nieuws

SKHB: Hypotheekadvies via internet ver onder de maat

Archief

Voor complexe financiële producten kan via internet nauwelijks een goed advies verkregen worden. Dat concludeert de Stichting Keurmerk Hypotheekbemiddeling (SKHB) uit een onlangs gehouden onderzoek onder dertig financiële dienstverleners.

SKHB legde een hypotheekcase van vijf vragen voor aan 32 bedrijven die actief zijn op het gebied van hypotheken. Twee bedrijven hebben een maximum gesteld aan het aantal tekens per e-mail, waardoor de case niet kon worden voorgelegd. In twaalf gevallen werd binnen het uur een reactie ontvangen; vier van de in totaal dertig gemailde bedrijven (13%) gaven niet thuis. Een kwart geeft een eerste reactie, maar laat daarna niets meer van zich horen.
Van de financiële dienstverleners die via internet hypotheekadvies geven, antwoordde slechts 37% inhoudelijk op per e-mail gestelde vragen. In geen enkel geval werden alle vragen correct beantwoord. Van de partijen die reageerden, gaf slechts 27% een antwoord waar de klant iets aan heeft, aldus SKHB. De stichting concludeert hieruit dat voor complexe financiële producten op internet (nog) geen op de persoonlijke situatie toegespitst advies te krijgen is. De onderzoeksgroep bestond uit banken, verzekeraars, hypotheekbemiddelaars en (online) assurantietussenpersonen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.