nieuws

Rolls introduceert module bestelauto’s

Archief

Het intermediair kan met behulp van het vergelijkingsprogramma Rolls voortaan ook de markt van bestelautoverzekeringen overzien, dankzij een nieuwe module voor bestelwagens. Kooijmans heeft de introductie aangegrepen om weer een sneer uit te delen aan concurrent IFC.

De nieuwe module van het programma van Kooijmans Software biedt onder meer de mogelijkheid om: premies te berekenen en vergelijken; de polisvoorwaarden tegen elkaar af te wegen; overzichten, offertes en aanvraagformulieren af te drukken en de hoogte van de motorrijtuigbelasting te tonen.
Na de modules voor personenauto’s, motoren, ziektekosten en AOV is dit de vijfde module van het Rolls vergelijkingsprogramma. De module wordt verstrekt tegen een onderhoudsprijs van f 275 per jaar. De eerstvolgende vernieuwing aan het programma zal geen nieuwe module maar de introductie van de Rolls-Windowsversie zijn.
Marktleider
Directeur Frans Kooijmans van het gelijknamige softwarehuis uit Lierop maakt in een persbericht niet alleen melding van de nieuwe bestelautomodule, maar ook van een onderzoek naar de marktpositie van het programma Rolls. Met een daaruit blijkende dekking van 94% onder gebruikers van vergelijkingssoftware kan Rolls zich met recht marktleider noemen. In een toelichting op dit percentage zegt Kooijmans: “In feite heb ik geen concurrenten. Uit het onderzoek, gehouden onder 676 assurantiekantoren, verdeeld over het gehele land, blijkt dat 352 het programma Rolls gebruiken. Slechts negentien van de onderzochte kantoren werken met Diagnose van IFC”.
IFC-directeur Harry Kah twijfelt over de juistheid van de onderzoeksgegevens van zijn concurrent. Kooijmans doet er volgens hem alles aan om het programma Diagnose in een kwaad daglicht te stellen. Zo stuurde het bedrijf begin dit jaar een mailing rond waarin een aantal onjuiste premieberekeningen van Diagnose vermeld stonden. Kah heeft nog getracht Kooijmans Software via een kort geding te dwingen de mede hierdoor ontstane schade te herstellen, maar dat mislukte. Wel zou de rechter Kooijmans hebben gedwongen te stoppen met het leveren van kritiek op Diagnose.
Frans Kooijmans vindt het zijn goed recht om het intermediair te waarschuwen voor de fouten die in het softwarepakket Diagnose zitten. “Positieve publicaties over Diagnose met hun zogenaamd beregoede en overzichtelijke vergelijkingspakket hebben tussenpersonen op het verkeerde been gezet. Een aantal is daardoor op kosten gedreven en zit nu met een onbruikbaar pakket opgescheept. Het product Diagnose stelt geen fluit voor, kent daarom nauwelijks gebruikers en ik heb begrepen dat IFC daardoor op de rand van het faillissement balanceert”.
Harry Kah noemt deze bewering van Kooijmans ‘te gek voor woorden, achterbaks en zielig’. “Het past goed in de lastercampagne die de heer Kooijmans aan het voeren is tegen IFC. Hij wil ons bedrijf zoveel mogelijk beschadigen. Waarom? Omdat hij bang voor ons is en om de aandacht zoveel mogelijk af te leiden van de problemen die hij heeft met het bouwen van een Windows-versie van Rolls.” Kah kondigt aan dat ‘dit muisje voor Kooijmans een staartje zal krijgen’. “Dit accepteer ik niet en zal daarom stappen gaan ondernemen tegen Kooijmans”.
Spijtoptanten
Volgens Kooijmans zijn er diverse tussenpersonen teruggekomen op hun eerdere besluit tot aanschaf van het Diagnose-pakket. Om zijn woorden kracht bij te zetten, verstrekt de softwareproducent een lijst met diverse gebruikers die zijn teruggekeerd bij Rolls na een korte uitstap naar Diagnose. Een belangrijk deel van de door Kooijmans genoemde assurantiekantoren bevestigt diens lezing. Anderen zeggen zich juist mateloos te hebben geërgerd aan de pogingen van Kooijmans om het concurrende pakket Diagnose zwart te maken en zijn tevreden over het pakket, hoewel er nog sprake is van kinderziekten. De klachten over Diagnose richten zich met name op fouten in de premieberekeningen, het uitblijven van een netwerkversie ondanks toezeggingen daartoe en de slechte service van de IFC-helpdesk.
Volgens Harry Kah van IFC staan er op Kooijmans lijstje waarschijnlijk klanten die al vroeg dit jaar weer zijn teruggekeerd naar Rolls. “Hun kritiek heeft betrekking op enkele kinderziekten. Ons product is in de tussentijd verbeterd. Fouten zitten er daarentegen altijd in zo’n programma, als gevolg van de enorme hoeveelheid premieberekeningen. Datzelfde geldt óók voor Rolls.”
Kah meldt dat Diagnose binnen enkele weken eveneens met een module voor bestelauto’s komt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.