nieuws

Samenwerking met supermarkten kan ‘paard van Troje’ zijn

Archief

De opmars van ‘s-finance’, financiële dienstverlening via supermarkten, lijkt onstuitbaar. Er schuilt wel het gevaar in, dat ze ‘het kunstje afkijken’ en het daarna zelf gaan doen. Dit zijn conclusies van een onderzoek van ING.

In navolging van de VS en het Verenigd Koninkrijk zal s-finance ook in ons land aanslaan. Dit staat in een onderzoek van ING Bank waarbij de nadruk is gelegd op de bankactiviteiten. Consumenten, vooral tweeverdieners, willen steeds minder tijd besteden aan boodschappen en willen dus meer in één winkel kopen. Dit brengt assortimentsverbreding met zich mee die de supermarkten goed uitkomt, omdat de volumegroei in de foodsector beperkt is. Vooral in de VS slaat s-finance aan: 7% van de banken is gevestigd in een of andere winkel. “Het is de vraag of dit in ons land ook zo’n grote vlucht zal nemen. Bij ons is namelijk het betalingsverkeer efficiënter, is de reputatie van banken beter, en zijn de banken dichter bij winkelcentra.”
Financiële dienstverleners moeten de voordelen afwegen tegen de nadelen. “Het extra kanaal zal niet tot veel extra omzet leiden. Voor verzekeringen geldt dat wellicht minder. Een licht hogere productie als gevolg van de grotere beschikbaarheid is dan mogelijk. Veel ingrijpender dan het effect op de totale marktomvang zal het effect zijn op bestaande distributiekanalen en op marktaandelen (…) het daarmee gepaard gaande verlies in bestaande kanalen is, gelet op de ervaringen in het buitenland, niet te keren.”
Voor- en nadelen
Behalve winstgevendheid in enge zin, speelt ook een rol of er spanningen zijn met bestaande kanalen. “Een voorbeeld is de kritische reactie van het intermediair op de ‘verloving’ Albert Heijn en Aegon naar analogie van ervaringen van ING met Postbank.” Bovendien betekent s-finance extra druk op de marges van financiële instellingen. De supermarkten – “die, als ze de markt eenmaal doorhebben, uiterst scherp kunnen inkopen” – willen immers ook hun deel.
Individueel kan de financiële instelling baat hebben bij s-finance doordat daarmee nieuwe markten kunnen worden aangeboord. “Bijvoorbeeld door toetreding in het buitenland. In ons land zijn echter uitsluitend de ‘gevestigde’ binnenlandse namen in s-finance gestapt.”
De samenwerking kan ook ‘een paard van Troje’ blijken. “Er zijn in het buitenland ervaringen dat grote supermarktketens het kunstje eerst afkijken en het vervolgens zelf gaan doen. Een voorbeeld is Marks & Spencer in het Verenigd Koninkrijk die na een mislukt avontuur met de Bank of Scotland zelfstandig in ‘finance’ is gegaan.”
Samenwerkingsformule
In de VS, maar ook in Duitsland en Australië, is vooral het in store-concept populair: de banken huren ruimte in de supermarkt. In het Verenigd Koninkrijk deelt de supermarkt, onder eigen label, in het ondernemersrisico. Er is nog geen zicht op, welke formule in ons land het meest zal aanslaan. De supermarkten in ons land hebben een ijzersterke naam, maar het is de vraag of ze er goed aan doen die in deze te gebruiken. “Co-branding, het gebruik van beide labels, zou het beste zijn.”
De spelers
De grote supermarktketens in ons land hebben het volgende aantal vestigingen (waarvan tussen haakjes het aantal franchise-vestigingen): Albert Heijn 664 (169), C1000 354 (354), Super de Boer 470 (330), Edah 320 (90), Aldi 354 (0). Super de Boer en Edah zijn net als Albert Heijn van Ahold, dat tevens een meerderheidsbelang heeft in Schuitema (onder meer C1000).
Postkantoren BV, een joint-venture van Postbank (ING) en PTT Post, heeft ongeveer 400 vestigingen in diverse supermarkten en wil dat aantal fors uitbreiden. Aegon gaat met Albert Heijn samenwerken: een Spaarbeleg-product wordt gekoppeld aan de AH-bonuskaart. Achmea – dat via een meerderheidsbelang in Vendopolis ervaring heeft met het winkelconcept – start in de herfst met een proef met verkoop via C1000. Geové en Ohra bieden met korting ziektekosten- respectievelijk overige particuliere verzekeringen aan houders van een pas van de groothandel Makro. De Rabobank heeft proefgedraaid met de verkoop van vijfentwintig producten in een Plusmarkt-vestiging en gaat dit initiatief uitbreiden. ABN Amro heeft laten weten, ook geïnteresseerd te zijn in s-finance.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.