nieuws

SKHB gaat intrekking keurmerken bekendmaken

Archief

De Stichting Keurmerk Hypotheek Bemiddeling (SKHB) gaat elke intrekking van het keurmerk bekendmaken. De eerste vestiging die ‘aan de schandpaal is genageld’ is de vestiging van de Van Bruggen Adviesgroep in Heerenveen. Naast de eigen leden hebben ook online hypotheekaanbieders te duchten van de stichting, die onderzoek heeft laten verrichten naar de kwaliteit van online hypotheekadvies.

De Friese vestiging is het keurmerk kwijtgeraakt omdat “op belangrijke punten niet meer aan de Keurmerkeisen wordt voldaan”, zo meldde de SKHB. “Dit betekent onherroepelijk dat het Keurmerk wordt ingetrokken.” Volgens Van Bruggen is de intrekking van het keurmerk het gevolg van een wisseling van hypotheekadviseur: de oude was gecertificeerd, de nieuwe niet. De Heerenveense adviesgroep zou uit eigen beweging al het Keurmerk-logo hebben verwijderd.
SKHB-directeur Nico Stolwijk wil niet inhoudelijk ingaan op de reden(en) voor het intrekken van het keurmerk. “Maar de wisseling van adviseur was niet de aanleiding. Wij hadden toen al besloten het keurmerk in te trekken.” Volgens Stolwijk is het niet de bedoeling dat leden die hun keurmerk kwijtraken publiekelijk aan de schandpaal worden genageld. Maar de stichting gaat voortaan wel bekendmaken welke hypotheekadvieskantoren hun keurmerk verliezen. Elke intrekking worden gemeld aan de plaatselijke media en wordt ook op de site gezet. “Het keurmerk wordt niet zomaar ingetrokken. Wij hebben een beoordelingscommissie die daarover beslist. Er moet dan eerst sprake zijn geweest van enkele waarschuwingen. De vestiging kan tegen de beslissing in beroep gaan, maar dat is in het geval van Van Bruggen niet gebeurd. Wij maken de intrekking van het keurmerk bekend om duidelijk te zijn tegenover de consument.”
Maar die kan zo wel het idee krijgen dat iemand die het SKHB-keurmerk verliest, een slecht adviseur is. “Je moet het los zien van de kwaliteit van het advies. Je moet kijken naar de dienstverlening. Wij stellen een aantal eisen aan die dienstverlening; als een vestiging daar niet meer aan kan voldoen, dan moeten wij het keurmerk intrekken. Maar dan moet het echt beneden de maat zijn.”
Onderzoek
De SKHB heeft door bureau Jungle Rating een onderzoek laten uitvoeren onder online hypotheekaanbieders. Eerder al liet de stichting weten de site van de Vereniging Eigen Huis (VEH) niet te waarderen vanwege het gebrekkige hypotheekadvies dat daar gegeven wordt.
Uit het onderzoek onder tien aanbieders blijkt dat online hypotheekverstrekkers vooral tekortschieten op het gebied van de inventarisatie van de wensen van de klant. De tien onderzochte aanbieders zijn Centraal Beheer, Eubos, EuropeLoan, Independer, MoneYou, Ohra, Postbank, RVS, SNS Bank, VEH en Wellowell. Zij scoren op een schaal van 100 gemiddeld 28 punten.
In het Vara-consumentenprogramma Kassa! werd begin november aandacht besteed aan dit onderzoek. Stolwijk is van mening dat het onderwerp in de uitzending niet voldoende uit de verf kwam: “Het item is ingekort en bovendien waren er vijf gasten. Daardoor was er te weinig tijd om echt een discussie van de grond te laten komen. Dat is jammer. Verder is de SKHB niet echt geïntroduceerd.”
De SKHB vindt dat online hypotheekaanbieders onvoldoende duidelijk maken dat voor een volledig hypotheekadvies een gesprek met een adviseur nodig is. In de uitzending van Kassa! verdedigden de internetaanbieders zich tegen die kritiek door te wijzen op de mogelijkheid via de site contact te leggen met een adviseur. Stolwijk: “Er staat altijd wel ergens een regeltje dat dat kan. Maar als je maatwerk wilt leveren en dan afgaat op de gegevens die op de internetsite worden gevraagd, dan plaatsen wij daar kanttekeningen bij. De sites wekken de indruk dat het voor iedereen interessant is om daar zaken te doen.”
Het onderzoek van Jungle Rating geeft aan dat online hypotheekaanbieders vooral slecht scoren in het vragen naar de persoonlijke voorkeuren van de aanvrager en de gegevens om de meest passende hypotheekvorm te bepalen. Dat hoeft echter niet te betekenen dat je je op een site niet kunt oriënteren, vindt Stolwijk: “De aanbieder die het slechtste scoorde in het onderzoek, verwijst de bezoeker wel altijd door naar een adviseur. Dat vinden wij dus niet meteen een slechte hypothekensite.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.