nieuws

Reclameklacht tegen NVA afgewezen

Archief

De Reclame Code Commissie heeft de klacht van de Consumentenbond tegen de NVA afgewezen. De essentie van de klacht was dat de NVA haar leden niet onafhankelijk mocht noemen als deze geen inzicht geven in de hoogte van hun beloning. De commissie acht het echter “voldoende aannemelijk dat NVA-kantoren vrij zijn in de keuze van product en aanbieder” en vindt dat beloning in de vorm van provisie niet inhoudt dat een adviseur per definitie niet onafhankelijk is. “Dat adverteerster geen inzicht biedt in de hoogte van die beloningen doet daaraan niets af”, aldus de commissie.

De NVA is blij met de uitspraak maar betreurt het dat de Consumentenbond de klacht heeft ingediend en daarbij de media heeft ingeschakeld. “Dat heeft onvermijdelijk schade toegebracht aan het imago van de NVA.” De Consumentenbond diende tegelijkertijd een klacht in tegen collega-intermediairorganisatie NBVA. De Reclame Code Commissie behandelt die klacht op 1 juni. “Daar hebben we nu nog meer vertrouwen in dan we al hadden”, aldus de NBVA.

Reageer op dit artikel

Gerelateerde tags

Lees voordat u gaat reageren de spelregels

Reageren kan op twee manieren.

Meld uzelf als gebruiker aan, uw naam verschijnt dan automatisch bij de reacties.

Of vink de optie gast aan en reageer onder eigen naam of een schuilnaam. Inlog en wachtwoord zijn dan niet nodig. Het kan maximaal 1 minuut duren voordat uw reactie zichtbaar wordt.

Een e-mailadres wordt altijd gevraagd maar nooit getoond.