discussie over het groepsmerkenbeleid nog. “Een beslissing hierover staat hoog op de agenda. We willen de onderlinge samenhang sterker in het merkenbeleid tot uitdrukking brengen. En misschien verdient het intermediair wel een apart label.”
SNS Reaal-bestuursvoorzitter Sjoerd van Keulen: “We willen ons als één bedrijf profileren.”
Service centers
Volgens SNS Reaal-bestuurslid Rien Hinssen heeft SNS Bank drie tot vijf jaar voorsprong op de concurrentie, omdat intern alles op orde is. De organisatiestructuur is van regionaal gericht gewijzigd in klantgericht. Er zijn drie business-units: Particulier, Zakelijk en Private Banking. Deze zijn ingedeeld in vier regio’s. Boven de units staan gezamenlijke afdelingen voor marketing en productontwikkeling, die samen met het bestuurscentrum gevestigd zijn in Utrecht.
Verder zijn er vier administratieve centra gecreëerd, zogeheten shared service centers: Hypotheken (Utrecht), Effecten (Den Bosch), Betalingsverkeer (Arnhem) en Verzekeringen (Alkmaar en Zoetermeer). Het moet leiden tot lagere kosten en hogere winstmarges. Door de reorganisatie hebben vierhonderd mensen hun functie moeten opgeven, waarvan er momenteel nog voor 150 wordt gezocht naar een nieuwe functie binnen of buiten het bedrijf.
CVB Bank
De labels BLG Hypotheken, ASN Bank en CVB Bank blijven voorlopig wel bestaan. CVB Bank, een concept voor tussenpersonen die bankdiensten willen bieden aan hun klanten, ambieert zelfs groei. Het huidige aantal van driehonderd vestigingen zou nog dit jaar moeten worden uitgebreid tot 340.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.