nieuws

Sjacko.com: nieuw leven in de Verzekeringsbespaarder

Archief

Sjacko Henkelman, initiatiefnemer van de vorig jaar gestarte Verzekeringsbespaarder, introduceert in november de internetverzamelplaats Sjacko.com. Henkelman wil daar ongeveer honderd websites van dienstverleners samenbrengen.

De eerste site, die over twee weken de lucht in gaat, is de vernieuwde Verzekeringsbespaarder. Een site waar alleen onafhankelijke tussenpersonen zich mogen aansluiten. Het idee van de Verzekeringsbespaarder is simpel: ‘wij bekijken uw verzekeringen en adviseren over goedkopere mogelijkheden, zonder dat daarbij kwaliteitsverlies optreedt’. Van de premiebesparing die dat in het eerstvolgende jaar opleverde, is 50% bestemd voor de Verzekeringsbespaarder.
Volgens voormalig assurantieadviseur Henkelman – hij verkocht ruim twee jaar geleden zijn assurantiekantoor – is er zeker interesse in de formule. Zo raakte hij eind 1999 in gesprek met Aegon, die wel oren had naar het initiatief en volgens Henkelman zelfs “tonnen wilde investeren”. Aegon haakte echter op het allerlaatste moment af, waardoor Henkelman fors in de financiële problemen kwam en de Verzekeringsbespaarder niet goed van de grond is gekomen.
“Dit had vooral marketingtechnische oorzaken”, vertelt Henkelman. “Want hoe zorg je dat klanten bij jou terecht komen?” Doordat Henkelman meewerkte aan een mailingactie had hij opeens het ‘ei van Columbus’ gevonden. “Door die mailingactie zag ik hoe de Verzekeringsbespaarder wél kon werken. Geen dure marketingacties, maar gewoon klanten op een presenteerblaadje aangeboden krijgen.”
Zo ontstond het idee van de community Sjacko.com. Op één centrale ontmoetingsplaats tal van bedrijven bij elkaar brengen, die profiteren van elkaars klantenbestand. Zowel particulieren als bedrijven kunnen shoppen op de sub-sites van Sjacko.com.
Navigatie
Per site worden specialisten bij elkaar gebracht, zoals verzekeringsspecialisten, hypotheekbemiddelaars, accountants, notarissen, drukkers, organisatieadviseurs en werkbemiddelaars. Wie iets zoekt, meldt zich op de site Sjacko.com en klikt door naar de gewenste dienstverlener. Elke sub-site heeft een coördinator.
De bezoeker werkt zich door een vragenlijst heen, waardoor het de coördinator van de sub-site duidelijk wordt wat de bezoeker precies wil. In die vragenlijst zijn niet alleen vragen opgenomen over bijvoorbeeld verzekeringen, maar ook vragen over eventuele vacatureproblemen of drukwerkproblemen die de klant heeft. Op die manier komen de andere sub-sites weer in beeld voor diezelfde klant. “Het grote voordeel is dat je de klant op een presenteerblaadje krijgt aangeboden.”
Voor de verzekeringssite heeft Henkelman een navigatietraject opgesteld met honderden paden. Aan het eind van de vragenlijst krijgt de bezoeker een conclusie voorgeschoteld met een aanbeveling tot actie. “Die aanbeveling wordt onderbouwd aan de hand van de antwoorden”, vertelt Henkelman.
Oud en nieuw
Henkelman is zelf coördinator van de Verzekeringsbespaarder. “Op het moment dat ik de bezoeker doorverwijs naar één van de tussenpersonen die deelnemen in de Verzekeringsbespaarder komen oude en nieuwe economie samen. Want daar komt het persoonlijk contact weer om de hoek kijken.”
Aan de Verzekeringsbespaarder mogen alleen onafhankelijke tussenpersonen deelnemen. Henkelman zegt dat dit er op dit moment twintig zijn. Namen wil hij nog niet noemen. De Verzekeringsbespaarder werkt op basis van no cure, no pay. “Geen besparing, dan ook geen inkomsten.” De klant kan ook kiezen voor het betalen van een uurtarief of het betalen van een vaste vergoeding.
Als een dienstverlener de verzekeringsportefeuille van een klant onder wil brengen bij een andere maatschappij, loopt dit eveneens via de coördinator. “Op die manier behoud je het overzicht en kunnen ook kortingen bedongen worden.”
Kosten
Bedrijven die hun diensten via Sjacko.com willen aanbieden, betalen daarvoor jaarlijks een bedrag van ( 2.000. Vervolgens worden ze ingedeeld bij de sub-site van hun specialisatie. Een ballotagecommissie toetst de kwaliteit van de beoogde deelnemers. Zodra er vijf deelnemers zijn, bepalen de deelnemers zelf via de ballotagecommissie wie er nog meer mogen toetreden.
Henkelman, in casu Sjacko.com, krijgt zijn inkomsten uit de bijdragen van de deelnemende bedrijven. Hiervan moet de site worden onderhouden en de achterliggende dienstverlening zoals de kwaliteitstoetsing worden betaald. “Het is de bedoeling dat iedere deelnemer ook weer andere bedrijven aanbeveelt waarmee ze goede ervaringen hebben. Ze moeten bereid zijn die kennis en ervaring in te brengen in Sjacko.com. We moeten samen de Alpe d’Huez op. Het kan niet zo zijn dat ze betalen en vervolgens meefietsen op het succes van de site.”
Grote spelers worden niet toegelaten tot de community. “Deze zijn immers geneigd de markt en de macht naar zich toe te trekken, waardoor de andere deelnemers benadeeld kunnen worden”, zegt Henkelman. Samenwerking en kwaliteit zijn de sleutelwoorden in het verhaal van Henkelman. De kwaliteit moet gewaarborgd worden door de ballotagecommissie die alle leden toetst. Als een dienstverlener de fout in gaat, wordt hij daarop aangesproken door de arbitragecommissie. “Gaat hij nogmaals de fout in, dan nemen we afscheid.”
Henkelman gelooft heilig in zijn concept, dat oude en nieuwe economie bij elkaar moet brengen. Het feit dat op dit moment de markt voor internetbedrijven, de zogeheten dotcommers, volledig is ingestort, kan hem niet van zijn stuk brengen. “Niemand heeft in dit concept gaten kunnen schieten. Het staat als een huis”, aldus een bevlogen Henkelman die Sjacko.com voorlopig in z’n eentje in de lucht moet krijgen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.