nieuws

Schadebureau O&O: stijging van fraudes met lease-auto

Archief

Directeur Jan van der Kleij van het schade-onderzoeksbureau O&O voorziet in de nabije toekomst een sterke stijging van het aantal in scène gezette diefstallen van lease-auto’s. “Het is een voorspelbare reactie op het fiscaal onaantrekkelijker worden van leaseconstructies. Een aantal leaserijders zal de auto simpelweg laten verdwijnen om zo onder langlopende contracten uit te komen.”

Fraude met autodiefstallen is trendgevoelig en volgt vaak op nieuwe regelgeving, weet Van der Kleij. Hij vergelijkt zijn voorspelling van de aankomende lease-diefstalgolf met die van een aantal jaren terug, toen er een nieuwe belastingmaatregel voor (fiscaal aantrekkelijke) auto’s met grijs kenteken op stapel stond. “Direct na de aankondiging van die maatregel zagen we hier het aantal meldingen van gestolen auto’s met een grijs kenteken toenemen. Het kan haast niet anders dan dat die voertuigen niet langer in aanmerking kwamen voor een grijs kenteken en de eigenaren een belastingaanslag stond te wachten.”
Vakantie aanbetalen
Ondanks de tijd van het jaar, heeft het onderzoeksbureau momenteel de handen vol aan opdrachten. “Er wordt gestolen als de raven. Normaal gesproken zijn de pieken van autodiefstallen in de lente en tegen de maand december. Criminelen komen in die maanden net als de rest van Nederland in hun huishouden voor hoge kosten te staan. Ook zij moeten hun vakantie aanbetalen en de dure decembermaand bekostigen. Dat zie je terug in de diefstalstatistieken”, aldus Van der Kleij.
Tijdens ons gesprek krijgt de O&O-directeur te horen dat een gestolen Mercedes uit de E-klasse, ter waarde van f 114.000, is terugevonden op een kade in Antwerpen. Hij vraagt een medewerker snel contact op te nemen met de opdrachtgevende verzekeraar, zodat deze een eventuele op handen zijnde schade-uitkering aan de verzekerde kan stopzetten.
In 1999 is het aantal gestolen personenauto’s gestegen tot 24.130 (23.659). Vooral nieuwe auto’s moesten het ontgelden. Deze toename schrijft Van der Kleij onder meer toe aan een aantal moderne diefstalmethodes. Zo huren criminele organisaties sinds enige tijd voor een paar honderd gulden junks in, om vervolgens groepsgewijs de complete autovoorraad bij een dealer weg te halen. “Met een busje vol verslaafden rijdt men – meestal vanuit Amsterdam – het land in om dealerbedrijven leeg te roven. De gloednieuwe auto’s staan voor het geval er brand uitbreekt met de sleutels in het contact in de showroom, en kunnen daarom vrij eenvoudig meegenomen worden. Vervolgens rijden ze in kolonne terug naar Amsterdam. In enkele gevallen zien de junks onderweg zelfs kans de autoradio nog even uit de gestolen auto te verwijderen!”
Sleutels uit huis
Niet alleen nieuwe auto’s zijn geliefd bij autodieven, ook hebben zij het steeds vaker gemunt op de duurdere merken zoals Mercedes, BMW en Porsche.
“Aangezien dergelijke merken steeds beter beveiligd worden, zien autodieven zich tegenwoordig genoodzaakt eerst bij de eigenaar in te breken om diens sleutels en handset voor het alarm te bemachtigen.” Een ander vaak gestolen type auto is volgens Van der Kleij de bestelbus Hyundai H100 met dubbele cabine. “Die busjes zijn erg gewild in Centraal Afrika om daar als taxi ingezet te worden. Opvallend is dat de H200, de opvolger van de H100, veel minder vaak gestolen wordt. De reden hiervoor is voor de hand liggend: de H200 is voorzien van startblokkering en een modern elektronisch motormanagementsysteem. In Centraal Afrika hebben ze liever auto’s van een wat ouder type, aangezien er geen kennis en apparatuur voor handen is om moderne motoren te repareren.”
Bestelling per e-mail
Van der Kleij ziet dat Internet in toenemende mate door autodieven gebruikt wordt voor het uitzetten en het plannen van diefstallen. Er bestaan volgens hem criminele netwerken die zich uitspreiden over geheel Europa, welke via nieuwsgroepen contact houden en vervolgens per e-mail tot nadere afspraken komen over het stelen van specifieke modellen. “Internet maakt het voor hen niet alleen buitengewoon eenvoudig en voor de politie oncontroleerbaar om opdrachten uit te zetten, maar ook om vervolgens het gewenste type auto op te sporen is met Internet een fluitje van een cent. Dealers zetten hun handelsvoorraad steeds vaker op Internet, zodat je als crimineel alleen maar even hoeft rond te surfen om te zien waar je moet zijn om een auto te stelen.”
Het recente besluit van de Stichting Vermiste Auto Register (VAR) om ook gestolen auto’s op Internet (www.stvar.nl) te zetten biedt het dievengilde volgens Van der Kleij eveneens de mogelijkheid tot misbruik. “Internet is een noodzakelijk middel om de autocriminaliteit te bestrijden, want het is een zeer internationaal opererende business geworden. De snelheid en wereldwijde bereikbaarheid van het medium Internet hebben we daarom hard nodig. Ook O&O zet de auto’s waarmee we adverteren op de VAR-website. Een nadeel is echter, dat criminelen eveneens handig gebruik kunnen maken van de geboden informatie op de website. Ik kan me goed voorstellen dat zij straks eerst gaan controleren of de door hen gestolen auto op de VAR-site gemeld wordt. Indien daar sprake van is, dan wordt de wagen omgekat (van een ander chassisnummer voorzien, red), ofwel zo ver mogelijk weg verscheept. Als vermelding op de website daarentegen uitblijft, kan het bestaande chassisnummer blijven zitten.” Bovendien verwacht Van der Kleij dat de website het stelen van auto’s met als doel het opstrijken van een beloning zal bevorderen.
Ongevalsanalyse van Marco’s Opel
Het schade-onderzoeksbureau O&O in Nieuwegein, met 14 medewerkers en een nevenvestiging in Polen, is marktleider in de automotivebranche. De afgelopen jaren was het bureau om die reden bij diverse spraakmakende ongevallen betrokken voor het maken van een ongevalsanalyse. In een toenemend aantal gevallen wordt het bureau ingeschakeld door verdachten bij strafzaken, om een tegenwicht te bieden voor het technisch onderzoek van de politie. Niet zelden worden daarbij de conclusies van de technische recherche weerlegd.
Zo werd de door Patrick Kluivert veroorzaakte aanrijding met dodelijke afloop door O&O geanalyseerd en was ook het voor een voetgangster fatale ongeluk van Marco Bakker in de parkeergarage van de Amsterdam Arena destijds onderwerp van onderzoek.
Over dit laatste ongeval neemt Van der Kleij trouwens een opmerkelijk standpunt in: “Bakker is destijds wel veroordeeld, maar ik ben persoonlijk inmiddels van mening dat zijn lezing over het op hol slaan van zijn cruisecontrol best wel eens de juiste kan zijn geweest. Er zijn ondertussen namelijk diverse soortgelijke ongelukken gebeurd in de Verenigde Staten. Trouwens, in Eindhoven reed een touringcar in een vergelijkbare situatie spontaan de stationshal binnen.”
Bij inspectie van havenkades, zoals hier in Vlissingen, worden regelmatig gestolen auto’s aangetroffen die staan te wachten op export naar verre oorden.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.