nieuws

Scheurende ‘Amerikanen’ voor nuchter fondsbeleggen

Archief

door Richard Vroom

Je ziet een paar ‘Amerikanen’ over het televisiescherm scheuren. Hé, heeft die truttige stuntman van Fortis ASR dan nu eindelijk een polis met no-claimbeschermer gesloten? Neen, het blijkt een reclame van AXA te zijn en dan helemaal niet voor de autoverzekering, maar voor fondsbeleggen.
Verzekeraars en beleggingsproducten. Het is anno 2006/2007 een buitengewoon gevoelig onderwerp. De misverstanden zijn nog lang de wereld niet uit. En de resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst. Nou ja, behalve de garantie voor gesodemieter, want de storm zal voorlopig nog wel niet gaan liggen. Diverse media, mogelijk een beetje uitgekeken op de aandelenlease-ellende, hebben de ‘Woekerpolisaffaire’ als een nieuwe knuffel in hun handen gesloten.
AXA is deze maand met een grootscheepse reclamecampagne voor fondsbeleggen gestart. Daarbij gaat het dus niet om beleggingsverzékeringen, maar wel om beleggingsproducten van een onderneming die als verzékeraar bekend staat. Het is voor AXA te hopen dat consumenten niet alles over één kam scheren.
Autorace
De campagne van AXA bestaat onder meer uit tv-reclames, internetbanners, vakbladadvertenties en reclameborden langs de snelwegen. Om met die laatste te beginnen. Er is een reclamebord met daarop twee auto’s, die in een onherbergzaam gebied op een weg rijden. De auto rechts op de voorgrond is voorzien van het woord Europa, de auto links moet China voorstellen (zie foto).
Wat is hier aan de hand? Als de streek waar de auto’s rijden is gelegen in een land waar men normaal gesproken rechts rijdt, dan is de boodschap dat ‘China’ door ‘Europa’ is gepasseerd. Maar als het een Brits-georiënteerde natie betreft, komt die Chinees de Europeaan inhalen. Die laatste mogelijkheid wordt opgedrongen aan de passanten die ook de reclame van AXA op televisie hebben gezien. Want in die reclame wordt betoogd, dat de Chinezen eraan komen (“Europa voelt de hete adem van China”).
Dukes of Hazzard
Belangstellenden die een bezoek brengen aan de internetsite van AXA worden verwelkomd door een zogeheten levende banner. Er komt een grote Amerikaan de hoek om gescheurd, compleet met zwiepende kont. Het lijkt wel een authentieke scène uit de tv-serie Dukes of Hazzard. ‘Beleg in de AXA WF Talents Funds’, staat ernaast.
Vervolgens komt er nog zo’n auto in grote vaart de bocht om, die even later door het maken van een pirouette het erf in stofwolken hult. ‘Stap in bij de beste bestuurders’, ‘En ontvang 1% extra inleg!’
Daarna wordt de hele breedte van de banner in beslag genomen door de slagzin ‘De beurs is emotie. Daarom is er AXA’, gevolgd door de slotzin ‘Wereldspeler in fondsbeleggen’. Een en ander stemt tot nadenken. Als de beurs emotie is, dan moet ik veronderstellen dat AXA daar nuchter mee omgaat. Ik moet niet zelf gaan pionieren in effecten, maar dat spel overlaten aan AXA. ‘Wereldspeler in fondsbeleggen’, spoort dan mooi met de veronderstelde gedachtegang.
Kans op 10.000 euro
Wie dieper de site ingaat, komt bijvoorbeeld op de pagina ‘Brochures van de AXA-beleggingsrekening’. Aan de rechterkant van het scherm speelt in klein formaat de levende banner van de startpagina. Er is echter één belangrijk verschil: er is in deze ‘diapresentatie’ een beeldje tussengevoegd met als tekst ‘Maak kans op 10.000 euro. Klik hier!’
Kijk, die verleiding ontglipt ons niet. Want als de beurs emotie is, is de kans op 10.000 euro toch zeker een grote verleiding. ‘U kunt bij AXA direct online het aanvraagformulier invullen. Wenst u meer financiële begeleiding, dan kunt u een intermediair inschakelen.’ Genoemde kans wordt elke maand (in de actieperiode tot juni) geboden aan particuliere beleggers die voor _ 10.000 gaan (bij)beleggen. Onder deze groep wordt niet alleen telkens een bedrag van _ 10.000 verloot, de winnaar mag ook nog eens _ 10.000 laten overmaken aan een van de door AXA geselecteerde, algemeen bekende goede doelen.
Charles
AXA timmert onder de paraplu van de grootscheepse fondsbeleggencampagne momenteel aan de weg met de AXA WF Talents Funds. Aangezien de beursvloer een zeer emotionele omgeving is, heb je iemand nodig die het hoofd koel houdt. Iemand die analytisch is en rationeel. “Charles Firmin-Didot is zo iemand”, stelt AXA in de vakbladadvertentie. Charles wie? Er wordt gelukkig direct een toelichting gegeven. “Een opmerkelijke Fransman, die inmiddels wereldwijd bekendstaat als succesvol fondsbeheerder.” Hij is ook de beheerder van de AXA WF Talent Funds. “Bij deze fondsen gaat het om talent”, is een toevoeging die overbodig lijkt, zeker gezien de daarop volgende zin: “Om de meest ervaren, gedreven en talentvolle bestuurders”.
AXA speelt wel erg ‘op de man’ met het naar voren schuiven van deze Charles. Hoe lang zal hij nog bij AXA in de spits spelen? Immers, als Charles naar een concurrende club overstapt, is het de vraag of er dan een even slimme vervanger klaarstaat. Beleggen is toch iets voor de langere termijn?
Voor de bezoekers van de bijeenkomst die AXA eind vorig jaar in het Kurhaus hield voor het intermediair is Charles Firmin-Didot geen onbekende. Hij heeft daar de zaal toegesproken over de succesfactoren van ‘zijn’ AXA WF Talents Funds. Charles heeft meer vertrouwen in mensen dan in modellen en gelooft dat de ondernemer het succes bepaalt en niet de onderneming.
Nominaties
AXA blaast overigens in ons land een goede partij mee in de wereld van de vermogensbeheerders. Eerder deze maand zijn door Het Financieele Dagblad de nominaties voor de FD Morningstar Awards 2006 bekend gemaakt. Onder de 36 genomineerden (in twaalf categorieën) kom je drie keer een AXA-fonds tegen. Het gaat om AXA Model Fund V (in de categorie ‘Aandelen wereldwijd’) en om AXA Model Fund IV en AXA WF Optimal Income (beide in de categorie Mixfondsen, waarin deze twee AXA-fondsen het opnemen tegen ‘Allianz Holland Euro Selectie’. Deze nominaties (de winnaars worden 6 februari bekendgemaakt) vormen een mooie ondersteuning van het imago van AXA als vermogensbeheerder.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.