nieuws

Site Shell Polis: niet bijzonder, wel doelgericht

Archief

Shell en AXA, Achmea en C1000, Albert Heijn en Aegon: het zijn voorbeelden van multichannel distributie in optima forma. De initiatieven roepen veel protesten op. Zo ook dat van Shell en AXA, die ervan uitgaan dat het verbeteren van de bestaande relatie met de klant veel meer oplevert dan het verwerven van een nieuwe. Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen namen een kijkje op Shellpolis.nl. Niets bijzonders, maar in opzet zeker wel effectief, luidt het oordeel. De vraag blijft natuurlijk hoe de verkoopcijfers zullen zijn.

door Marenna van Reijsen en Joost Steins Bisschop
Ook Shell stapt in de verzekeringsmarkt. Je kon er op wachten. Nog even en je kan ook bij de stomerij, op het strand, op de skibaan van Hans & Con of bij de bakker terecht. “Eén maanzaad, twee mueslibollen en een reisverzekering. Gaat het zo mee?”.
Denk niet dat je bij de benzinepomp langs de weg de verzekering kan sluiten. Dus niet ‘Tank je eigen verzekering’, zoals de site kopt. We zijn aangewezen op de website van Shell Polis of AXA.
De samenwerking tussen deze bedrijven lijkt verrassend, maar we laten ons steeds minder verrassen. Na de fusie tussen AOL en Time Warner kan alles. Shell & AXA: label met klantencontacten vindt label met producten. Op de website staat het als volgt: “Het beste van twee werelden verenigd in een aantal innovatieve Shell Polis mobiliteitsverzekeringen.” Shell wil daarbij haar trouwe klanten belonen, hoe meer de klant tankt, des te hoger de korting op de gesloten verzekering. Je zou denken dat meer brandstof leidt tot meer mobiliteit en tot een verhoogd risico. Maar Shell kiest voor het belonen van de loyaliteit van haar klant. Die vaste klant wordt ook bevoordeeld met vouchers voor gratis wasbeurten en extra ongevallen- en inzittendenverzekeringen.
Mobiliteit
Op de site van Shell Polis lezen we dat we hier terecht kunnen voor mobiliteitsverzekeringen. Dit zijn auto-, bestelwagen-, motor-, caravan- en doorlopende reisverzekeringen voor particulieren en bedrijven. Op de homepage staan aan de linkerkant de diverse rubrieken gerangschikt, die ook via vragen elders op de pagina benaderbaar zijn.
De site wekt de indruk vooral door tekstschrijvers te zijn gevuld en minder door vormgevers. De uitvoering is simpel, er is weinig grafische verfraaiing gebruikt en de vele teksten worden in leesbare alinea’s gepresenteerd. Een stijl die op meerdere Shell-sites is toegepast. Zoals steeds regelmatiger geconstateerd kan worden, loopt ook hier de site soepeler met Explorer.
We beginnen met het uitrekenen van de premie voor een autoverzekering. Dat verloopt gemakkelijk. De gele balk onderaan het scherm geeft instructies en toelichting weer. Met behulp van de buttons ‘vorige’ en ‘volgende’ vullen we stapsgewijs de berekening in. De premie kunnen we steeds opnieuw berekenen, afhankelijk van gemaakte keuzes.
Het resultaat van de premieberekening is op te slaan. Daarvoor moeten we een login met wachtwoord aanmaken. We zijn de anonieme fase voorbij. Via de button ‘Log aan’ krijgen we bij een volgend bezoek toegang tot de opgeslagen premieberekeningen en/of de polisaanvraag.
Aanvraag
Aansluitend op de premieberekening volgt de aanvraag van de polis. Shell Polis wil nu veel meer van ons weten. Na alle vragen beantwoord en keuzes gemaakt te hebben, volgt een overzicht van de achtergelaten gegevens, inclusief een verwijzing naar de premieberekening.
Vervolgens de voorkeur voor wijze van betaling aangeven, rekeningnummer invullen en de button ‘Verzenden’ doet de rest. Het resultaat is een tijdelijke dekking. Per post krijgen we de nodige bescheiden toegestuurd die ondertekend dienen te worden, waarna de dekking definitief is.
De site geeft veel tekst en uitleg over de aangeboden producten en over de samenwerking met AXA. In rubrieken als ‘Uw Voordeel’, ‘Ons Aanbod’, ‘Vraag en Antwoord’, ‘Particulieren’ en ‘Bedrijven’ wordt met wisselende woorden hetzelfde duidelijk gemaakt.
Gratis autowassen
De link ‘Andere sites’ verwijst naar de overige sites van Shell en AXA. In de rubriek ‘Gratis Autowassen’ (eenmaal per seizoen) staat een lijst van Shell-stations in Nederland met wasstraten waar de vouchers geldig zijn.
Bij ‘Tanken voor premiekorting’ wordt duidelijk dat het bezit van de bestaande klantenspaarsystemen noodzakelijk is voor het verkrijgen van korting. De ‘Easypay-sleutelhanger’ van Shell geeft klanten de mogelijkheid om bij een voor hen gereserveerde pomp te tanken en direct te betalen. Die sleutelhanger krijgen we een jaar lang gratis(?) als we een Shell Polis-verzekering afsluiten.
Via een hyperlink in de tekst bij ‘Particulieren’, komen we op de Easypay-site en kunnen we ons voor de betalende sleutelhanger of zelfs het betalend horloge aanmelden.
De site van Shell Polis is als een ferme slag met een grote, houten hamer op een stevige stalen spijker. Kort en krachtig, niets bijzonders, in opzet zeker wel effectief. We zijn benieuwd naar de verkoopcijfers. Kan iemand van AXA of Shell ons op de hoogte houden? We zullen prudent met de informatie omgaan.
Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen zijn werkzaam bij SPC Group in ‘s-Hertogenbosch.
Plussen en minnen
+ Online premie berekening en afsluiting ‘op maat’.
+ Duidelijke navigatie, plug & play site.
+ Administratie van de aanvraag, herkenning van de klant.
– Wie durft nu eens een site te maken zonder die ellendige, nietszeggende stock-foto’s (een handdruk, man met kind, bruhhh).
– Sommige verticale zinnen zijn onleesbaar.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.