nieuws

‘Reisagenten verliezen in verzekeringsmarkt’

Archief

“Reisagenten gaan de markt verliezen als ze niet honderd procent met de doorlopende polissen meegaan. Zeker nu internetbedrijven, ziektekostenverzekeraars, direct-sellers en banken zich ermee gaan bemoeien met allerlei leuke aanbiedingen.” Dit zegt vertrekkend Elvia-directeur Ton Kenter in het vakblad Reisrevue.

De klacht dat op doorlopende verzekeringen vijftien tot twintig procent minder verdiend kan worden, wijst Kenter af. “Het is niet meer een kwestie van kiezen, het is een keiharde must. De concurrentie ligt op de loer om de koek terug te verdienen.”
Kenter schat dat de helft van alle vakantiegangers een doorlopende reisverzekering sluit. “De doorlopende annuleringsverzekering zal snel in populariteit volgen, maar die wordt op de reisbureaus nog maar mondjesmaat aangeboden. Ook nu er geen wettelijke belemmeringen meer zijn.”
Reisagenten hebben volgens Kenter geen keus. “Ze moeten meedoen, al zijn de verdiensten minder, anders hebben ze straks niets meer.” Toch heeft de reisbranche volgens Kenter nog altijd een aandeel van 95% in de markt van annuleringsverzekeringen. “Het aandeel in de reisverzekeringen is al gezakt naar 40%. Geloof me, het is echt oppassen geblazen.”
De commissies blijven onveranderd hoog (gemiddeld 35-40%), zegt Kenter, “hoewel de ruimte bij verzekeraars minder wordt”. Kenter waarschuwt inkooporganisaties om de (commissie)druk naar reisverzekeraars niet op te voeren. “De grens is bereikt. Desnoods wijkt Elvia uit naar andere distributiekanalen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.