nieuws

Site Monuta maakt dood minder taboe

Archief

Je laatste wens en de regie van je eigen begrafenis via Internet vastleggen. Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen tekenen er voor. Monuta biedt op die mogelijkheid helaas nog niet. Maar de uitvaartverzekeraar is met de vernieuwde site, compleet met digitale rouwkaarten en veelgestelde vragen, goed op weg.

door Joost Steins Bisschop en Marenna van Reijsen
Ieder zijn eigen wens. Met die slogan opent Monuta haar website. Een klare openingszin voor een medium als Internet.
Ondertussen verschijnen er afwisselend, in een mooi tempo, foto’s van portretten. Blond, blank en zwart met rasta-kapsel en een opvallend groot aantal huisvaders komen langs. Geen bejaarden.
Contact
Onderin staan het logo en de rubrieken ‘Uitvaartverzorging’, ‘Verzekering’, ‘In Memoriam’ en ‘Contact’. Opvallend is dat Monuta nadrukkelijk lokt naar de contactpagina. Hier krijgen we de mogelijkheid om aan te geven vanuit welke provincie we contact zoeken met Monuta.
Vervolgens krijgen we een scherm waarin staat vermeld dat Monuta uit de gekozen regio contact opneemt als we onderstaande velden invullen met onze naw-gegevens (geen e-mail adres!). Controle of de gekozen regio overeenkomt met de ingevulde plaatsnaam is er niet.
We kunnen ook contact leggen door een vraag of opmerking te mailen. De website toont nog steeds onze gegevens, ook een dag later, dankzij een cookie dat op de pc is geplaatst. Alleen het kenmerk dat er een mevrouw contact legt, is moeilijker vast te leggen. Consequent wordt dit veranderd in De heer.
Monuta geeft tevens de gelegenheid om een wijziging in de persoonlijke situatie door te geven via de website. Bijvoorbeeld in het geval van gezinsuitbreiding of verhuizing. Mooi is dat het nieuwe adres meteen verwerkt wordt en bij onze gegevens op het scherm verschijnt. De website blijft ons (her)kennen.
Terugbellen
‘Bel me nu’ staat er en de belofte dat er direct teruggebeld wordt. Dat zal dan moeilijk worden bij de niet-ISDN’ers onder ons; zij zijn immers in gesprek. Die worden op een later tijdstip alsnog gebeld, zo bleek.
Het terugbellen gebeurt alleen tussen 8:00 uur en 21:00 uur. Een keurige foutmelding is het resultaat van een poging buiten deze tijden. Maar – hoe simpel toch weer – verander de klok van je pc en je wordt binnen een seconde gebeld; een antwoordapparaat staat ons vriendelijk en correct te woord. We spraken een boodschap in met het verzoek om niet meer terug te bellen.
Advies
De rubriek ‘Uitvaartverzorging’ is onderverdeeld in ‘Momentum’, ‘Onze rouwkaartencollectie’ en ‘Vragen over het laatste afscheid’.
Monuta Momentum is een service-organisatie die adviseert hoe van tevoren de uitvoering van de uitvaart vastgelegd kan worden. Pagina voor pagina lezen we de voordelen van ‘Momentum’ en de mogelijkheden van het lidmaatschap. Voor een tientje per jaar krijgen we een nieuwsbrief en het ‘laatste wensen-formulier’ ter controle toegestuurd. Voor f 50 een abonnement voor je hele leven. Het is een kwestie van kansberekening, maar dat geldt voor alle verzekeringsproducten.
Monuta vraagt helaas niet het e-mailadres van haar relaties. Doet de uitvaartverzekeraar dit wel, dan kan de afwikkeling voortaan via Internet verlopen. dat scheelt weer een aantal postzendingen. Ook wijzigingen kunnen meteen digitaal worden verwerkt. Allemaal voordeel.
‘Onze rouwkaartencollectie’ toont een overzicht van de eigentijdse kaarten die Monuta in het assortiment heeft.
Knappe koster
De antwoorden op de twaalf ‘Vragen over het laatste afscheid’ geven een indruk van de werkwijze van Monuta en de mogelijkheden die er zijn om de uitvaart op een persoonlijke wijze te laten verlopen. Het is wat obligaat van karakter allemaal. Natuurlijk mogen mijn kinderen de kaarsen aansteken, een knappe koster of krengige crematoriumdiender die dat gaat verbieden.
Digitale rouwkaart
‘Verzekeringen’ geeft, strak opgebouwd, schermpje voor schermpje, informatie over negen verzekeringsproducten, variërend van een simpele uitvaartverzekering tot een ‘Zorgzekerheidshypotheek’ .
‘In Memoriam’ biedt de mogelijkheid om de rouwkaart ook digitaal te plaatsen. In mei heeft iemand dat laten doen en er is nog één voorbeeld te zien in vier verschillende uitvoeringen. Het enthousiasme lijkt nog gering. We vroegen ons af welke markt om deze service staat te springen.
Conclusie
