nieuws

SNS Reaal: naam NOG zal verdwijnen

Archief

De vorming van het bankverzekeringsconcern SNS Reaal Groep heeft vrijwel zeker tot gevolg dat de naam NOG Verzekeringen verdwijnt. De intermediairmaatschappij NOG in Amsterdam is sinds 1994 onderdeel van SNS Groep. Bij fusiepartner Reaal zijn recentelijk alle op het intermediair gerichte verzekeringsactiviteiten gebundeld onder de naam Hooge Huys, met vestigingen in Alkmaar en Zoetermeer. Dat NOG zal opgaan in Hooge Huys ligt – mede gezien de omvang van de portefeuilles – voor de hand, maakte SNS Reaal afgelopen week bekend.

Behalve het verdwijnen van de labels NOG en Hollandse Koopmansbank zullen de andere merknamen binnen SNS Reaal in beginsel worden gehandhaafd. “De bestaande posities van de bedrijfsonderdelen en merken vormen de logische vertrekpunten van SNS Reaal Groep en maken het multi-channelconcept concreet”, staat in de introductiebrochure.
De klant krijgt steeds meer behoefte aan financiële producten die zijn gehele financiële behoeftepatroon omvatten. Hierbij kan worden gesteld dat met name de groter wordende groep woningbezitters zijn financiële zaken ‘runt’ als een kleine privé-onderneming, aldus SNS Reaal. Conclusie: het gaat om personal financial planning, waarin verzekerings- en bancaire producten zijn geïntegreerd.
Het nieuwe concern wil via een verscheidenheid aan distributiekanalen zowel de zakelijke als de particuliere cliënten bedienen. De hoofdvormen zijn: het kantorennet, de vrije intermediairs en de directe distributie.
Kantoren
Het kantorennet van SNS Bank (momenteel ruim driehonderd vestigingen) “blijft als laagdrempelig verkoopkanaal een speerpunt op lokaal en regionaal niveau”. Hier wil de groep inspelen op de toenemende behoefte aan geïntegreerde verzekerings- en bancaire producten. “Daarbij verschuift het accent van transactie- naar adviesgerichte diensten.” Deze laatste ontwikkeling wordt versneld doordat het kantorennet nu de beschikking krijgt over het volledige verzekeringsassortiment en de adviesexpertise van Reaal. “Complexe (levens)verzekeringsproducten, zoals beleggingsverzekeringen (universal life/unit linked) completeren het advies op het gebied van financiële planning voor de particuliere klant.”
Vrije intermediair
Ook in het distributiekanaal ‘vrije intermediair’ wordt het all-finance-concept verwezenlijkt. Hooge Huys (inclusief op termijn NOG) verbreedt het assortiment met bancaire producten en diensten op het gebied van sparen, beleggen, krediet en financiële planning. “Hooge Huys richt zich primair op de middelgrote tussenpersonen, die zich onderscheiden door hun professionaliteit en specialisatie.”
Directe verkoop
Het directe verkoopkanaal kent veel schakeringen, stelt SNS Reaal. De moderne consumenten stellen hoge eisen aan het gemak waarmee en het tijdstip waarop zijn de bancaire en verzekeringsproducten kunnen afnemen. “Het is een groeiende – vaak jonge – groep financiële ‘doe-het-zelvers’, voor wie de eigentijdse informatietechnologie geen geheimen kent.”
Het directe distributiekanaal wordt aangevoerd door Reaal, dat al ver gevorderd is in de transformatie naar een krachtige direct marketing/response-organisatie. “Directe verkoop betekent dat in dit segment geen gebruik wordt gemaakt van het onafhankelijke intermediair of de bankkantoren. Wel zal de klant kunnen blijven rekenen op persoonlijke aandacht en advisering op het gebied van adviesgevoelige producten, zoals hypotheken, pensioenregelingen en beleggingsverzekeringen.” De groep wil de komende jaren haar marktaandeel in de directe verkoop van financiële producten verdubbelen tot ongeveer 5%.
Aparte merken
Behalve voornoemde drie hoofdvormen van distributie kent de SNS Reaal Groep enkele gespecialiseerde merken die “ieder voor zich hebben bewezen zelfstandig een succesvol bestaan te kunnen leiden”. Zo heeft en houdt BLG Hypotheken een belangrijke positie als leverancier aan gespecialiseerde hypotheekadviseurs en levert de CVB Bank financiële producten aan de eigen bankagenten. En zo zullen de activiteiten op het gebied van directe verkoop aan ‘affinity’-groepen, zoals FNV Ledenverzekeringen, verder worden ontwikkeld.
Bijna f 5 miljard
De SNS Reaal Groep, waarvan het hoofdkantoor zetelt in Den Bosch, telt ruim 4.700 medewerkers. De vijfkoppige raad van bestuur bestaat uit voorzitter drs. J.F.T. Vugts (SNS), de vice-voorzitters drs. W.G.J.M. Blind (SNS) en W.G. Tuinenburg (Reaal), drs. A.G.F. Boersma (SNS/NOG) en J.C. Verheij (Reaal).
Over 1996 bedroeg de omzet (pro forma) f 4.943 mln, waarvan f 3.005 mln uit verzekerings- en f 1.938 mln uit bankactiviteiten. Het resultaat na belastingen was f 213 (163) mln.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.