nieuws

Royal komt na de zomer met ‘Universal Boxing’

Archief

Tijdens het congres ‘Trends in de verzekeringsmarkt’ introduceerde marketingdirecteur Patrick van Hees het nieuwe Universal Boxing-concept van Royal, dat volledig is afgestemd op het nieuwe belastingstelsel. En passant benadrukte Van Hees de innige relatie met het intermediair.

Royal is nog bezig met de uitwerking van het nieuwe concept. “Universal-life was jarenlang de standaard in verzekeringen. Nu, met het nieuwe belastingstelsel, zie je nieuwe initiatieven verschijnen. Alleen slaat dat nog niet aan, zoals we zien bij het Superion-concept van Amev. Dat komt doordat systemen uit het buitenland worden gekopieerd; in Nederland hebben we juist een nieuwe dimensie door het boxenstelsel van de wet IB 2001”, licht Van Hees toe. Royal neemt de Nederlandse situatie als uitganspunt: “Wij waren al een tijd bezig om een boxenconcept te ontwikkelen. Het is een toepassing waarbij je een volledig pakket kunt integreren. Daarvoor is niet alleen een nieuw backofficesysteem nodig, maar bijvoorbeeld ook een nieuw workflowsysteem. Wat je vaak ziet, is dat verzekeraars werken met aan elkaar geknoopte systemen. Bij ons is dat allemaal geïntegreerd in één systeem. Na de zomervakantie willen we ermee gaan werken”, legt Van Hees uit.
Er komt geen nieuwe productlijn. “Universal Boxing duidt op de onderliggende systematiek die ervoor zorgt dat onze Future-producten nieuwe mogelijkheden krijgen”.
Geen captives
Er is recentelijk gediscussieerd over het feit dat verzekeraars zich bij de keuze van hun intermediair te veel laten leiden door commerciële motieven. Van Hees: “Wij werken met zo’n vierhonderd actieve tussenpersonen. Die moeten voldoen aan vrij strenge criteria en één daarvan is de productie-omzet. Wij werken niet met iemand die met een computertje ergens op zolder zit. Uiteindelijk moet ook bij ons de kachel branden”.
Royal heeft geen captives: “Wij geloven in de toekomst van het intermediair. Eén van de redenen daarvoor is het ondernemerschap van de tussenpersoon. Voer je als intermediairmaatschappij een captive-beleid, dan wordt de tussenpersoon een soort zetbaasje, die de echte ondernemers-spirit mist”, zegt Van Hees.
De maatschappij is niet actief in het werven van nieuwe tussenpersonen: “Wij rennen niet achter nieuwe relaties aan om onze huidige te verwaarlozen. We hebben flink gesneden in ons tussenpersonenbestand. Een jaar geleden hadden we nog meer dan duizend tussenpersonen”. De resterende vierhonderd worden uitgebreid ondersteund, aldus Van Hees, al doet ook Royal aan een vorm van segmentatie: “De top van ons intermediair heeft af en toe een streepje voor”.
Fee of provisie?
Royal is niet bang voor het ontstaan van fee-adviseurs. Van Hees: “Dat zal zo’n vaart niet lopen. In de zakelijke markt is het fee-principe meer geaccepteerd, maar in de particuliere sector zie ik dat niet gebeuren. Voor de klant is het niet handig. Nu betaal ik als klant alleen provisie als ik het advies opvolg. Maar bij de fee-adviseur betaal ik een rekening, ook als ik niets met het advies doe. Daarmee wordt de drempel om advies te vragen veel hoger. Overigens: als de fee-adviseur goed advies geeft, dan zegt hij niet alleen dat de klant een product met een open kostenstructuur moet kiezen, maar geeft hij ook een aantal maatschappijen op die zo’n structuur hanteren”.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.