Natuurlijk, de dood is steeds minder een taboe. Het blijft dapper en verkennend van Monuta om haar activiteiten op een dergelijke wijze onder de aandacht te brengen. Er zijn suffige rouwkaarten (vogeltjes, helmgras, pluizebol, het gevouwen bootje, je verzint het niet), we zien nog niet die hysterische groeimarkt voor annonces op het Internet, maar Monuta probeert het toch allemaal.
Het is bekend dat een anoniem medium als een computer meer intieme informatie aan de gebruiker onttrekt dan een mens (dokter, vertegenwoordiger, in sommige gevallen zelfs de partner, ze verliezen het allemaal van de computer). En daar zit de uitdaging. Wie heeft er niet eens algemeen, schuchter gesproken over de eigen begrafenis/crematie, om daar vervolgens niets in detail over vast te leggen? Bij Monuta zou je het juist op Internet moeten kunnen doen. Zou het niet fantastisch zijn om mijn laatste wensen en de regie van mijn eigen begrafenis (Karel moet naast Monique, Herman Brood uit de speakers en neefje Paul mag skatend in een Feyenoord-shirt het altaar op) bij Monuta vast te laten leggen?
Iets anders: zou er geen behoefte bestaan aan het vormen van discussiegroepen over onderwerpen die gerelateerd zijn aan de dood? We denken van wel. Niet alleen voor de stervelingen zelf, maar ook voor hen die een sterfgeval in hun omgeving hebben meegemaakt. En ook hier weer geldt dat het anonieme karakter van het toetsenbord en de veilige omgeving van je eigen (werk)plek kunnen leiden tot een grotere openheid dan op een door borrelnoten en prietpraat gedomineerd plichtmatig verjaardagsfeestje.
De organisatie Monuta wekt vertrouwen, en dat vertrouwenwekkend imago wordt bevestigd in de vormgeving op Internet. Nu doorzetten. Vraag maar naar onze e-mail, open de discussies maar, behandel mijn gegevens vertrouwelijk, serieus en met respect en wij voorspellen Monuta een bezoekersrijke site, die aan een grote vraag beantwoordt.
De visie die Monuta blijkbaar heeft, mag wat ons betreft met meer trefzekerheid worden doorgezet. En let op onze woorden, het gaat gebeuren.
www.monuta.nl
Beoordeling Monuta
Vorm
Onderaan elke pagina staan steeds de hyperlinks naar de vier rubrieken op de site in een apart frame. Binnen een rubriek wordt de navigatie uitgebreid met een indeling op het rechterdeel (opmerkelijk) van de site.
De pijltjes boven en onder de tekstkolommen zijn duidelijk. Ze doen precies datgene wat je ervan verwacht; vooruit en achteruit bladeren. Geen verwarring met het woordje ‘Terug’. In het algemeen is de vormgeving gelijk een obelisk; strak, inzichtelijk en rechtlijnig.
We vonden wel een aantal schoonheidsfoutjes: het logo van Monuta is ook op de homepage een link terug naar de homepage. Er verandert niks, maar het kan verwarrend zijn. De presentatie van de teksten is soms wat slordig; kleine spelfoutjes en vreemde afbrekingen komen voor.
Inhoud
Bij de verschillende ‘Verzekeringen’ treffen we steeds dezelfde opbouw aan. Korte stukken tekst die nogal eens hetzelfde zijn. Veelbeproefde teksten zijn het, waarschijnlijk rechtstreeks overgenomen uit brochures. Die staan er nu, ze staan er over een paar jaar nog steeds zo, verwachten wij.
De teksten zijn heel voorzichtig geformuleerd. Weinig ‘dood’, veel ‘uitvaart’ en ‘overlijden’.
Op een zo vriendelijk mogelijk manier worden de activiteiten van Monuta beschreven op de site.
Mediumgebruik
Er staan vragen over de uitvaart op de site, met antwoord. Vragen die bedacht zijn door Monuta en ongetwijfeld gebaseerd op kennis van haar doelgroep. Het zou mooi zijn om hier heel regelmatig verversing in aan te brengen. Je maakt ons niet wijs dat tegenwoordig niet de meest exotische vragen worden gesteld.
Het is niet mogelijk om zelf een premieberekening te maken. Ook hier vinden we voorgekauwde voorbeelden, waarbij het wel heel toevallig is als ze ook nog eens op de situatie van de bezoeker van toepassing zijn.
Er is een aantal formulieren voor de verschillende wijzen van contact leggen. Alle zonder e-mail.
‘Onze rouwkaartencollectie’: kijken, kijken, maar niks mogen kopen. Kortom, er is nog veel mogelijk.
Prikkel
De grootste prikkel is misschien wel het anonieme karakter van het medium. En de zwakte is toch nog het zeer beperkte interactieve karakter.
Betrokkenheid
Op toegestuurde mails hebben we na een aantal dagen nog geen antwoord. Maar misschien leidt Hemelvaart voor een uitvaartorganisatie tot vertraging. ‘Bel me nu’ doet precies wat het belooft. Binnen de seconde. De tijd wordt genomen om antwoord te geven op de gestelde vragen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.