nieuws

Reispolissen gestegen

Archief

Het aantal doorlopende reispolissen is vorig jaar gestegen van 2,1 miljoen naar 2,4 miljoen.

De verschuiving van kortlopende reispolissen naar doorlopende polissen nam vorig jaar toe. Het aantal kortlopende reispolissen nam namelijk af van 1,7 miljoen naar 1,6 miljoen. Al met al steeg dus het aantal polissen.
Sinds 1997 stegen de aantallen doorlopende respectievelijk kortlopende polissen als volgt: 1,3 en 2,3 miljoen (1997), 1,4 en 2,2 miljoen (1998), 1,6 en 2,1 miljoen (1999), 1,7 en 1,9 miljoen (2000), 1,8 en 1,9 miljoen (2001), 2,1 en 1,7 miljoen (2002) en 2,4 en 1,6 miljoen (2003). Uit het Continu Vakantie Onderzoek blijkt dat tussen oktober 2002 en september 2003 82% van onze bevolking op vakantie is geweest. Ongeveer 8,2 miljoen mensen bleven in eigen land en 9,1 miljoen mensen gingen naar het buitenland.
“De reisbranche is met het recordaantal van vier miljoen op z’n hoogtepunt”, zegt Joop Rengers, directeur van de Europeesche. “De afzetmarkt zal misschien de komende jaren nog wat groeien, maar niet meer zo spectaculair als in voorgaande jaren. Dat betekent overigens nog niet dat de markt verzadigd is. Wel zien we verschuivingen optreden. Doordat het economisch tegenzit, zoekt de vakantieganger vaker op eigen houtje een goedkope vakantiebestemming en komt hij minder vaak bij een reisbureau. Daardoor worden steeds meer polissen via het intermediair en via internet gesloten.”
Rengers vindt overigens dat de reisverzekeringsbranche nog te weinig gebruik maakt van internet. “De financiële sector is er mentaal nog niet klaar voor. Terwijl we juist hier een flinke slag kunnen maken, temeer doordat reizen steeds vaker via internet worden geboekt.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.